به گزارش زیرنویس از وزارت نیرو، “علیرضا قاسمی” شامگاه جمعه در نشست با خبرنگاران شمال سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر افزود: طرح اضطراری تامین آب آشامیدنی منطقه سیستان در پایان سال گذشته تعریف و اجرای آن در حوزه دوراهی دشتک، دشتک حرمک، هامون هیرمند و شیله توسط آب و فاضلاب استان و حوزه […]

به گزارش زیرنویس از وزارت نیرو، “علیرضا قاسمی” شامگاه جمعه در نشست با خبرنگاران شمال سیستان و بلوچستان با اعلام این خبر افزود: طرح اضطراری تامین آب آشامیدنی منطقه سیستان در پایان سال گذشته تعریف و اجرای آن در حوزه دوراهی دشتک، دشتک حرمک، هامون هیرمند و شیله توسط آب و فاضلاب استان و حوزه بندان و دیوار مرزی توسط آب منطقه‌ای استان آغاز شد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۳ حلقه چاه در دشت‌های مستعد برداشت آب، توسط آبفا حفر شده است، افزود: حدود ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال برق، آب و جاده دسترسی و ۷۳ اتاقک سرچاه به همراه ترانس و تمامی منصوبات سرچاهی نیز آماده شده است.

وی با بیان اینکه برداشت آب خام از چاه‌ها از بیش از یک ماه قبل آماده شده است، تصریح کرد: با نصب و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن آب حوزه زاهدان از منطقه سیستان جدا می‌شود و در مجموع از کل منابع دشت با شیرین‌سازی و اختلاط ۲۰۰۰ لیتر در ثانیه تأمین و برای سیستان و زاهدان انتقال داده خواهد شد.

قاسمی گفت: تمام این برنامه‌ریزی‌ها بر اساس پیش‌بینی‌ها در حال انجام است و در تلاش هستیم تاخیری در تحویل آب به مردم نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با اقداماتی که توسط همکاران ما در شهرستان زابل در چاه نیمه‌ها و تصفیه‌خانه انجام شده کمترین تنش آبی را در منطقه شاهد هستیم، بارج شناور برای سومین بار برای برداشت آب جابه جا شده و تمام تلاش خودمان را می‌کنیم از ظرفیت ذخیره چاه نیمه به درستی استفاده شود.

وی، از عزم دولت برای تامین آب آشامیدنی منطقه سیستان و زاهدان خبر داد و گفت: بیشترین اعتبارات در میان شرکت‌های آب و فاضلاب کشور به استان اختصاص پیدا کرده که نشان از نگاه جدی دولت به این منطقه است.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه بیش از سه سال هیچ آبی از سوی کشور افغانستان وارد منطقه سیستان نشده و حق مسلم مردم منطقه دریافت حق آبه است، دولت به جد در حال پیگیری برای دریافت آن است.

منبع خبر: رکنـا