به گزارش زیرنویس، برخی از انواع ریزش مو ها به‌خصوص آن‌هایی که به درمان‌های پزشکی مربوط می‌شود، برگشت‌پذیرند. اما برخی از انواع ریزش موها را نمی‌توان متوقف کرد. به گزارش «وری‌ول‌ هلث»، داروها، مکمل‌ها و استفاده از محصولات مختلف ازجمله روش‌ها برای توقف نازک شدن مو و بازگرداندن حجم آنها به شمار می‌رود که در […]

به گزارش زیرنویس، برخی از انواع ریزش مو ها به‌خصوص آن‌هایی که به درمان‌های پزشکی مربوط می‌شود، برگشت‌پذیرند. اما برخی از انواع ریزش موها را نمی‌توان متوقف کرد. به گزارش «وری‌ول‌ هلث»، داروها، مکمل‌ها و استفاده از محصولات مختلف ازجمله روش‌ها برای توقف نازک شدن مو و بازگرداندن حجم آنها به شمار می‌رود که در ادامه مرورشان می‌کنیم:

۱ محافظت از مو

یکی از راه‌های جلوگیری از ریزش مو مراقبت از مو و آسیب نرساندن به آن یا استرس و فشار وارد نکردن به موهاست. برخی عادت‌های مراقبت از مو عبارت‌اند از: از شامپوها و نرم‌کننده‌های ملایم استفاده کنید. برای جلوگیری از گره خوردن بعد از دوش گرفتن از اسپری نرم‌کننده استفاده کنید. موهای خود را در حوله بپیچید تا خشک شود. از مراقبت از مو با روغن داغ خودداری کنید. از استفاده از سشوار، اتوی فرکننده، شانه داغ و سایر روش‌هایی که موها را داغ می‌کنند، خودداری کنید. از رنگ کردن موها در خانه یا استفاده از صاف‌کننده‌های شیمیایی یا دکلره کردن موها در خانه اجتناب کنید، حتما برای انجام این موارد سراغ آرایشگر متخصص مو بروید. بدون این‌که موها را بکشید، به آرامی آن‌ها را شانه کنید. از مدل موهایی که موها را می‌کشند، مانند دم اسبی سفت خودداری کنید. یکی دیگر از عوامل کاهش ریزش مو، ترک سیگار است. ترک سیگار در کنار فواید بسیار دیگری که دارد در کاهش ریزش مو هم موثر است.

۲  استفاده از محصولات طبیعی

روغن رزماری:

محققان در سال ۲۰۱۵ دریافت‌اند که روغن موضعی رزماری به اندازه داروی رایج ماینوکسیدیل ۲ درصد، در درمان ریزش موی ارثی موثر است.

روغن دانه کدو تنبل:

این روغن برای ریزش موی ژنتیکی در زنان موثر است. محققان دریافت‌اند که ۳ ماه درمان با روغن دانه کدو تنبل و همچنین محلول‌های ماینوکسیدیل ۵ درصد موثر است.

روغن نارگیل:

بنا به یافته‌های محققان روغن نارگیل به ترمیم موهای آسیب‌دیده ناشی ازاشعه ماورای بنفش (UV) کمک می‌کند.

۳ویتامین‌ها و مواد معدنی

هنوز درباره تاثیر دقیق مکمل‌های ویتامین یا مواد معدنی بر ریزش مو، بحث‌هایی وجود دارد. اما محققان باور دارند کمبود برخی از این موارد خطر آلوپسی آندروژنیک یا الگوی ریزش مو را افزایش می‌دهد. تقویت روی، آهن، ویتامین D، ویتامین B2، B9، B12 و همچنین ویتامین C (ریبوفلاوین) از جمله موارد موثر بر ریزش مو به شمار می‌رود. برای استفاده از این مکمل‌های ویتامین حتما با پزشک و متخصص تان مشورت کنید تا از دوز مناسب بهره‌مند شوید. زیرا مصرف بیش از حد برخی ویتامین‌‌ها مانند ویتامینA و ویتامین E، باعث ریزش مو می‌شود.

۴ تغییر رژیم غذایی

از دیگر موارد مهم در جلوگیری از ریزش مو داشتن رژیم غذایی سالم است، زیرا کمبود مواردی مانند پروتئین و آهن، ریزش مو را در پی خواهد داشت. از جمله غذاهای غنی از پروتئین و آهن، عبارت‌‌اند از: گوشت قرمز، جوجه، ماهی، لوبیا، تخم مرغ،ر آجیل، کلم بروکلی، اسفناج و توفو.

۵ استرس را مدیریت کنید

استرس یا ضربه‌های روانی باعث ریزش موقت مو یا تلوژن افلوویوم می‌شود. برای مدیریت استرس به دنبال راه‌های سالم و کاربردی باشید. تمرین‌های مربوط به تمرکز حواس،  تای‌چی یا سایر تمرینات کششی، یافتن راه‌های سالم برای مقابله با استرس، فاصله گرفتن از اخبار یا رسانه‌های اجتماعی و خواب کافی و ورزش منظم.

۶ موارد اشتباه در ریزش مو

درباره ریزش مو داستان‌های زیادی وجود دارد که نادرست است. از جمله این‌که مدیریت استرس طاسی سر را کند می‌کند. استرس باعث ریزش موقت موی سر می‌شود، اما در طاسی که عموما دلایل ژنتیکی دارد تاثیری ندارد. برخی هم می‌گویند کلاه باعث ریزش مو می‌شود. طبق تحقیقات ارتباط کمی بین پوشیدن کلاه و ریزش مو وجود دارد. در واقع، یک پژوهش روی دوقلوهای همسان نشان داد آنهایی که بیشتر از کلاه استفاده می‌کردند، نازک شدن بالای پیشانی کمتری داشتند. البته کلاه تنگ، فشار بیشتری بر فولیکول‌های مو وارد می‌کند و بر ریزش مو موثر است.

منبع خبر: رکنـا