بخش هایی از گفت وگو جهان نیوز با علی مطهری را بخوانید: علی مطهری درباره رد صلاحیت خود توسط هیات های اجرایی اظهار کرد : احتمال می‌دهم علت این رد صلاحیت همان دلایلی باشد که در انتخابات دوره یازدهم مجلس هم صلاحیت بنده را تایید نکرده بودند، که برخی اظهار نظرها بود. نزدیک به انتخابات […]

بخش هایی از گفت وگو جهان نیوز با علی مطهری را بخوانید:

علی مطهری درباره رد صلاحیت خود توسط هیات های اجرایی اظهار کرد : احتمال می‌دهم علت این رد صلاحیت همان دلایلی باشد که در انتخابات دوره یازدهم مجلس هم صلاحیت بنده را تایید نکرده بودند، که برخی اظهار نظرها بود. نزدیک به انتخابات مجلس یازدهم شورای نگهبان بنده را خواست و در آن جلسه دلایلی را برای رد صلاحیت بنده گفتند که سه تا اظهارنظر بود و من در پاسخ به آنها گفتم همچنان به همه آن‌ها معتقد هستم.

وی افزود : یکی اینکه گفتند شما در نطق خود در مجلس گفته بودید اگر نهم دی موجب تفرقه شود دیگر یوم‌الله نیست بلکه یوم الشیطان است. گفتم بله این حرف را زدم و الان هم این اعتقاد را دارم. گفتند که این خلاف نظر رهبری است. من گفتم این طور نیست چون گفتم «اگر موجب تفرقه شود. »

مورد دوم این بود که گفتند وقتی آقای ابراهیم یزدی بازداشت شد شما اعتراض کردید و در واقع از ایشان دفاع کردید. گفتم خُب درسته و نظرم همین است، برای اینکه یک پیرمرد بیمار را گرفتید و بازداشت کردید به خاطر یک حرفی که در جلسه‌ای خصوصی گفته و آن هم از طریق شنود ثبت شده و بعد هم اصلاً این صحبت ایشان چه تاثیری در کشور داشته و آیا به موجب آن خطری نظام را تهدید می‌کرده؟ و اساساً چه ضرورتی داشته است؟

گفتند که این خلاف سیاست نظام است و من در پاسخ گفتم اگر هم خلاف سیاست نظام باشد من این سیاست را قبول ندارم.

مورد سوم هم همان موضوع حصر خانگی است که گفته بودم ادامه حصر خانگی به صلاح کشور نیست و باید تمام شود. درباره این هم گفتند که خلاف نظر رهبری است و شما باید می‌گفتید که نظر من این بوده ولی وقتی رهبری اظهارنظر کردند، نظرم عوض شد.

گفتم من دروغ که نمی‌توانم بگویم، همچنان نظرم همین است که این کار ضرورتی ندارد و به صلاح کشور نیست و این موضوع را در حضور خود رهبری هم مطرح کردم. به آن‌ عضو شورای نگهبان گفتم نظر شما را قبول ندارم چون این کار خلاف قانون اساسی است و نمی‌توانیم بدون محاکمه کسی را مجازات کنیم.

مطهری در ادامه گفت : در یک جلسه‌ای بود که فکر کنم در زمان مجلس نهم بود و ما به عنوان فراکسیون شاهد مجلس به ملاقات ایشان رفته بودیم. من در این جلسه دو نکته را خدمت ایشان گفتم، یکی درباره یک مسئله فرهنگی و دیگری هم درباره همین موضوع ادامه حصر خانگی، که ایشان هم پاسخ دادند که جرم اینها سنگین است و اگر امام بودند شدیدتر برخورد می‌کردند.

چون من در صحبتم گفته بودم حداکثر این است که محاکمه شوند (البته با طرف مقابل یعنی هر دو طرف محاکمه شوند) و بالاخره این پرونده بسته شود، ایشان در ادامه صحبت‌های خود گفتند که اگر محاکمه شوند حکمی که صادر می‌شود به گونه‌ای خواهد بود که شما راضی نخواهید بود و ما الان داریم با اینها ملاطفت می‌کنیم. خُب در اینجا من دیگر ادامه ندادم.

البته در آن جلسه با شورای نگهبان طرف مقابل یک عضو حقوقدان و یک کارشناس پرونده بودند. وقتی این صحبت‌ها را درباره اظهارنظرهای من کردند و دیدم که دلایلشان از این قبیل است، خیلی ناراحت شدم و گفتم متاسفم که شما با این افکار عضو شورای نگهبان هستید. بعد هم گفتم حیف خون شهید مطهری که به زمین ریخت که حالا ما بیاییم بنشینیم و این حرف‌ها را گوش دهیم. بلند شدم آمدم بیرون و جلسه نیمه کاره ماند.

به اصرار بزرگان برای انتخابات مجلس ثبت نام کردم

وی گفت : برای من خیلی تفاوتی ندارد که تایید شوم یا نه. چراکه من به اصرار خیلی از افراد دیگر آمدم و اینکه برخی بزرگان تاکید کردند که شما بیایید، آمدم اما خودم آن طور مشتاق نبودم.

نماینده‌های قدیم، آنهایی که با ما هم دوره بودند خیلی از آنها تماس گرفتند و افراد دیگری هم گفتند که بیایید ممکن است در مشارکت تاثیر بگذارد و شاید لیست دهیم و می‌خواهیم شما باشید و از این صحبت‌ها. یا می‌گفتند اگر شما بیایید عده‌ای به دنبال شما می‌آیند و یک همچین حرف‌هایی می‌زدند. من واقعاً مردد بودم و بالاخره آمدم. الان هم مهم نیست، اگر هم رد صلاحیت کنند می‌گوییم ما آمدیم به عنوان انجام وظیفه که شاید مقداری در مشارکت مردم تاثیرگذار باشد، حالا هم گله‌ای نداریم.

قالیباف معاون اول روحانی و رئیسی می‌شد بهتر بود

مطهری در خصوص کارهای اجرایی قالیباف اظهار کرد : آقای قالیباف در مجموع برای پُست‌های اجرایی مناسب‌تر است. هر کجا هم که پُست اجرایی داشتند موفق بودند. زمانی که رئیس پلیس و در شهرداری بودند، عملکرد موفقی داشتند. اگر این دولت‌ها چه دولت آقای رئیسی و حتی دولت آقای روحانی مثلاً ایشان را معاون اول می‌گذاشتند برای کشور بهتر بود. اتفاقاً در زمان دولت آقای روحانی این پیشنهاد را دادم و گفتم که اگرچه آقای قالبیاف رقیب آقای روحانی در انتخابات بودند اما به خاطر صلاح کشور اگر ایشان را به عنوان معاون اول قرار دهند خیلی مناسب است.

حالا دقیق نمی‌دانم ولی شنیدم که به ایشان پیشنهاد شده ولی ایشان نپذیرفتند.

سوال : آقای دکتر در انتخابات سال ۹۶ به آقای روحانی رای داده بودید؟

مطهری : بله.

انتخابات سال ۹۲ چطور؟

مطهری: فکر کنم سال ۹۲ هم به آقای روحانی رای داده بودم.

سوال : انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به چه کسی رای دادید؟

پاسخ : به آقای همتی رای دادم.

سوال : شما در آخرین انتخابات ریاست جمهوری به آقای همتی رای دادید، اگر ایشان انتخابات بعدی هم کاندیدا شوند، دوباره ایشان را برای ریاست جمهوری می‌پسندید؟

نمی‌دانم، باید ببینیم چه کسانی کاندیدا می‌شوند و مقایسه کنیم. در مورد آقای رئیسی باید دید که در این مدت باقی مانده چگونه عمل می‌کنند، آیا می‌توانند این مساله تورم را تا حدی حل کنند.

منبع خبر: رکنـا