به گزارش زیرنویس به نقل از العربی الجدید، در نظرسنجی تازه «مؤسسه واشنگتن» که بین ۱۴ نوامبر تا ۶ دسامبر انجام شد، ۹۱ درصد از عربستانی‌ها حوادث اخیر غزه را به عنوان پیروزی برای فلسطینی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان، علی‌رغم ویرانی‌های عظیم و شمار فراوان شهدا اعلام کردند. بر اساس این نظرسنجی که شامل جامعه آماری […]

به گزارش زیرنویس به نقل از العربی الجدید، در نظرسنجی تازه «مؤسسه واشنگتن» که بین ۱۴ نوامبر تا ۶ دسامبر انجام شد، ۹۱ درصد از عربستانی‌ها حوادث اخیر غزه را به عنوان پیروزی برای فلسطینی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان، علی‌رغم ویرانی‌های عظیم و شمار فراوان شهدا اعلام کردند.

بر اساس این نظرسنجی که شامل جامعه آماری یک هزار نفری از شهروندان عربستانی است، به طور کلی، حماس محبوبیت ضعیفی در بین شهروندان عربستانی دارد و اکثریت آنها همچنان نسبت به این گروه موضع منفی دارند اما جنگ بین حماس و اسراییل محبوبیت این گروه فلسطینی را از ۱۰ درصد در ماه آگوست (مرداد) به حدود ۳۰ امتیاز افزایش داد تا اینکه در ماه دسامبر به ۴۰ درصد رسید.

این مرکز توضیح داد که پاسخ‌های نظرسنجی جدید در کنار پاسخ‌های نظرسنجی‌های قبلی انجام شده در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ (دو سالی که شاهد دو جنگ بین اسراییل و جنبش بود)، نشان می‌دهد که محبوبیت حماس در میان مردم بعد از رویارویی با ارتش اسراییل رو به افزایش است. اما افزایش محبوبیت این جنبش در طول جنگ کنونی در میان عربستانی‌ها هنوز کمتر از افزایش محبوبیت آن پس از جنگ ۲۰۱۴ است.

در مورد نقش جهان عرب، نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که ۹۶ درصد از پاسخ دهندگان عربستانی با این پیشنهاد موافق هستند که کشورهای عربی باید فوراً تمام روابط دیپلماتیک، اقتصادی و سیاسی خود را با اسراییل را در اعترض به عملیات نظامی در غزه قطع کنند.

طبق این نظرسنجی، تنها ۱۶ درصد از عربستانی‌ها معتقدند که حماس باید از تاکید بر نابودسازی اسراییل دست بردارد و به جای آن با راه حل دو کشوری موافقت کند همچنین ۹۵ درصد پاسخ‌دهندگان در پاسخ به این سوال که آیا کشتار غیرنظامیان توسط حماس برخلاف آموزه‌های اسلام است، پاسخ دادند که حماس غیرنظامیان را نمی‌کُشد.

از سوی دیگر، اسراییل پیش از جنگ چندان محبوبیتی نزد عربستانی‌ها نداشت و بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۸۷ درصد از پاسخ‌دهندگان موافقند که رویدادهای اخیر نشان می‌دهد که اسراییل آنقدر ضعیف و در داخل دچار اختلاف شده است که روزی می‌توان آن را شکست داد. طبق نظر اکثر آنها، این تصور قبل از جنگ نیز وجود داشت، زیرا ۷۰ درصد از آنها موافق بودند که اعتراضات گسترده‌ای که اسراییلی‌ها علیه به اصطلاح «اصلاحات» در سیستم قضایی انجام دادند، منعکس‌کننده «ضعف و اختلافات» در اسراییل است.

این مرکز یادآوری کرد که وقتی در آگوست گذشته از عربستانی‌ها پرسید که آیا با این اصل موافق هستند که «ما باید احترام بیشتری به یهودیان در سراسر جهان نشان دهیم و روابط خود را با آنها بهبود ببخشیم»، تنها ۵ درصد از آنها موافقت خود را اعلام کردند. این مرکز همچنین توضیح داد که موضع ایجاد روابط با اسراییلی‌ها یا یهودیان که فراتر از بعد اقتصادی است، قبل از جنگ مثبت نبود.

از سوی دیگر، ۷۵ درصد از آنها حمایت خود را از «تعامل دیپلماتیک عرب‌ها برای یافتن راه حلی برای مناقشه عربی و فلسطینی و ایجاد انگیزه برای هر دو طرف برای اتخاذ مواضع معتدل‌تر» اعلام کردند.

۸۶ درصد از عربستانی‌ها حمایت خود را از این مساله اعلام کردند که «هیچ راه حل نظامی برای مناقشه وجود ندارد و بنابراین باید مذاکرات سیاسی برای رسیدن به توافق انجام شود.»

اما ۸۸ درصد شهروندان عربستانی معتقدند که نباید عربستان هیچ دخالت نظامی در این درگیری داشته باشد و «در حال حاضر، اصلاحات داخلی و اقتصادی در عربستان بیش از هر موضوع سیاسی خارجی برای کشور ما مهم است و بنابراین ما باید از جنگ‌های خارجی دور بمانیم.»

منبع: مـهر