یکی از پروژه‌های سیا در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بود که طبق آن آزمایش‌های کنترل ذهن بر روی افراد انسانی صورت می‌گرفت. این آزمایش‌ها شامل استفاده از مواد مخدر، هیپنوتیزم و سایر اشکال شکنجه روانی بودند. این پروژه ابتدا توسط سیا تکذیب شد، اما بعدا از طریق اسناد طبقه بندی نشده مورد تایید قرار […]

یکی از پروژه‌های سیا در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بود که طبق آن آزمایش‌های کنترل ذهن بر روی افراد انسانی صورت می‌گرفت. این آزمایش‌ها شامل استفاده از مواد مخدر، هیپنوتیزم و سایر اشکال شکنجه روانی بودند. این پروژه ابتدا توسط سیا تکذیب شد، اما بعدا از طریق اسناد طبقه بندی نشده مورد تایید قرار گرفت. در این پروژه از شهروندان امریکایی و کانادایی به عنوان نمونه‌های آزمایشی استفاده می‌شد.

۱۴ نظریه توطئه‌ای که درست از آب درآمدند!

به نقل از ام اس ان، در ادامه به ۱۴ به ظاهر نظریه توطئه‌ای می‌پردازیم که در واقع حقیقت داشتند.

۱- عملیات نورث وودز

یک عملیات پرچم دروغین پیشنهادی توسط دولت ایالات متحده در دهه ۱۹۶۰ میلادی برای انجام حملات تروریستی علیه شهروندان آمریکایی به منظور توجیه جنگ با کوبا بود. این طرح توسط کندی رئیس جمهور وقت امریکا رد شد، اما بعدا از طریق اسناد طبقه بندی نشده فاش شد.

هدف سیا و سایر آژانس‌های دولت آمریکا سرزنش دولت کوبا نسبت به ارتکاب اعمال تروریستی علیه آمریکا و غیرنظامیان و اهداف نظامی به عنوان توجیه جنگ علیه کوبا بود. در سند گنجانده شده بود که در طراحی عملیات کوبا ممکن است غرق شدن پناهندگان کوبایی در دریا یا ربودن هواپیما یا منفجر کردن کشتی آمریکا یا سازماندهی اقدامات خشونت آمیز و تروریسم در شهرستان‌های ایالات متحده را در پی داشته باشد. این پیشنهاد توسط جان اف کندی رد شد. پس از رد شدن طرح از سوی کندی طرح‌های جایگزین دیگری نیز مطرح شدند.

۲- ترور‌های سیا

سیا در ترور‌های متعدد رهبران خارجی از جمله پاتریس لومومبا از کنگو و سالوادور آلنده از شیلی دست داشت.

۳- پروژه منهتن

پروژه فوق محرمانه دولت ایالات متحده برای ساخت اولین بمب اتمی تا زمانی که بمب‌ها در ژاپن در سال ۱۹۴۵ میلادی پرتاب شد از دید عموم پنهان مانده بود. این پروژه با محوریت آمریکا و همکاری بریتانیا و کانادا اجرا شد. از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۶ میلادی پروژه تحت نظر “لسلی گروز” ژنرال شاخه مهندسی ارتش ایالات متحده بود. “رابرت اوپنهایمر” فیزیکدان هسته‌ای سرپرست آزمایشگاه لوس آلاموس طراح اصلی بمب‌ها بود.

۴- تحقیقات سیفلیس در تاسکیگی

سرویس بهداشت عمومی ایالات متحده یک آزمایش پزشکی غیراخلاقی را بر روی مردان امریکایی آفریقایی تبار مبتلا به سیفلیس در فاصله سال‌های ۱۹۳۲ تا ۱۹۷۲ میلادی بدون اطلاع یا کسب رضایت آنان انجام داد. تحقیقات سیفلیس در تاسکیگی یکی از بدنام‌ترین پرونده‌های جنجالی ایالات متحده آمریکا در خصوص اخلاق پزشکی در قرن بیستم می‌باشد.

این تحقیق در سال ۱۹۳۲ میلادی زمانی که سیفلیس شیوع گسترده‌ای داشت و هیچ نوع درمان امن و موثری برای آن وجود نداشت آغاز شد. این تحقیق برای اندازه گیری میزان پیشروی سیفلیس درمان نشده در مردان آمریکایی آفریقایی تبار طراحی شده بود.

۵- کو اینتل پرو

رشته پروژه مخفیانه موسوم به کو اینتل پرو (COINTELPRO) به معنای برنامه ضد اطلاعات اقدامات غیر قانونی و مخفی صورت گرفته توسط پلیس فدرال امریکا (اف بی آی) با هدف نفوذ، بی اعتبارسازی و اخلال در سازمان‌های سیاسی داخلی بود.

پلیس فدرال آمریکا این طرح را با هدف خنثی سازی، تخریب، تضعیف و بی اعتبار ساختن سازمان‌های سیاسی تندرو و مخالف آن نهاد طراحی کرده بود. هرچند که عملیات مخفی بسیاری در طول تاریخ توسط پلیس فدرال آمریکا انجام شده، اما در فاصله سال‌های ۱۹۵۶ تا سال ۱۹۷۱ عملیات ضد جاسوسی کو اینتل پرو صرفا علیه گروه‌های سیاسی مخالفان داخلی بکار گرفته شد.

۶- ماجرای ایران کنترا

در دهه ۱۹۸۰ میلادی علیرغم ممنوعیت کنگره در مورد چنین بودجه‌ای ایالات متحده به ایران تسلیحات فروخت و از درآمد حاصل از آن برای تامین مالی شورشیان کنترا در نیکاراگوئه استفاده کرد. این رسوایی سیاسی در ایالات متحده آمریکا از تاریخ ۲۰ اوت ۱۹۸۵ تا ۴ مارس ۱۹۸۷ به‌مدت یک سال و نیم در دور دوم ریاست جمهوری “رونالد ریگان” رخ داد. اقدامات دولت ریگان به طور مخفیانه با فروش تسلیحات به ایران که در تحریم تسلیحاتی بود کمک رسانی کردند آنان امیدوار بودند که بدین وسیله آزادی گروگان‌های آمریکایی در لبنان را تضمین کرده و شورشیان کنترا‌های نیکاراگوئه را تامین بودجه کنند. تامین بودجه کنترا‌ها از سوی دولت آمریکا بر اساس لایحه بولند از سوی کنگره ممنوع اعلام شده بود.

۷- واترگیت

رسوایی واترگیت یکی از مهم‌ترین رسوایی‌های سیاسی در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شود. این رسوایی دوران زمامداری نیکسون صورت گرفت که متهم به نفوذ به مقر کمیته ملی دموکرات‌ها در مجتمع واترگیت برای جاسوسی از مخالفان سیاسی خود شده بود. این رسوایی در نهایت منجر به استعفای نیکسون و متهم شدن و محکومیت چندین مقام کاخ سفید شد.

۸- مسمومیت الکلی

دولت ایالات متحده از سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۳ میلادی فروش هر نوع مشروبات الکلی را با فرض آن که باعث دامن زدن به فساد اخلاقی می‌شود ممنوع اعلام کرد. در آن دوره دولت امریکا شروع به افزودن مواد شیمیایی سمی به الکل صنعتی کرد تا مردم را از نوشیدن آن منصرف کند.

مواد شیمیایی مورد استفاده شامل مواردی مانند نفت سفید، بنزین و فرمالدئید بود که منجر به هزاران مرگ و میر و بیماری شد. علیرغم خطرات ایجاد شده دولت به مسموم کردن الکل ادامه داد تا آن که ممنوعیت در سال ۱۹۳۳ میلادی لغو شد.

۹- پروژه اِم کِی اولترا

یکی از پروژه‌های سیا در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بود که طبق آن آزمایش‌های کنترل ذهن بر روی افراد انسانی صورت می‌گرفت. این آزمایش‌ها شامل استفاده از مواد مخدر، هیپنوتیزم و سایر اشکال شکنجه روانی بودند. این پروژه ابتدا توسط سیا تکذیب شد، اما بعدا از طریق اسناد طبقه بندی نشده مورد تایید قرار گرفت.

در این پروژه از شهروندان امریکایی و کانادایی به عنوان نمونه‌های آزمایشی استفاده می‌شد. مدارک منتشر شده رسمی نشان می‌دهند که برنامه ام کی اولترا از روش‌های گوناگونی برای دستکاری حالت فکری افراد و تغییر فعالیت‌های مغزی بهره برده است. این روش‌ها شامل استفاده پنهان از دارو‌های مخدر و دیگر مواد شیمیایی، از بین بردن حس فرد، تنها گذاشتن او و تجاوز جنسی و کلامی بوده اند. این پروژه برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ میلادی توسط کنگره آمریکا و از طریق تحقیقات کمیته چرچ و انجمن راکفلر برای عموم آشکار شد.

۱۰- حادثه خلیج تونکین

حمله سال ۱۹۶۴ میلادی به ناو یو اس اس مادوکس توسط ۳ فروند قایق اژدرافکن ویتنامی در خلیج تونکین به عنوان بهانه‌ای برای دخالت ایالات متحده در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت. هرچند که اژدر‌های شلیک شده به خطا رفتند، اما یو. اس. اس ترنر نیز به یاری مادوکس شتافت و گزارش شد که دو روز بعد نیز این دو کشتی دوباره تحت حمله قرار گرفته اند.

جانسون بلافاصله دستور داد تا حملات هوایی علیه ویتنام شمالی انجام شود. او هم چنین از کنگره درخواست کرد تا قطعنامه‌ای را تصویب کند که اجازه دهد تا هر اقدام لازمی را برای جلوگیری از خشونت‌های بیش‌تر علیه نیرو‌های آمریکا انجام دهد. به دلیل قطعنامه خلیج تونکین که در دسامبر ۱۹۷۰ توسط کنگره لغو شد دولت آمریکا هیچ گاه نیازی ندید که به صورت رسمی علیه ویتنام شمالی اعلان جنگ کند، اما این کشور وارد جنگی شد که برای آمریکایی‌ها طولانی‌تر از هر جنگ رسمی دیگری تا آن زمان شد. بعدا اسناد از طبقه بندی خارج شده نشان داد که این حمله هرگز رخ نداده بود.

در واقع، هفت سال پس از ماجرای خلیج تونکین افکار عمومی آمریکا با انتشار اسنادی به نام “برگ‌های پنتاگون” در روزنامه “نیویورک تایمز” مطلع شد که حادثه خلیج تونکین نمایشی ساختگی برای ترغیب کنگره به همراهی با گسترش جنگ در ویتنام بوده است. ۴۰ سال بعد پنتاگون این اسناد را منتشر کرد و مشخص شد که ادعای نیویورک تایمز درست بوده است.

۱۱- افشاگری‌های ادوارد اسنودن

ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی در سال ۲۰۱۳ میلادی اسناد محرمانه‌ای را افشا کرد که میزان برنامه‌های نظارتی دولت ایالات متحده را فاش می‌ساخت. این اسناد نشان می‌داد که آژانس امنیت ملی امریکا سوابق تلفن میلیون‌ها آمریکایی را جمع آوری کرده و از دولت‌ها و افراد خارجی جاسوسی می‌کند. افشاگری‌های اسنودن به بحثی در ابعاد جهانی در مورد نظارت دولت و حقوق حریم شخصی و خصوصی شهروندان دامن زد.

۱۲- عملیات گلادیو

در تاریخ ۲۶ نوامبر ۱۹۵۶ میلادی با هدف دفاع جمعی در رم پایه گذاری شد و در ۲۷ ژوئیه ۱۹۹۰ به‌طور رسمی انحلال آن اعلام گردید. گلادیو نام رمزنگاری شده برای چندین عملیات مخفیانه مسلحانه بود که ابتدا در کشور‌های اتحادیه اروپای غربی و سپس در کشور‌های عضو ناتو برای مقابله با نفوذ شوروی و پیمان ورشو طراحی و اجرا می‌شد.

گلادیو که در زبان لاتین به معنای شمشیر دولبه کوتاه گلادیاتور‌ها هست اگرچه اسم رمز شبکه مخفی ایتالیایی تحت کنترل ناتو می‌باشد، اما به طور عموم به کلیه شبکه‌های مخفی تحت کنترل ناتو در سایر کشور‌های اروپایی نیز اطلاق می‌گردد. این شبکه در حملات تروریستی و ترور‌های متعددی دست داشت. این عملیات که گاهی شهروندان عادی را نیز هدف قرار می‌داد با آگاهی یا حتی دخالت برخی از مقام‌های امریکایی یا سیا صورت می‌گرفت تا با نسبت دادن آن عملیات به چپگرایان به نفرت عمومی نسبت به گروه‌های چپ دامن زده شود.

۱۳- حادثه رازول

حادثه رازول مدت‌ها موضوع بحث در میان نظریه پردازان توطئه بوده است و بسیاری بر این باورند که دولت ایالات متحده شواهد مربوط به سقوط فضاپیمای بیگانه را در سال ۱۹۴۷ میلادی پنهان کرده است. در حالی که دولت در ابتدا هرگونه اطلاع از این حادثه را رد کرد، اما بعدا اعتراف کرد که در در واقع در بازیابی یک “دیسک ناشناس پرنده” نقش داشته است. این حادثه در شهر رازول در ایالت نیومکزیکو رخ داده بود. در تاریخ ۲ ژوئیهٔ سال ۱۹۴۷ در رازول یک دامدار به نام ویلیام مک برزل که در خانه خود در شهرک کرونا واقع در ایالت نیومکزیکو نشسته بود ناگهان صدای انفجاری شنیده و به دنبال آن شیء سرخ رنگی را با یک دنباله سفید رنگ می‌بیند که بین تپه‌ها سقوط می‌کند.

مک برزل قطعات و تکه‌هایی از شیء مورد نظر را جمع کرد و به پایگاه هوایی گزارش داد. روز بعد از حادثه برای اولین و آخرین بار در تاریخ ایالات متحدهٔ آمریکا در روزنامه‌ها اعلام شد که یک بشقاب پرنده سقوط کرده است. این خبر سر تیتر تمامی روزنامه‌ها شد و پس از آن شبکه‌های رادیویی اعلام کردند که یک بشقاب پرنده پیدا شده و این بزرگ‌ترین اتفاق سال بود. با این وجود، چند روز پس از آن اخبار شکل تازه‌ای به خود گرفتند و توضیح این حادثه هم زمینی‌تر شد. در روزنامه‌ها اعلام شد که آن شیء یک بالن هواشناسی بوده و همه چیز به حالت عادی بازگشت.

۱۴- توطئه تجاری (کودتای وال استریت)

تاجران ثروتمند در سال ۱۹۳۳ میلادی ظاهرا برنامه ریزی کودتا برای سرنگونی روزولت رئیس جمهور وقت امریکا و برقراری یک دولت فاشیستی را انجام داده بودند. این طرح توسط ژنرال “اسمدلی باتلر” از تفنگداران دریایی فاش شد. او در سال ۱۹۳۴ میلادی با سوگند در برابر اعضای کمیته ویژه فعالیت‌های غیرآمریکایی مجلس نمایندگان ایالات متحده در مورد این افشاگری‌ها شهادت داد. در اوایل جمع آوری داده‌های مرتبط با شهادت افراد از سوی کمیته اکثر رسانه‌های خبری اصلی این توطئه را رد کردند و در سرمقاله نیویورک تایمز از آن موضوع تحت عنوان یک “فریب غول پیکر” یاد شده بود. زمانی که گزارش نهایی کمیته منتشر شد نیویورک تایمز اشاره کرد که داده‌های حاصل از تحقیق دو ماهه کمیته بررسی کننده نشان می‌دهند که شواهد به طرز نگران کننده‌ای درست بوده اند.

انتخاب روزولت برای بسیاری از بازرگانان محافظه‌کار آن زمان ناراحت کننده بود، زیرا وعده کارزار انتخاباتی او مبنی بر آن که دولت برای همه بیکاران شغل فراهم می‌کند نتیجه معکوس ایجاد موج جدیدی از بیکاری توسط بازرگانانی بود که از سوسیالیسم و هزینه‌های بی ملاحظه دولت وحشت داشتند. آنان معتقد بودند روزولت به مثابه یک سوسیالیست یا کمونیست عمل می‌کند و باعث می‌شود بنگاه‌های خصوصی با از بین رفتن پشتوانه طلا به عنوان ثروت به منظور دادن یارانه به فقرا نابود شوند.

فرارو

+