کوچکترین سفره یلدایی چقدر آب می خورد؟
کوچکترین سفره یلدایی چقدر آب می خورد؟

خریدهای شب یلدا تقریبا رونق گرفته و آنهایی که می بایست سفره یلدایی بچینند، حتما تا به حال فکری برای خریدهای خود کرده‌اند؛ هر چند که امسال به دلیل گرانی بسیاری از کالاها، خانوارهای ایرانی کم توان تر از قبل به خریدهای این سنت دیرینه ایرانیان وارد خواهند شد؛ اما به هر حال بازار راه […]

- کوچکترین سفره یلدایی چقدر آب می خورد؟

خریدهای شب یلدا تقریبا رونق گرفته و آنهایی که می بایست سفره یلدایی بچینند، حتما تا به حال فکری برای خریدهای خود کرده‌اند؛ هر چند که امسال به دلیل گرانی بسیاری از کالاها، خانوارهای ایرانی کم توان تر از قبل به خریدهای این سنت دیرینه ایرانیان وارد خواهند شد؛ اما به هر حال بازار راه خود را می رود و با قیمت هایی متفاوت که بسته به کیفیت کالاهایی دارد که در سبد خرید مردم قرار می گیرند، به استقبال جیب آنها خواهد رفت.

قیمت آجیل ویژه شب یلدا با بهترین کیفیت ۴۸۰ هزار تومان است که شامل پسته اکبری ممتاز، مغز گردو، بادام هندی، مغز فندق، انجیر، توت و باسلوق است. این نرخی است که اعلام شده و مصوب است.

سایر آجیل‌ها قیمت دستوری ندارد و قیمت با توجه به مقداری که مخلوط می‌شود، متفاوت است. قیمت پسته هم متغیر است؛ چراکه فقط پسته اکبری ده نوع دارد که هر کدام قیمت متفاوتی دارد.

قیمت اقلام خشکبار نسبت به شب عید ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر شده است. پسته در انواع مختلف ۱۵ تا ۲۵ درصد و تخمه ژاپنی هم تا ۳۵ درصد افت قیمت داشته و این سبب شده تا مردم امسال در آستانه شب یلدا استقبال بهتری به نسبت عید از خشکبار کرده‌اند.

قیمت انار تا ۲۷ آذرماه در سه سطح کف قیمت، سقف قیمت و قیمت ممتاز به ترتیب ۲۰، ۳۰ و ۵۵ هزار تومان است. قیمت هندوانه ۱۰، ۱۵ و ۲۲ هزار تومان است.  

قیمت خرمالو شمال ۱۵، ۲۰ و ۳۰ هزار تومان است. البته قیمت خرمالو کن و شهریار بالاتر و ۲۵، ۴۰ و ۶۰ هزار تومان است. قیمت کیوی نیز۲۰، ۳۵ و ۴۰ هزار تومان است.

قیمت هر کیلوگرم شیرینی تر و خامه‌ای را بین ۱۴۰ تا ۱۸۵ هزار تومان، شیرینی دانمارکی، زبان و پاپیونی را بین ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار تومان اعلام کرده است.

در حداقل‌ترین وضعیت، خرید یک کیلو آجیل مخصوص یلدا ۴۸۰ هزار تومان، یک کیلو شیرینی ۱۸۰ هزار تومان، دو کیلو انار ۱۰۰ هزار تومان، دو کیلو پرتقال حدود ۸۰ هزار تومان، دو کیلو خرمالو ۸۰ هزار تومان و یک هندوانه سه کیلویی حدود ۶۰ هزار تومان می‌شود که در مجموع حدود یک میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که در این گزارش قیمت سایر اقلام مصرفی در این شب مانند میوه خشک که قیمت بالایی نسبت به سایر تنقلات یلدا دارد در نظرگرفته نشده است.

ضمن این که تهیه زرشک پلو با مرغ برای وعده شام شب یلدا برای خانواده چهار نفره حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه دربردارد.

همچنین گفتنی است رصد میدانی بازار حکایت از فروش اقلام به قیمت بالاتری نسبت به قیمت اعلام شده اتحادیه‌ها دارد و رقم نهایی هزینه شب یلدا بیش از اینها خواهد بود که با حقوق ۷ میلیون تومانی کارگران سنخیتی ندارد.  

منبع: اطلاعات انلاین