از همان زمان که در سن ۱۶ سالگی در قامت یک نوجوان آینده‌دار در تیم سایپا، نامش در نزدیکی دو تیم پرسپولیس و استقلال شنیده می‌شد، اولین جرقه‌های شهرت اللهیار صیادمنش روشن شد و علی رغم استعدادهای زیادی که در فوتبال ایران، با ذره‌ای توجه خود را گم می‌کنند، اللهیار حرفه‌ای تر از آن خود […]

از همان زمان که در سن ۱۶ سالگی در قامت یک نوجوان آینده‌دار در تیم سایپا، نامش در نزدیکی دو تیم پرسپولیس و استقلال شنیده می‌شد، اولین جرقه‌های شهرت اللهیار صیادمنش روشن شد و علی رغم استعدادهای زیادی که در فوتبال ایران، با ذره‌ای توجه خود را گم می‌کنند، اللهیار حرفه‌ای تر از آن خود را نشان داد. در تیم زیر ۱۷ سال کشورمان راهی جام جهانی ۲۰۱۷ مکزیک شد و با ۳ گل در ۵ بازی خودش را در جمع برترین‌های این تورنمنت قرار داد. 

در همان زمان که اخبار نقل و انتقالش بیشتر می‌شد، خبر آمد که مجله گاردین او را به عنوان یکی از برترین استعدادهای جهان در سال ۲۰۱۸ می‌داند و جلوتر از سرخابی‌های تهران، تیم های استانبول برای جذب او مذاکره کردند و در نهایت هم فنرباغچه با او به توافق رسیده اما به دلیل قوانین فوتبال ترکیه امکان انتقال در سن ۱۷ سالگی وجود ندارد. در نهایت باشگاه استقلال موفق شد او را بالاخره جذب کند و آبی پوش کند. 

صیادمنش در همان هفته اول مقابل پیکان گلزنی کرد ولی داور مردودش اعلام کرد؛ او تا هفته ششم و بازی مقابل نفت مسجدسلیمان صبر کرد، در ثانیه ۶۳ با گلی که زد تبدیل به اولین گلزن دهه هشتادی لیگ برتر و استقلال شد و همچنین یک پاس گل به مهدی قایدی داد. او همان سال در دربی ۸۹، در دقیقه ۶۰ به جای روح الله باقری وارد زمین شد تا با ۱۷ سال و ۲ ماه و ۲۸ روز سن جوان ترین بازیکن تاریخ دربی شود.

در خرداد سال ۹۸ با پایان قرارداد خود راهی فنرباغچه شد اما پیش از رفتنش، به تیم ملی دعوت شد و حتی با ۱۷ سال و ۱۱ ماه و ۷ روز مقابل سوریه گلزنی کرد تا جوان ترین گلزن تیم ملی ایران هم صیادمنش باشد. 

فنرباغچه در ابتدا تصمیم گرفت او را به استانبول اسپور قرض دهد اما در نهایت پس از انجام ۹ بازی در طی ۲ سال باعث شد تا به صورت قرضی به زوریا لوهانسک منتقل شود تا همبازی شهاب زاهدی در لیگ اوکراین شود. او در لیگ اروپا عملکرد خوبی از خود نشان داد و این عملکرد باعث شد تا هال سیتی ابتدا با قراردادی شش ماهه او را به صورت قرضی به انگلیس ببرد. اللهیار ترک عادت نکرد و در همان بازی نخست که به صورت کامل در ترکیب تیمش حضور پیدا کرد، گل پیروزی بخش تیمش را در پیروزی ۲ بر یک مقابل کاردیف به ثبت رساند تا محبوب هواداران هال سیتی شود.

پیشنهاد آمریکایی برای ستاره استقلالی دردسر شد/ واکنش تند به نافرمانی مهاجم ایرانی

این روند گذشت تا در تابستان ۲۰۲۲ قرارداد او به صورت دائمی منعقد شود. در همان مقطع بدترین اتفاق ممکن برای اللهیار رقم خورد؛ مصدومیت همسترینگ او را از لیست کی روش پیش از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خارج کرد اما اللهیار در بازگشت دوباره به فوتبال نشان داد می‌تواند یک ستاره خاص برای هال سیتی باشد و در ۹ بازی، دو بار برای تیمش در دو پست وینگر راست و وینگر چپ گلزنی کرد تا توانایی بالای خود را به نمایش بگذارد.

اللهیار امید داشت فصل جدید را فارغ از مصدومیت، یک فصل رویایی را آغاز کند و حتی خبر علاقه یکی از تیم های بزرگ لیگ جزیره به او باعث شد تا اللهیار با انگیزه‌ای دو چندان پا به زمین بگذارد اما مسئله این بود که از طرفی دیگر سران هال سیتی یک پیشنهاد با ارزشی بالاتر از فوتبال آمریکا دریافت کردند و سعی داشتند اللهیار را هر طور شده به ام‌ال‌اس منتقل کنند اما اللهیار مخالفت کرد و حاضر نشد تصمیم باشگاه را در قبال آینده‌اش بپذیرد؛ بعد از آن اللهیار صیادمنش تبدیل به یک مهره نیمکت نشین شد و تنها سه بار برای هال سیتی آن هم به مدت ۷ دقیقه برای تیمش وارد زمین شد.

اللهیار صیادمنش در طول ۲۳ بازی این فصل هال‌سیتی در چمپیونشیپ، ۱۰ بار در فهرست تیمش حضور داشته که در ۷ مسابقه نیمکت‌نشین مطلق بوده و در سه بازی دیگر به عنوان یک بازیکن تعویضی همراه تیمش بود. حال او از هفته هجدهم تا کنون در لیست تیمش هم حضور نداشته تا دوری از نفرات حاضر در لیست هال‌سیتی نشان از فشار سران این باشگاه به لیام روسنیر سرمربی این تیم باشد؛ این شرایطی است که هنوز ۳ فصل دیگر از قرارداد بلندمدت صیادمنش با هال‌سیتی مانده و او راه آسانی را در مقابل خود برای جداشدن از تیم انگلیسی نمی‌بیند.

او اگر چه همراه با تیم امید در مسابقات آسیایی حاضر شد اما به هر ترتیب در شرایطی که اللهیار می‌توانست سلاح مخفی امیر قلعه نویی در جام ملت‌های آسیا باشد، درگیری با مسائل نقل و انتقالاتی و سیاست‌های باشگاه هال سیتی شرایطی را رقم زده تا شانس حضورش همراه با تیم ملی ایران نامشخص باشد.

منبع: خبـر ورزشی