غزال زیاری: کارشناسان مرکز حیات وحش ماروول در وینچستر در همپشایر انگلیس، با بهره‌گیری از تکنولوژی، بر ۲۰ گورخر گروی (Grévy’s zebra)که در شمال کنیا زندگی می‌کنند، نظارت خواهند کرد. در این پروژه که با همکاری سرویس حیات وحش کنیا و مرکز تراست گورخر گروی انجام می‌شود، این حیوانات به مدت یک سال ردیابی خواهند […]

غزال زیاری: کارشناسان مرکز حیات وحش ماروول در وینچستر در همپشایر انگلیس، با بهره‌گیری از تکنولوژی، بر ۲۰ گورخر گروی (Grévy’s zebra)که در شمال کنیا زندگی می‌کنند، نظارت خواهند کرد.

در این پروژه که با همکاری سرویس حیات وحش کنیا و مرکز تراست گورخر گروی انجام می‌شود، این حیوانات به مدت یک سال ردیابی خواهند شد و اطلاعات به دست آمده از این روش، برای اطلاع‌رسانی درباره تصمیمات، برنامه‌ریزی و حفاظت از آنها استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید:

خطرات انسان‌ها برای این گونه در خطر انقراض

گورخر گروی یکی از نایاب‌ترین گونه‌های اسب در دنیاست و تنها در شمال کنیا و بخش‌هایی جدا افتاده در اتیوپی یافت می‌شوند.

پروژه قلاده GPS در حالی انجام می‌شود که برنامه‌های برای توسعه جاه‌طلبانه‌ترین پروژه زیرساختی آفریقای شرقی که بخشی از برنامه رشد و توسعه کنیا را شکل می‌دهند، در حال پیاده سازی است.

برنامه راهروی LAPSSET (حمل و نقل بندر لامو-سودان جنوبی و اتیوپی) نام دارد و این برنامه با هدف توسعه، کنیا، اتیوپی و سودان جنوبی را گرد هم آورده و زیرساخت‌های بزرگی مثل خطوط لوله نفت، بزرگراه و راه‌آهن را شامل می‌شود که دقیقا از محل زندگی گورخر گروی در شمال کنیا عبور می‌کند.

طبق اعلام مرکز حیات وحش ماروول، این پروژه‌های زیرساختی یکی از بزرگترین تهدیدهای نوظهور برای جمعیت گورخرهای گروی در کنیا به حساب می‌آید.

Screenshot_2023-12-19-19-16-30-230_com.android.chrome.jpg

تلاش برای حفاظت از گورخرهای نادر

پروفسور فیلیپ ریوردان، مدیر حفاظت از حیات وحش ماروول در این رابطه گفت:« گورخر گروی یکی از پستانداران در معرض خطر انقراض در دنیاست و کنیا آخرین پناهگاه این گونه جانوری است و کمتر از ۳۰۰۰ تا از این گورخرها در دنیا باقی مانده‌اند. ما با همکارانمان در تلاشیم تا اطمینان حاصل کنیم که اطلاعات کافی در مورد گورخر گروی داریم. به ویژه با توجه به زیرساخت‌ها و روند توسعه در سراسر منطقه که برروی زندگی حیوانات تاثیرگذار است.»

او ادامه داد:« ما با نصب قلاده بر گردن این گورخرها، امیدواریم تا بتوانیم اطلاعات بیشتری درباره آنها به دست بیاوریم که نه تنها در مسائل حفاظتی به ما کمک خواهد کرد، بلکه درباره کاهش جمعیت آنها نیز ما را آگاه کرده و در نتیجه ما قادر خواهیم بود تا توصیه‌هایی کاربردی را برای اطمینان از حفاظت از این گونه ارائه نمائیم.»

بیشتر بخوانید:

منبع: BBC

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین