مار گانس تخم‌خوار گونه‌ای بومی آفریقا است که نسبت به اندازه بدنش بزرگترین طمعه‌ها را می‌بلعد و در این زمینه حتی از مار پیتون پیشی می‌گیرد.    همه مارها با آرواره‌های خاص خود طعمه‌های بزرگ را می‌بلعند اما در میان آن‌ها یک گونه از همه پیشی می‌گیرد و نسبت به اندازه بدنشان بزرگترین طعمه‌ها را […]

مار گانس تخم‌خوار گونه‌ای بومی آفریقا است که نسبت به اندازه بدنش بزرگترین طمعه‌ها را می‌بلعد و در این زمینه حتی از مار پیتون پیشی می‌گیرد.

 

 همه مارها با آرواره‌های خاص خود طعمه‌های بزرگ را می‌بلعند اما در میان آن‌ها یک گونه از همه پیشی می‌گیرد و نسبت به اندازه بدنشان بزرگترین طعمه‌ها را می‌بلعد.

 

پیتون در مقابل این مار کم می‌آورد

شاید با شنیدن این تعاریف ناخودآگاه یاد مار پیتون بیفتید اما مار رکوردشکن این داستان پایتون نیست.

 

اتفاقا بدن بزرگی ندارد و گونه‌ای تقریبا کوچک و غیرسمی در آفریقا به نام مار گانس تخم‌خوار است. این مار همانطور که از نامش پیداست در بلعیدن تخم پرندگان تخصص داد و با وجود اندازه کوچک تخم‌های بزرگ را فرو می‌دهد.

 

بر اساس اطلاعات مقاله‌ای که ۸ اوت در «Journal of Zoology» منتشر شد، توانایی این مار در خوردن طعمه‌های ریشه در شکل آرواره و جنس پوست مار دارد. آرواره‌ آن‌ها حتی از مار پیتون‌های برمه‌ای انعطاف بیشتر برای بلعیدن طعمه‌های بزرگ‌تر از خود دارد.

 

در این پژوهش مشخص شد که مار تخم‌خوار گانس در مقایسه با یک مار پیتون برمه‌ای با وزن مشابه می‌تواند طعمه‌ای با سطح مقطع بیش از دو برابر را بخورد. این گونه از مارها می‌توانند طعمه‌هایی سه یا چهار برابر بزرگ‌تر از خود را بخورند.

 

خبرآنلاین

+