وی اضافه کرد: طرح های احیا و اصلاح مراتع در قالب عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و کشت و توسعه گیاهان دارویی در سه بخش با مشارکت و بهره گیری از توان جوامع محلی، از محل اعتبارات استانی و با بهره گیری از اعتبارات ملی اجرا می شود. رییس اداره امور مرتع و بیابان اداره کل حفاظت […]

وی اضافه کرد: طرح های احیا و اصلاح مراتع در قالب عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و کشت و توسعه گیاهان دارویی در سه بخش با مشارکت و بهره گیری از توان جوامع محلی، از محل اعتبارات استانی و با بهره گیری از اعتبارات ملی اجرا می شود.

رییس اداره امور مرتع و بیابان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان افزود: طرح های احیا و اصلاح مراتع با بهره گیری از توان جوامع محلی تنها در مراتعی که به بهره برداران و دامداران مجاز احاله مدیریت شده صورت می گیرد.

الیاسی بیان کرد: کتابچه طرح مطالعاتی با عنوان طرح مرتعداری تهیه شده که عملیات های کپه کاری، بیولوژیک، بیومکانیک و کشت و توسعه گیاهان دارویی در آن پیش بینی شده که به سه شیوه صورت می گیرد.

وی اظهار کرد: تعهدات اداره کل منابع طبیعی در اجرای طرح های یاد شده با مشارکت بهره برداران، انجام یک هزار هکتار طرح های بیولوژیک در قالب کپه کاری با بذور گونه های مرتعی، ۶۰۰ هکتار کشت گیاهان دارویی به روش کپه کاری و ۵۰۰ هکتار عملیات بیومکانیک در قالب عملیات ذخیره نزولات با گیاهان مرتعی است.

رییس اداره امور مرتع و بیابان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: طرح بیولوژیک با مشارکت بهره برداران به طور ۱۰۰ درصدی اجرا شده است و ۲ طرح دیگر حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

الیاسی ادامه داد: اجرای طرح بیولوژیک در ۳۷۰ هکتار از مراتع این استان با پیش بینی ۱۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال برنامه ریزی شده که تاکنون یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای کپه کاری تخصیص یافته و از محل اعتبارات ملی نیز در مراتعی به وسعت ۲۵۰ هکتار عملیات کپه کاری با انواع گونه های مرتعی و دارویی در دست اجرا است و این طرح ها ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

وی رهاورد اجرای طرح های اصلاح و احیای مراتع و کشت گیاهان دارویی در قالب کپه کاری و ذخیره نزولات جوی را افزایش پوشش گیاهی، کمک به معیشت جوامع محلی، کنترل فرسایش خاک، افزایش ظرفیت چرای دام و در ادامه کمک به تامین گوشت مصرفی مورد نیاز کشور دانست.

رییس اداره امور مرتع و بیابان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان با بیان اینکه کپه کاری از تخریب سرزمین جلوگیری می کند اظهار کرد: یکی از آثار منفی تخریب خاک، تبدیل شدن این اراضی به کانون گرد و غبار و ریزگرد است.

الیاسی گفت: تخریب و از بین رفتن خاک حاصلخیز امکان کشت و زراعت را از کشاورز و بهره بردار سلب می کند.

منبع خبر: رکنـا