به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، عارف صدیق، جانشین معاونت کسب و کار برقی سازی گروه مپنا در گفت و گو با زیرنویس در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود دارد که روی سقف خودروهای برقی، پنل خورشیدی نصب شود تا انرژی برقی مورد نیاز خودشان را از این طریق تامین کنند، گفت: فضای روی سقف […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، عارف صدیق، جانشین معاونت کسب و کار برقی سازی گروه مپنا در گفت و گو با زیرنویس در پاسخ به اینکه آیا این امکان وجود دارد که روی سقف خودروهای برقی، پنل خورشیدی نصب شود تا انرژی برقی مورد نیاز خودشان را از این طریق تامین کنند، گفت: فضای روی سقف خودروها کمتر از دو متر مربع است. در چنین فضایی نهایت توانی که می توان از انرژی خورشیدی گرفت، در بهترین حالت زیر ۳۰۰ وات آن هم در بهترین شرایط نوری  است. این رقم آنقدر کم است که صرفه اقتصادی ندارد.

وی تاکید کرد: این کار در حد پروژه های استارت آپی در دنیا انجام شده است و نمونه تجاری شده ندارد. همچنین اگر به کشور چین که استفاده از پنل های خورشیدی و خودروهای برقی در آن رواج زیادی دارد توجه کنید، نمونه تجاری مشاهده نمی کنید.

صدیق در ادامه در پاسخ به اینکه افزایش تعداد خودروهای برقی در کشور، نیروگاه های کشور را با مشکل تامین برق مواجه خواهد کرد یا خیر گفت: ما در کشور مشکل تامین برق نداریم. ظرفیت نیروگاه های ایران به اندازه ای است که مشکل تامین برق برای خودروهای برقی نداشته باشیم. مشکل آنجایی دیده می شود که در روزهای خاص سال به پیک مصرف می رسیم که برای آن نیز وزارت نیرو تدبیری در نظر دارد که به نظر می رسد کارساز باشد.  

او در تبیین گفته هایش افزود: استفاده از دستگاه های «ذخیره ساز انرژی در مقیاس صنعتی» در حد چند صد مگاوات ظرفیت می توانند انژی تولید شده در  نیروگاه ها را در طول ساعاتی از شبانه روز که برق زیادی مصرف نمی شود ذخیره سازی کنند. در واقع این دستگاه در زمان بی باری، انرژی را داخل خودشان ذخیره می کنند و در زمان اوج مصرف، به انرژی شهری متصل می شوند. 

عارف صدیق با اشاره به اینکه می توان خودروهای برقی را با یک شارژر قابل حمل سه کیلوواتی شارژ کرد، گفت: این ظرفیت به این دلیل است که اکثر دارندگان خودروهای برقی، شب ها خودرویشان را به شارژ می زنند و صبح از خودرو با شارژ پر استفاده می کنند. ایستگاه های شارژ سریع خودروهای برقی هم در شهر ایجاد می شوند ولی از آنجایی که این ایستگاه ها هم محدودیت دارند و هم رانندگان باید حداقل ۲۰ دقیقه زمان بگذارند تا خودرویشان در این ایستگاه ها شارژ شود؛ لذا ترجیح می دهند شب ها خودرو را در خانه به شارژ بزنند. 

جانشین معاونت کسب و کار برقی سازی گروه مپنا در ادامه تاکید کرد: شارژ خودروهای برقی در شب، همزمان است با بی باری و پایین آمدن فشار از روی شبکه توزیع برق. این زمانی است که نیروگاه توان تولید برق دارد ولی مصرف کننده مصرفی ندارد. از سویی دیگر، شارژرهایی که در گروه مپنا تولید می شوند نیز قابلیت برنامه ریزی دارند و می توان به آنها زمان داد که مثلا از ساعت ۲ شب شروع به شارژ کردن خودرو کند.

عارف صدیق در پاسخ به اینکه آیا ممکن است در ساعات افزایش پیک برق نیروگاه ها به سمت استفاده از مازوت بروند یا خیر گفت: نیروگاه ها ظرفیتی دارند و بر اساس آن عمل می کنند اما اینکه بخواهند چه چیزی بسوزانند که برق مورد نیاز خودروی برقی تامین شود ارتباطی ندارد. اگر استفاده از دستگاه های «ذخیره انرژی شبکه صنعتی» گسترش یابد، در مصرف سوخت نیروگاه ها هم توازن ایجاد می کند.

منبع خبر: رکنـا