واکسن سرطان پوست به بازار می‌آید
واکسن سرطان پوست به بازار می‌آید

دیجیاتو نوشت: واکسن بیماری ملانوما تا دو سال آینده در دسترس خواهد بود. این دستاورد گامی بزرگ علیه جدی‌ترین نوع سرطان پوست است. در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۲۵ هزار مورد جدید ملانوما ثبت شد و ۵۷ هزار نفر در اثر این سرطان جان خود را از دست دادند. مدیرعامل شرکت بیوتکنولوژی مدرنا گفته است که احتمالاً در برخی از […]

- واکسن سرطان پوست به بازار می‌آید

دیجیاتو نوشت: واکسن بیماری ملانوما تا دو سال آینده در دسترس خواهد بود. این دستاورد گامی بزرگ علیه جدی‌ترین نوع سرطان پوست است.

در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۲۵ هزار مورد جدید ملانوما ثبت شد و ۵۷ هزار نفر در اثر این سرطان جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل شرکت بیوتکنولوژی مدرنا گفته است که احتمالاً در برخی از کشورها این محصول تا سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد.

براساس مطالعه شرکت مدرنا، نتایج کارآزمایی بالینی این واکسن درمانی امیدبخش بوده است. برخلاف واکسن‌های معمولی، واکسن‌های درمانی به‌جای پیشگیری از یک بیماری، آن را درمان می‌کنند. این واکسن از همان فناوری RNA پیام‌رسان (mRNA) استفاده می‌کند که علیه ویروس کرونا نیز به‌کار گرفته می‌شد.

واکسن درمانی ملانوما و نتایج امیدبخش آن

در مطالعه‌ای که روی ۱۵۷ فرد مبتلا به ملانوم پیشرفته انجام شد، واکسن جدید در ترکیب با داروی ایمونوتراپی Keytruda خطر عود یا مرگ را تا ۴۹ درصد در مدت سه سال، در مقایسه با مصرف Keytruda به‌تنهایی کاهش داد.

نکته قابل‌توجه این واکسن، عوارض جانبی کم آن است. همچنین پژوهشگران می‌گویند که با افزایش مدت‌زمان مصرف این واکسن، شانس بقای بیماران نیز افزایش می‌یابد. براساس داده‌های این شرکت، از هر دو بیمار تحت درمان با این واکسن، یک نفر زنده می‌ماند که در مقایسه با بهترین داروهای موجود در بازار رقم امیدبخشی است.

برای تأیید اولیه این واکسن که درحال‌حاضر با نام mRNA-4157 شناخته می‌شود، باید یک آزمایش بزرگ‌تر نیز انجام شود. شرکت مدرنا با آزمایش این واکسن روی هزار نفر در سال ۲۰۲۴، می‌تواند مجوز مشروط قبلی را تأیید کند. سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده و آژانس دارویی اروپا این درمان را در مسیر بررسی سریع قرار داده‌اند.

توسعه این واکسن با تعیین توالی ژنوم تومور هر بیمار و شناسایی جهش‌های خاص آن برای کدگذاری آغاز می‌شود؛ بنابراین این درمان به‌نوعی منحصر به هر بیمار خواهد بود و هر واکسن برای هر بیمار بازطراحی می‌شود.

این شرکت علاوه بر این واکسن‌های سرطان، به‌دنبال روش‌های جدیدتری مثل «بیوپسی‌های مایع» برای تشخیص زودهنگام سرطان است؛ به این طریق علائم‌ تومور زودتر از روش‌های متعارف آزمایش خون تشخیص داده خواهد شد.

منبع: اطلاعات انلاین