اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ رضا آریان پور، دبیر دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به اقتصادآنلاین در خصوص کمبود دارو گفت: به دنبال کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان جلسه‌ای را با حضور اعضای موثر در تامین دارو و تجهیزات پزشکی تشکیل داد. وی در ادامه توضیح داد: سازمان […]

اختصاص یک میلیارد یورو برای تامین دارو / نمی‌توانیم به بیمار بگوییم که صبر کنید تا دارو تولید کنیم!

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ رضا آریان پور، دبیر دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به اقتصادآنلاین در خصوص کمبود دارو گفت: به دنبال کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان جلسه‌ای را با حضور اعضای موثر در تامین دارو و تجهیزات پزشکی تشکیل داد.

وی در ادامه توضیح داد: سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی قرار بود که ارز و ریال مورد نیاز برای واردات مواد اولیه دارو و بسیاری از تجهیزات مصرفی و تجهیزات پزشکی را تامین‌ کنند، اما این نگرانی بود که آنها نتوانستند به موقع تامین بکنند. برهمین اساس کمبود در بازار احساس می‌شد و تعداد اقلامی که در بازار دچار کمبود بود رو به افزایش رفته است.

این نماینده اشاره کرد: خوشبختانه در جلسه اخیری که کمیسیون بهداشت و درمان با بانک مرکزی و آقای مخبر داشتند، یک میلیارد یورو برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص پیدا کرد که این اتفاق در حال انجام است. نهایتاً این کمبودی که امروز ما احساس می‌کنیم، برطرف می‌شود.

آریان پور گفت: بدون شک با واردات، جو روانی که حاکم است از بین می‎رود. شرکت‌ها که دنبال تامین ارز برای واردات بودند، کارشان انجام می‌شود و فکر می‌کنم این مشکل دیگر مرتفع شد. بنابراین نگرانی در بحث دارو و تجهیزات مصرفی نخواهیم داشت.

دبیر دوم کمیسیون بهداشت و درمان اظهار داشت: با توجه به اینکه دارو یکی از کالاهای مورد نیاز است، نمی‌توانیم به بیمار بگوییم که صبر کنید تا دارو تولید کنیم. قطعاً قطعی برق شرکت‌های داروسازی امر پسندیده‌ای نیست. ضمن اینکه باید برق اضطراری برای خودشان را تامین بکنند. یک موضوعی هم در صحن مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد جای خوشحالی دارد، بحث حذف مالیات بر ارزش افزوده بحث داروها و تجهیزات مصرفی پزشکی بود. یک درصد مالیات برارزش افزوده را حذف کردیم و طبیعتاً انتظار داریم قیمت‌ها به همین میزان تنزل پیدا کند و دسترسی مردم به دارو و تجهیزات افزایش پیدا  کند.

 منبع:اقتصاد آنلاین