حلوا یکی از خوراکی‌هایی شیرین و سنتی ایران است و در نقاط مختلف دنیا به روش‌های گوناگون پخته می‌شود. ایرانیان معمولاً حلوا را برای مراسم ختم و مناسبت‌های مذهبی مثل عزاداری‌های ماه محرم و شب‌های قدر و سفره افطار تهیه می‌کنند. حلوا علاوه‌بر اینکه به صورت یک دسر شیرین سرو می‌شود، یک غذای کامل و […]

حلوا یکی از خوراکی‌هایی شیرین و سنتی ایران است و در نقاط مختلف دنیا به روش‌های گوناگون پخته می‌شود. ایرانیان معمولاً حلوا را برای مراسم ختم و مناسبت‌های مذهبی مثل عزاداری‌های ماه محرم و شب‌های قدر و سفره افطار تهیه می‌کنند. حلوا علاوه‌بر اینکه به صورت یک دسر شیرین سرو می‌شود، یک غذای کامل و مقوی نیز محسوب می‌شود.

حلوای عمانی، خوشمزه‌ترین حلوایی که تابه‌حال خورده‌اید

حلوا‌های عربی همیشه متفاوت با حلوا‌های ایرانی هستند و برای تهیه آن‌ها معمولا از ترکیب شیر خشک قنادی، نشاسته ذرت و یا شیر عسلی استفاده می‌شود. تفاوتی که حلوا‌های عربی با سایر انواع حلوا دارد، این است که حلوای عربی حالتی کش‌دار دارد و کمی شل‌تر از حلوا‌های معمولی است.

حلوای عربی تقریبا طعمی شبیه به سوهان و یا کارامل دارد که بسیار دلچسب است و مزه‌ای متفاوت و لذیذ دارد. حلوای عمانی یکی از همین حلوا‌های عربی است که شیرعسلی ماده اصلی آن است. این حلوا بسیار کشدار و خوشمزه و مقوی است و همراه با یک فنجان چای داغ در این هوای سرد حسابی می‌چسبد. اگر دوست دارید این حلوای متفاوت و خوشمزه را همراه با ما در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

 

مواد لازم

کره: ۱۰۰ گرم
شکر: ۲ قاشق غذاخوری
شیر عسلی: ۳۷۰ گرم
خامه صبحانه: ۱۷۰ گرم
گلاب: ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: نصف فنجان
پودر هل سبز: ۱ قاشق چای‌خوری
نمک: نوک قاشق چای‌خوری
خلال پسته برای تزیین: به میزان لازم

طرز تهیه

حلوای عمانی

برای درست کردن این حلوای خوشمزه ابتدا شکر را داخل یک ماهی تابه گود بریزید و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید. اصلا نباید آب به شکر اضافه کنید. اجازه بدهید شکر کم کم با حرارت کم آب شود و حالت کاراملی پیدا کند. بدون اینکه شکر را هم بزنید، ماهی تابه را روی اجاق گاز دور بدهید تا شکر کم کم آب شود. وقتی شکر کاراملی شد و به رنگ قهوه‌ای درآمد، کره را به آن اضافه کنید و اجازه بدهید کره آب شود. حالا شیر عسلی را همراه با نمک اضافه کنید و هم بزنید تا با کره مخلوط شود. در مرحله بعد خامه صبحانه را اضافه کنید و از اینجا به بعد مدام مواد را هم بزنید تا آب حلوا خشک شود و حلوا کم کم به غلظت برسد. وقتی حلوا از دیواره‌های ماهی تابه جدا شد، مخلوط زعفران دم کرده با هل و گلاب را به حلوا اضافه کنید و دوباره به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه حلوا را هم بزنید. وقتی حلوا حسابی غلیظ و کشدار شد، ماهی تابه را از روی حرارت بردارید و حلوا را داخل ظرف سرو بکشید. روی حلوا را با خلال پسته و غنچه گل محمدی تزیین کنید. نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ شیر عسلی یا شیر غلیظ همان شیر گاو است که مقداری از آب آن گرفته می‌شود و به آن شکر اضافه می‌کنند. شیر عسلی ماده‌ای غلیظ و شیرین است که به صورت کنسروی در بازار موجود است و ماندگاری بالایی دارد. از این شیر برای تهیه انواع دسرها، بستنی‌ها و کیک و شیرینی استفاده می‌شود.

طرز تهیه شیر عسلی در منزل
دو پیمانه شیر را همراه با دو سوم پیمانه شکر داخل یک ماهی تابه گود و نچسب بریزید و روی حرارت ملایم اجاق گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا شکر کاملا در شیر حل شود. بعد از اینکه شکر حل شد، دیگر هم نزنید و صبر کنید تا شیر جوش بیاید. وقتی شیر جوش آمد، حرارت اجاق گاز را روی کمترین حالت تنظیم کنید و هر چند دقیقه یک‌بار شیر را هم بزنید تا ته نگیرد و به غلظت برسد. توجه داشته باشید که حرارت باید آنقدر کم باشد که شیر قل نزند، در غیر این صورت شیرعسلی شما ته می‌گیرد. تقریبا ۴۰ دقیقه زمان میبرد تا شیر عسلی شما به غلظت برسد و آماده مصرف شود. بعد از اینکه شیر عسلی آماده شد، آن را کنار بگذارید تا کاملا خنک شود؛ سپس داخل شیشه خشک و تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

۲ ـ همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش‌تری دم کنید، کم‌رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه‌تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای‌خوری زعفران ۲ قاشق سوپ‌خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش‌تری پس بدهد. زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می‌کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران‌های تقلبی معمولاً براق هستند.

۳ ـ همانطور که می‌دانیم گلاب عصاره خوشبوی گل محمدی است که مرغوب‌ترین نوع آن در شهر‌های کاشان و میمند فارس تهیه می‌شود. امروز در همه فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌ها شیشه‌های گلاب را در اشکال و با نام‌های تجاری گوناگون می‌بینیم که بسیاری از آن‌ها خالص نیستند و عطر و بوی گلاب اصیل را ندارند. گلاب اصل بوی گل محمدی می‌دهد و شما بوی ترشیدگی از آن استشمام نمی‌کنید. رنگ گلاب اصل شفاف، روشن و بدون رسوب است. گلاب اصل همچنین طعمی سنگین و مایل به تلخی دارد؛ پس هنگام خرید گلاب به این نکات توجه داشته باشید.

+