به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، چرا این کهکشان انقدر خاص است؛ NGC 1566 یک کهکشان مارپیچی است که بازوهای چرخشی از ستارگان الهام بخش نام مستعار غیررسمی آن هستند: “رقصنده اسپانیایی”. رقصنده یکی از دیدنی‌ترین کهکشان‌هایی است که می‌توانیم ببینیم، عمدتاً به دلیل جهت‌گیری آن. در حالی که برخی از کهکشان ها از زمین […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس، چرا این کهکشان انقدر خاص است؛ NGC 1566 یک کهکشان مارپیچی است که بازوهای چرخشی از ستارگان الهام بخش نام مستعار غیررسمی آن هستند: “رقصنده اسپانیایی”.

رقصنده یکی از دیدنی‌ترین کهکشان‌هایی است که می‌توانیم ببینیم، عمدتاً به دلیل جهت‌گیری آن. در حالی که برخی از کهکشان ها از زمین به صورت پهلو دیده می شوند، به این معنی که ما فقط باریک ترین قسمت کهکشان را می بینیم، NGC 1566 رو به رو دیده می شود و برآمدگی و بازوهای مارپیچی آن به وضوح قابل مشاهده است.

هابل کهکشان رقصنده اسپانیایی را شکار کرد!

این تصویر از NGC 1566 از تلسکوپ فضایی هابل، دو بازوی مارپیچی از ستاره ها و خطوط غبار تاریک را نشان می دهد که به دور یک هسته درخشان کهکشانی می چرخند، جایی که به نظر می رسد غبار به الیاف تقسیم می شود. مناطق صورتی روشن در امتداد بازوهای مارپیچی که در آن ستارگان جدید در حال شکل گیری هستند می درخشند.

حدود ۶۰ درصد کهکشان ها مارپیچی مانند NGC 1566 هستند، از جمله راه شیری ما. کهکشان های مارپیچی خانه ستارگانی هستند که به طور متوسط بسیار جوان تر از کهکشان های دیگر هستند. به گفته ناسا، کهکشان‌های مارپیچی ممکن است به کهکشان‌های بیضی شکل تبدیل شوند که ساختار کوچکتری دارند و ستارگان پیرتر هستند، احتمالاً پس از برخورد یا ادغام با دیگر کهکشان‌های مارپیچی این اتفاق رخ دهد.

منبع: livescience

۲۲۷۲۲۷

منبع: خبـرآنلاین