دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا با تعیین توالی ژنوم دانه‌های چیا که شباهت زیادی به تخم شربتی دارد، به پیشرفت قابل توجهی در زمینه ژنومیک کشاورزی دست یافته‌اند. این تحقیق که در آخرین انتشارات دانشگاه به تفصیل شرح داده شده است، طرحی جامع ارائه می‌دهد که می‌تواند مطالعات آینده را با تمرکز بر فواید تغذیه‌ای […]

- درمان سرطان و فشارخون به کمک یک ریزدانه

دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا با تعیین توالی ژنوم دانه‌های چیا که شباهت زیادی به تخم شربتی دارد، به پیشرفت قابل توجهی در زمینه ژنومیک کشاورزی دست یافته‌اند. این تحقیق که در آخرین انتشارات دانشگاه به تفصیل شرح داده شده است، طرحی جامع ارائه می‌دهد که می‌تواند مطالعات آینده را با تمرکز بر فواید تغذیه‌ای و سلامتی این گیاه متحول کند.

گروه تحقیقاتی ژنوم چیا را بررسی کرده و ژن‌های مرتبط با تغذیه و خواص دارویی را کشف کردند. این اکتشافات پتانسیل ایجاد درمان برای طیف وسیعی از بیماری ها، ازجمله سرطان و فشار خون بالا را دارد.

دانه‌های چیا به دلیل ارزش غذایی خود توجه فزاینده‌ای را به خود جلب کرده‌اند. سرشار از فیبر، چربی‌های سالم و پروتئین هستند. این مطالعه کاوش عمیق‌تری در جنبه‌های مولکولی چیا دارد و بر مزایای سلامتی آن تأکید می‌کند.

در حالی که محققان ژنوم چیا را توالی‌یابی کرده‌اند، گروه دانشگاه ایالتی اورگان تجزیه‌وتحلیل مولکولی دقیق‌تری ارائه می‌دهد.

چیا که به‌طور سنتی محصولی تنها یا جزئی در نظر گرفته می‌شود، به اندازه محصولات اصلی مانند برنج، گندم و ذرت مورد توجه علمی قرار نگرفته است با این حال، نقش آن در کاهش گرسنگی جهانی و کمک به امنیت غذایی به‌طور فزاینده‌ای به رسمیت شناخته شده است.

این مطالعه اولین تجزیه‌وتحلیل ژنوم گیاه را با پیامدهای مستقیم برای سلامت انسان نشان می‌دهد. این روش راه‌های جدیدی را برای کاوش‌های علمی در بهبود سلامت انسان از طریق رژیم غذایی باز می‌کند و نویدبخش پیشرفت‌های کشاورزی در پرورش چیا با مزایای سلامتی تقویت شده است.

مقاله کامل در مجله Frontiers in Plant Science منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

کمبود این ویتامین‌ها در بدن باعث گرفتگی عضله می‌شود

۴۷۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین