ما نسل خوشبختی هستیم که هنرنمایی «رونالدو» و «مسی» را به چشم دیده‌ایم. این جمله‌ای است که تمام هواداران فوتبال در دنیا طی دو دهه اخیر به آن باور داشته‌اند و همین حالا همه نگران فردای بازنشستگی این دو ابر ستاره از فوتبال هستیم. البته که فوتبال ادامه دارد. ستاره‌های بعدی مثل «هالند» و «امباپه» […]

- یک بازیکن راست‌پا در لیست بیشترین گل با پای چپ در قرن ۲۱/ از توصیه همیشگی پله تا دلیل ارزش کار کریس رونالدو

ما نسل خوشبختی هستیم که هنرنمایی «رونالدو» و «مسی» را به چشم دیده‌ایم. این جمله‌ای است که تمام هواداران فوتبال در دنیا طی دو دهه اخیر به آن باور داشته‌اند و همین حالا همه نگران فردای بازنشستگی این دو ابر ستاره از فوتبال هستیم. البته که فوتبال ادامه دارد. ستاره‌های بعدی مثل «هالند» و «امباپه» همین حالا هم می‌درخشند اما هیچکس جای کس دیگر را نمی‌گیرد. همانطور که «مارادونا» و «زیدان» جانشین «پله» یا «دی استفانو» نشدند، جای خالی رونالدو و مسی تا ابد خواهد ماند. این دو ابر ستاره در دو دهه گذشته با رقابت تنگاتنگ خود در تمام عرصه‌ها سطح کیفی فوتبال دنیا را بالا بردند. هر دو بارها اعتراف کرده‌اند که اگر دیگری نبود آنها به این سطح نمی‌رسیدند. هر دو همیشه احترام هم را داشته‌اند اما دوگانه مسی – کریس خیلی وقت‌ها باعث کل کل هواداران دو طرف شده است!

البته که فضای هواداری شرایط خود را دارد و اینکه مسی بهتر است یا رونالدو سوژه این مطلب نیست. به بهانه آماری که اخیراً از میزان گل زنی چپ پاها در هزاره سوم منتشر شده می‌توان از زاویه دیگر به بزرگی کار این دو ستاره نگاه کرد. ابتدا آمار را ببینید؛

لیونل مسی ۴۷۴ گل

محمد صلاح ۱۸۴ گل

آنتوان گریزمن ۱۵۳ گل

کریستیانو رونالدو ۱۲۶ گل

لوکاس پودولسکی ۱۲۲ گل

آرین روبن ۱۲۰ گل

آنخل دی ماریا ۱۱۳ گل

گرت بیل ۱۰۲ گل

مسی چپ پاس است و تعداد بالای گل او با پای چپ هیچ کس را متعجب نمی‌کند اما فاصله او با نفر دوم گویای حقایق بسیاری است. در این فهرست نام معمولی نمی‌بینید، همه آنها از ابر ستاره‌های تاریخ فوتبال هستند که به سهم خود به پیشرفت فوتبال دنیا کمک کرده‌اند. آنها الگوی بسیاری از جوانان هستند اما نکته این فهرست حضور رونالدو در این جمع است!

ستاره پرتغالی راست پا و به طور طبیعی بیشتر گل‌هایش را با پای تخصصی یعنی راست زده است. اما اینکه او با پای چپ هم در جمع بهترین گلزنان هزاره سوم حضور دارد تنها یک پیام را می‌رساند و بس! وقتی پله بازنشسته شد، به عنوان ابر ستاره فوتبال جهان به مصاحبه های مختلف دعوت می‌شد و به کشورهای مختلف سفر می‌کرد. سوالی که همیشه از او می‌شد این بود که چه توصیه‌ای برای فوتبالیست‌های جوان دارد؟ پله همیشه یک توصیه را تکرار می‌کرد؛ «پای غیر تخصصی خود را تقویت کنید» یعنی اگر راست پا هستید سعی کنید پای چپ خود را تقویت کنید و بالعکس. پله می‌دانست که در فوتبال فردای دنیا بازیکن یک بعدی خیلی کارایی نخواهد داشت.

همین حالا دروازه‌بان‌هایی که بازی با پا ندارند، جایی در فوتبال سطح اول دنیا پیدا نمی‌کنند. از این منظر ارزش گل‌های پای چپ رونالدو بیشتر می‌شود. همه می‌دانند که رونالدو در بدو تولد استعداد مادرزادی مسی را نداشت. وقتی مسی برای رسیدن به این سطح و جایگاه با وجود داشتن آن استعداد این همه زحمت کشیده ببینید رونالدو چقدر باید بیشتر تلاش می‌کرد تا در دایره رقابت با مسی بماند.

منبع: خبـر ورزشی