پس از عملکرد ضعیف تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک، داورزنی رئیس سابق فدراسیون والیبال با عذرخواهی از مردم وعده جذب مربی خارجی داد تا تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ که آخرین فرصت برای المپیکی شدن تیم ملی است با جذب مربی خارجی از این فرصت استفاده کند. پس از […]

- گزینه جدی سرمربیگری والیبال ایران مشخص شد/ توافقات نهایی برای نیمکت تیم ملی

پس از عملکرد ضعیف تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک، داورزنی رئیس سابق فدراسیون والیبال با عذرخواهی از مردم وعده جذب مربی خارجی داد تا تیم ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ که آخرین فرصت برای المپیکی شدن تیم ملی است با جذب مربی خارجی از این فرصت استفاده کند. پس از چندین جلسه کمیته فنی در نهایت ۶ گزینه برای هدایت تیم ملی در نظر گرفته شد تا فدراسیون با آن‌ها مذاکرات خود را پیگیری کند.

البته پس از تغییر و تحولاتی که در رأس فدراسیون والیبال رخ داد و داورزنی به دلیل پایان دوره چهارساله ریاستش، جای خود را به وحید مرادی نایب‌رئیس فدراسیون داد. مرادی در اولین نشست خبری خود از گزینه‌های هدایت تیم ملی رونمایی کرد و نفراتی همچون «پیاتزا»، «توماس توتولو»، «ولادیمیر آلکنو» و «سعید معروف» جز گزینه‌های اصلی هستند که طبق گفته سرپرست فعلی فدراسیون قرار است به استفاده ترکیبی از این مربیان فکر کنند.

فدراسیون والیبال با سرپرست جدید، برای سپردن نیمکت تیم ملی به یک سرمربی، تا بهمن‌ماه فرصت خواسته، البته داورزنی در دوره ریاستش در فدراسیون تمایل به حضور سعید معروف به عنوان سرمربی در تیم ملی را داشت، اما وحید مرادی سرپرست فعلی فدراسیون خلاف این عقیده را دارد و معتقد است معروف یک پتانسیل برای والیبال ایران است و نباید سرمایه‌سوزی کرد، با توجه به این صحبت‌ها به نظر می‌رسد در این دوره شاهد سپردن نیمکت تیم ملی به یک سرمربی خارجی خواهیم بود.

در حال حاضر مذاکرات فدراسیون در حال پیگیری است و از بین گزینه‌های فعلی برای هدایت تیم ملی به نظر می‌رسد شانس وبرتو پیاتزا (سرمربی) و توماس توتولو (دستیار) بیشتر از سایر نفرات است. این مربی ایتالیایی برای هدایت تیم ملی والیبال ایران، برنامه‌ای ۱۰۰ صفحه‌ای به فدراسیون والیبال ارائه داده است.

پیش از این هم یک رسانه لهستانی از پیاتزا به عنوان جدی‌ترین گزینه هدایت تیم ملی والیبال ایران نام برده است. پیاتزا هم اکنون سرمربی تیم ملی والیبال هلند است و از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ هدایت این تیم را برعهده دارد. گفته می‌شود در صورت حضور در ایران، توماس توتولو به عنوان دستیارش روی نیمکت تیم ملی حاضر خواهد شد.

تاکنون افتخارات پیاتزا در قامت سرمربی یا مربی، کسب ۳ قهرمانی و ۵ نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۹ قهرمانی سری آ، یک قهرمانی پلاس‌لیگا لهستان، ۵ قهرمانی جام حذفی ایتالیا، یک نایب قهرمانی و یک سومی لیگ جهانی است و همچنین افتخارات توتولو هم در قامت سرمربی یا مربی، کسب یک قهرمانی المپیک، یک نایب قهرمانی جام جهانی، ۲ قهرمانی اروپا، چهار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا، ۶ قهرمانی لیگ روسیه، ۶ قهرمانی جام حذفی روسیه، ۱ سومی سری آ، یک دومی پلاس‌لیگا لهستان بوده است.

منبع: خبـر ورزشی