جنگ غزه چگونه رؤیای غربی را به باد داد؟
جنگ غزه چگونه رؤیای غربی را به باد داد؟

عملیات «طوفان‌الاقصی» بی‌ثباتی سیاسی ــ امنیتی برای رژیم صهیونیستی بر‌جای گذاشت و امید‌های این رژیم را برای راه‌اندازی کریدور هند ــ اروپا از بین برد. حماس در تضعیف طرف صهیونیست از لحاظ اقتصادی، امنیتی و سیاسی به منافع خود دست یافت و باعث‌نابودی رویای رژیم‌صهیونیستی برای ایجاد بندر بن‌گوریون روی ویرانه‌های غزه شد. عملیات طوفان‌الاقصی […]

- جنگ غزه چگونه رؤیای غربی را به باد داد؟

عملیات «طوفان‌الاقصی» بی‌ثباتی سیاسی ــ امنیتی برای رژیم صهیونیستی بر‌جای گذاشت و امید‌های این رژیم را برای راه‌اندازی کریدور هند ــ اروپا از بین برد. حماس در تضعیف طرف صهیونیست از لحاظ اقتصادی، امنیتی و سیاسی به منافع خود دست یافت و باعث‌نابودی رویای رژیم‌صهیونیستی برای ایجاد بندر بن‌گوریون روی ویرانه‌های غزه شد.

عملیات طوفان‌الاقصی به وسیله جنبش حماس به نفع چین و پروژه «یک کمربند، یک جاده» است. باید توجه کرد، طرح کریدور هند-خاورمیانه-اروپا که از بندر حیفای اسرائیل عبور می‌کند، جایگزین محوری پروژه یک کمربند یک راه چین و کانال سوئز معرفی شده است. همچنین گذرگاه مرزی رفح در مصر به دلیل تلاش اسرائیل برای تصرف بندر غزه در فلسطین و اتصال مستقیم آن به کریدور هند ــ اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند درباره اهمیت بین‌المللی این کریدور گفت، کریدور هند ــ اروپا می‌تواند پایه و اساس تجارت جهانی برای صد‌ها سال آینده شود. چین و روسیه ایجاد این کریدور را تهدیدی برای منافع بین‌المللی به ویژه اقتصادی و منافع متحدشان، مصر در کانال سوئز تلقی می‌کنند.

هدف کریدور هند ــ اروپا
کریدور هند ــ اروپا با بهره‌گیری از زیرساخت‌ها، نخستین واکنش آمریکا، اسرائیل و متحدان غربی‌شان برای مقابله و مهار نفوذ فزاینده چین در سراسر جهان است. همچنین این طرح برای اعمال فشار بر مصر خواهد بود، زیرا این کشور از مسیر کانال سوئز کنترل مهم‌ترین آبراه جهان را در اختیار دارد. بنابراین، ایجاد آبراه جایگزین کانال بن گوریون با عبور از اسرائیل می‌تواند جایگزین سوئز باشد. برهمین اساس پیشتر «گروه هفت» و آمریکا پروژه مشارکت برای زیرساخت جهانی را سال ۲۰۲۲ با هدف سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد دلاری در پروژه‌های زیرساختی تا سال ۲۰۲۷ اعلام کردند.

پیامد‌های راهبردی «طوفان الاقصی»
چین و روسیه ایجاد کریدور هند ــ اروپا را تهدیدی برای منافع بین‌المللی به‌ویژه اقتصادی و منافع متحدشان، مصر درکانال سوئز تلقی می‌کنند؛ بنابراین عملیات طوفان الاقصی به نفع هر دو کشور و البته مصر وهمه کشور‌های منطقه بود؛ زیرا جهان را متوجه خطرات ایجاد هر‌گونه کریدور بزرگ اقتصادی، آبی یا بین‌المللی از رهگذر عبور از اسرائیل می‌کند. اکنون تمام محافل اطلاعاتی و امنیتی چین و روسیه نتیجه تحولات و موفقیت عملیات طوفان الاقصی را درایجاد بی‌ثباتی برای اسرائیل و در نتیجه، ابطال پروژه موازی کانال سوئز مصر و ابتکار پروژه «یک کمربند، یک جاده» چین ارزیابی می‌کنند.

طوفان الاقصی بی‌ثباتی سیاسی، امنیتی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای اسرائیل بر جای گذاشت و پکن و مسکو موفق شدند با نهایت بهره‌برداری از آن، امید‌های راه‌اندازی کریدور هند ــ اروپا را از بین ببرند. حماس عملا در تضعیف طرف اسرائیلی از لحاظ اقتصادی، امنیتی، سیاسی، نظامی و ژئوپلیتیکی به طور کامل به منافع خود دست یافت که به نابودی رویای اسرائیل برای ایجاد بندر بن گوریون روی ویرانه‌های غزه فلسطین منجر می‌شود.

خیزش علیه نظم تک قطبی
هم اکنون هدف اصلی دیپلماسی روسیه و چین تضعیف نظم جهانی غرب به رهبری واشنگتن است. به همین دلیل از رویکردی حمایت می‌کنند که ایجاد نظم جهانی جایگزین به جای نظم کنونی به رهبری آمریکا و سیاست‌های ناعادلانه آن را درسراسر جهان ضروری می‌داند. روسیه و چین از آغاز عملیات طوفان الاقصی با بیانیه‌های خود در کنار فلسطینیان ایستادند و اتفاقات ۷اکتبر را نتیجه اجتناب‌ناپذیر سیاست‌های اسرائیل و دولت افراطی بنیامین نتانیاهو علیه فلسطینیان دانستند.

چین و روسیه به دلیل محکوم نکردن صریح حماس و بیان نکردن نام آن در بیانیه‌های خود، مورد انتقاد غرب قرار گرفتند، درحالی که انتقاد آن‌ها از اسرائیل کاملا واضح بود. حتی وزارت خارجه چین و روسیه عملیات اسرائیل را فراتر از حد «دفاع از خود» دانستند و اعلام کردند، تل آویو باید از مجازات دسته جمعی ساکنان غزه اجتناب کند. این دو کشور جنگ غزه را شکست آمریکا در نظام ناعادلانه بین‌المللی و سیاست قلدرمآبانه اسرائیل علیه کشور‌های منطقه می‌دانند ودراین میان، چین به‌عنوان جایگزین آمریکا وحامی کشور‌های جنوب و درحال توسعه معرفی می‌شود.

رویکرد ویژه پکن
نگرانی پکن موفقیت آمریکا و اسرائیل در عبور پروژه کریدور هند ــ اروپا از تل‌آویو و ایجاد بندر بن گوریون روی ویرانه‌های بندر غزه پس از اخراج ساکنان آن و به همین دلیل با شیوه‌ها و ابزار‌های مختلف به دنبال ضربه زدن به پروژه‌های تحت حمایت آمریکاست. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین هدفی عمده دارد و آن دستیابی به چشم انداز پکن به عنوان رهبر جنوب جهانی است که در آن همه کشور‌های در حال توسعه آفریقا، آسیا، عربی و اسلامی حضور دارند.

روسیه وچین از آغاز عملیات طوفان الاقصی با بیانیه‌های خود در کنار فلسطینیان ایستادند واتفاقات ۷اکتبر را نتیجه اجتناب‌ناپذیر سیاست‌های اسرائیل و دولت افراطی بنیامین نتانیاهو علیه فلسطینیان دانستند. حضور چین درخاورمیانه از نظر سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی ودردرجه نخست راهبردی برای این کشور ضروری است، زیرا پکن به‌دنبال استفاده از موضع سیاسی انتقادی خود علیه اسرائیل برای تقویت پروژه «یک کمربند، یک جاده» است. باید توجه کرد، خاورمیانه محور اصلی ابتکار مشترک کریدور هند ــ اسرائیل با حمایت آمریکا تلقی می‌شود. همچنین چین می‌تواند خود را به عنوان کشور صلح‌جو و میانجی به کشور‌های خاورمیانه، عربی و اسلامی معرفی کند، به طوری که پکن در این زمینه در رقابت شدید با آمریکا عملکرد بسیار موفقی داشته است.

همسویی با محور مقاومت
هدف محوری چین و روسیه برهم زدن و حتی لغو همه پروژه‌های آمریکایی با هدف حمایت از هند در مقابل چین در رقابت‌های ژئواکونومیکی است؛ بنابراین این دو کشور از رابطه خود با محور مقاومت به پرچمداری ایران در برابر سیاست‌های اشغالگرانه اسرائیل و هژمونی آمریکا در منطقه برای ضربه زدن به رویای اسرائیلی بندر بن گوریون و کریدور هند ـــ اروپا استفاده کنند.

هرچند حضور نظامی آمریکا در منطقه در راستای مهار نیرو‌های حامی نوار غزه و محور مقاومت انجام شد، اما با وجود تحرکات اخیر این نیروها، مقاومت فلسطین همچنان قادر به مقابله با اشغالگران اسرائیل است، لذا تاکنون بیش از۷۰حمله از سوی گروه‌های مقاومت علیه پایگاه‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام شده است. پس از جنگ غزه سیاست منسجمی از سوی رسانه‌های روسی و چینی مشاهده شد که نمود آن پخش گزارش‌هایی درراستای حمایت از فلسطینیان، تصویر رنج مردم نوار غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان بود.

این رویکرد برخلاف تبلیغات رسانه‌های غربی است که به‌صراحت از اشغالگری اسرائیل و نقض حقوق بشر حمایت می‌کنند. درمجموع، روسیه و چین ازجنگ غزه برای تقویت نفوذ خود در خاورمیانه سود می‌بردند. روسیه همچنین جنگ غزه را فرصتی برای انحراف حمایت نظامی آمریکا و غرب از اوکراین به اسرائیل تلقی می‌کند.

منبع: جام جم

+