دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس در حالی با تساوی به پایان رسید که حواشی آن ادامه پیدا کرده و با شکایت دو تیم از یکدیگر، این بازی حالا وارد فاز تازه‌ای شده است. در چنین فضایی و به منظور حمایت از استقلالی‌ها، مهدی پاشازاده، مدافع سابق آبی‌ها که سابقه بازی در آلمان و اتریش را […]

- تکل مدافع پرسپولیس بدون تعصب پنالتی بود/ گل سالم من را هم در دربی نگرفتند اما...

دیدار تیم‌های استقلال و پرسپولیس در حالی با تساوی به پایان رسید که حواشی آن ادامه پیدا کرده و با شکایت دو تیم از یکدیگر، این بازی حالا وارد فاز تازه‌ای شده است. در چنین فضایی و به منظور حمایت از استقلالی‌ها، مهدی پاشازاده، مدافع سابق آبی‌ها که سابقه بازی در آلمان و اتریش را در کارنامه دارد دو روز پیش دقایقی در تمرین استقلال شرکت کرده و با بازیکنان و کادرفنی این تیم به دیدار و گفت‌وگو پرداخت. بر همین اساس و درباره این حضور، اتفاقات دربی و سایر مسائل مرتبط دیگر به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

چه شد که به تمرین استقلال رفتید؟ از شما دعوت کردند یا خودتان این وظیفه را دیدید تا به عنوان یک پیشکسوت برای دادن انگیزه هرچه بیشتر بعد از دربی به تمرین آبی‌پوشان بروید؟

این کار را قبلا هم انجام داده بودم. هم در دوره فکری و هم پیش‌تر از آن هم در دوره منصوریان. این وظیفه من پیشکسوت است که به هر حال پشتیبان و حامی تیمم باشم که البته این حمایت هم باید واقعی هم باشد. در هر صورت صلاح بر انجام این کار بود که بر اساس آن هماهنگی‌های لازم به عمل آمده تا به تمرین برویم و اتفاقا شرایط و فضای بسیار خوبی هم حکفرما بود. به‌هرحال ما در استقلال همه یک خانواده هستیم و ان‌شاءالله که اتفاقات خوب در تیم تداوم داشته باشد و از سوی دیگر بازیکنانی که در تیم حضور دارند بدانند که پیشکسوت‌ها و بزرگ‌ترهای آنها همیشه پشت آنها هستند و حمایت‌شان می‌کنند و این می‌تواند یک دلگرمی برای آنها باشد.

چه صحبت‌هایی بین شما و سرمربی تیم رد و بدل شد؟

صحبت‌های خوبی را انجام دادیم. البته زمانی که جواد در استقلال بازی می‌کرد ما در این تیم نبودیم چون با یکدیگر هم‌دوره نبودیم اما با هاشمی‌نسب و نوازی به‌هرحال خاطرات گذشته را زنده و لحظات خوشی را با هم سپری کردیم.

توصیه‌ای هم به نکونام داشتید؟

خیر، جز اینکه امیدوارم راه‌شان را ادامه بدهند و مثل حالا موفق باشند.

در ابتدای فصل حواشی درخصوص انتخاب کمیته فنی و مخالفت آنها با انتخاب سرمربی ایران پیش آمد. به آن روزها برگردیم، باز هم در این خصوص مخالفت خواهید کرد؟

اصلا به‌هیچ‌وجه این نیست که مخالف سرمربی داخلی بوده باشیم. ما باید بین گزینه داخلی و خارجی تحلیل می‌کردیم و با وجود همه مشکلاتی که آن زمان وجود داشت همه به این نتیجه رسیدیم که نکونام گزینه مناسبی برای سرمربیگری استقلال است. در ادامه هم ماجراهایی پیش آمد که همه از آنها مطلع هستند و دیگر دلیلی نیست بیشتر در این باره صحبت کنیم.

بعد از گذشت حدود نیم ‌فصل، شرایط به چه شکل برای استقلال پیش رفته است؟

نمی‌شود واقعا الان آنالیز و مقایسه کرده و نظر قطعی داد. در هر صورت بعد از آن ماجراها، مدیرعامل عوض شد و مدیریت جدید روی کار آمد. مشکلات مالی و حاشیه‌ای فراوانی در خصوص مسائل مربوط به جذب بازیکن و مشکلات مالی به وجود آمد. همه اینها در روند استقلال امسال تاثیرگذار بود اما خداراشکر تا این جای کار همه چیز برای این تیم خوب پیش رفته است.

استقلال چشم‌نواز بازی نمی‌کند، این در حالی است که می‌گویند این تیم برای این کار و موفقیت احتمالی در پایان فصل، ابزار لازم را ندارد. با این موضوع چقدر موافق هستید؟

اینکه تیم خوب بازی نمی‌کند به این شکل نیست. شاید بگوییم زیبا و چشم نواز بازی نمی‌کند که این تحلیل می‌تواند درست‌تر باشد اما این را هم در نظر بگیرید که دست جواد خالی است. ضمن اینکه او تازه آمده و باید افکارش با تیم یکی شود. اگر قرار بود به سرعت این هماهنگی صورت بگیرد که دیگر فوتبال نبود و پلی‌استیشن می‌شد. کار هماهنگی و تطابق افکار تیمی بین کادر و بازیکنان کاری زمان‌بر است و طول می‌کشد. اگر این اتفاق همراه با بازیکنانی که خودتان درخواست داده‌اید یا در تیمی که آماده و کاملا هماهنگ است، باشد این قضیه تا حدودی فرق می‌کند. البته حسن ماجرا این است که بچه‌ها با همه بالا پایین بودن‌ها و مشکلات مالی که وجود دارد، تلاش خود را می‌کنند. در هر صورت تمامی ارکان باشگاه از کادر تا مدیریت و بازیکنان و حتی هواداران همه دست به دست هم داده‌اند که تا این جای کار استقلال در صدر جدول قرار دارد که این یک امر مطلوب به شمار می‌رود.

گفته می‌شود احتمالا دوباره به چارت معاونان باشگاه اضافه شوید. این موضوع چقدر صحت دارد؟

خیر اینطور نیست. البته صحبت‌هایی شده بود اما دیگر خبری نشد و حضورم در تمرین فقط به خاطر بحث حمایت از تیم بود تا بتوانیم امید و انرژی مثبت برای تیم بفرستیم. همین و بس!

برخلاف باشگاه پرسپولیس که بعضا از پیشکسوتانش در امر معاونت ورزشی استفاده می‌کند، چرا این امر در استقلال صورت نمی‌گیرد؟

خیلی مهم است که این خلا در استقلال هم پر شود. مثلا حرفی که نکونام با من می‌زند تا بخواهد با مدیریت همان حرف را بزند خیلی متفاوت است که به چه صورت این حرف بیان شود یا چه درک درستی از آن بشود. به صورت کلی ۹۹ درصد از مدیران ما فوتبال بازی نکرده‌اند و شاید درک لازم را ندارند و این باعث مشکلات بعدی می‌شود. البته منظورم به استقلال نیست و به‌صورت کلی صحبت می‌کنم؛ یا مشکلاتی که برای بازیکنان به وجود می‌آید به صورت حتمی می‌تواند با حضور یک معاون ورزشی بهتر حل و فصل شود تا این که به‌صورت مستقیم بخواهند آن را با مدیریت یا سایر ارکان باشگاه در میان بگذارند. یک جاهایی باید کادرفنی جایگاه خودش را نگه داشته و اینجا معاون یا مدیر ورزشی می‌تواند دخالت کرده و وصل‌کننده خوبی بین کادر، بازیکنان و مدیریت باشگاه باشد. ضمن اینکه انتخابی درست برای چنین پستی می‌تواند باشگاه را قوی‌تر کند.

به دربی برسیم. این بازی چطور بود؟

بدون تعارف دربی جذابی را شاهد نبودیم! درهر صورت با توجه به اتفاقاتی که برای پرسپولیس قبل از این دیدار افتاد و از سوی دیگر ماجراهایی که برای استقلال وجود داشت جوی قبل از این دیدار ایجاد شد تا همه اینها روی این بازی تاثیر خود را بگذارد. پرسپولیس از آسیا حذف شده و در سوی دیگر هم استقلال می‌خواست تحت هر شرایطی صدر جدول را حفظ کند و همه اینها روی هم رفته روی این دیدار و نتیجه‌ای که به ثبت رسید تاثیرگذار واقع شده و باعث شد تا دربی بازی جالبی از آب درنیاید. جالب اینکه با وجود VAR تنش در این دیدار بسیار بالا بود. یک مقدار این اتفاقات خوب نیست و روح فوتبال را دارد می‌کشد.

به عنوان بازیکنی که مدافع تخصصی در سطح اول فوتبال است، صحنه‌ای که روی آرش رضاوند رخ داد، پنالتی بود؟

یادم می‌آید بعد از حدود یک هفته از حضورم در آلمان و از آن جایی که می‌خواستم خودم را ثابت کنم مدام در تمرینات تکل می‌زدم که در نهایت این اتفاق منجر به آن شد که کریستوف دام گوشم را بگیرد و بگوید که تکل، آخرین سلاح توست و اگر بخواهی از این آخرین سلاح زود استفاده کنی، مشخص نیست بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد. این واقعیتی هست که همیشه در ذهنم ماند که در ۱۸ قدم آخرین سلاح یک مدافع همین تکل زدن است. در هر صورت تکلی که در ۱۸ قدم می‌زنید، منجر به اتفاق هم می‌شود دیگر!

آن صحنه پنالتی بود؟

Var نشان داد که پنالتی بود دیگر. بدون تعصب هم پنالتی بود. البته صحنه اول که دست بابایی را کشیدند خیلی پنالتی نبود اما در صحنه دوم پای چپ نعمتی به رضاوند برخورد کرد و به نظر من هم پنالتی قطعی بود.

شکایت‌ها و ماجراهای بعد از دربی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این کارها زشت و زننده است و روح فوتبال را خدشه‌دار می‌کند. در سال ۷۴ در همین دربی گل سالم من آفساید اعلام شد اما بعد از آن کسی اعتراضی نکرد و بازی‌مان را بلافاصله ادامه دادیم. الان برای یک خطا یا یک کارت زرد، یک ربع بازی می‌خوابد. به‌صورت کلی می‌گویم که روح فوتبال دارد در ایران خدشه‌دار می‌شود چون کل فوتبال دارد به این سمت می‌رود و این اتفاق خوبی نیست.

منبع: خبـر ورزشی