به گزارش خبرنگار زیرنویس از یزد؛ دکتر سیدمهدی هاشمی باجگانی در برنامه رصد شبکه یزد استان یزد را در زمینه شیوع سرطان جزو سه استان رده بالای کشور عنوان کرد و افزود: نرخ متوسط ابتلا به سرطان ۱۷۳ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر در سال است که این میزان در استان یزد بالاتر از […]

به گزارش خبرنگار زیرنویس از یزد؛ دکتر سیدمهدی هاشمی باجگانی در برنامه رصد شبکه یزد استان یزد را در زمینه شیوع سرطان جزو سه استان رده بالای کشور عنوان کرد و افزود: نرخ متوسط ابتلا به سرطان ۱۷۳ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر در سال است که این میزان در استان یزد بالاتر از ۲۰۰ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از اشعه فرابنفش و آلاینده‌ها به عنوان عوامل موثر در سرطان یاد کرد و اظهار داشت: ابتلا به این بیماری بر اساس مواد رادیواکتیو معادن به تایید نرسیده و تا زمانی که مطالعات علمی صورت نگرفته است، نمی‌توانیم در این باره نظر بدهیم.

وی اضافه وزن و کم تحرکی را از دیگر عوامل خواند و تصریح کرد: علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی، سایر دستگاه‌های اجرایی و صدا و سیما باید به میدان بیایند تا افزایش تحرک بدنی و اصلاح فرهنگ تغذیه صورت گیرد چرا که یزد در زمینه استفاده از فست فود در جمع استان‌های بالای جدول است.

دکتر هاشمی درباره غربالگری‌های صورت گرفته برای مقابله با سرطان گفت: ۳۰ هزار نفر در غربالگری سرطان روده بزرگ مشارکت کردند که ۵ هزار و ۸۰۷ فرد مشکوک را شناسایی کردیم. همچنین ۷۲ هزار بانو مورد در زمینه سرطان سینه غربال شدند که هفت هزار و ۸۰۰ فرد مشکوک به مراکز تخصصی معرفی شدند.

وی افزود: در زمینه سرطان دهانه رحم هم ۷۲ هزار نفر شرکت کردند که ۱۴۴ فرد مشکوک شناسایی شده و به مراکز معرفی شدند.

رئیس دانشگاه از یزد به عنوان قطب درمان سرطان جنوب و جنوب شرق و مرکز کشور یاد کرد و خاطرنشان ساخت: یزد یک شهر ارجاعی و مرکزی برای مراجعه بیماران فراوان از سایر استان‌ها است. در حالی که توزیع امکانات بر اساس جمعیت استان صورت می‌گیرد، اما بیش از ۵۰ درصد مراجعان از استان‌های دیگر می‌آیند.

یزد/سمیه گلابگیریان

منبع خبر: رکنـا