دلیل مرگ رئیس واگنر فاش شد
دلیل مرگ رئیس واگنر فاش شد

ایسنا نوشت: وال استریت ژورنال به نقل از منابع اطلاعاتی غربی و یک افسر اطلاعاتی سابق روسیه مدعی شد: نیکولای پاتروشف، ۷۲ ساله، افسر سابق ک گ ب، رئیس قدرتمند شورای امنیت ملی روسیه، شخصا بر برنامه‌ریزی این عملیات نظارت داشت. پریگوژین که در سال جاری قیام کوتاه مدتی را علیه وزارت دفاع روسیه رهبری کرد، […]

- دلیل مرگ رئیس واگنر فاش شد

ایسنا نوشت: وال استریت ژورنال به نقل از منابع اطلاعاتی غربی و یک افسر اطلاعاتی سابق روسیه مدعی شد: نیکولای پاتروشف، ۷۲ ساله، افسر سابق ک گ ب، رئیس قدرتمند شورای امنیت ملی روسیه، شخصا بر برنامه‌ریزی این عملیات نظارت داشت.

پریگوژین که در سال جاری قیام کوتاه مدتی را علیه وزارت دفاع روسیه رهبری کرد، پس از سقوط هواپیمایش در یک سانحه در خارج از مسکو جان باخت. در آن زمان پوتین اعلام کرد که یک نارنجک دستی در هواپیما منفجر شده است.

اما وال استریت ژورنال در گزارش ادعایی خود به نقل از افسر اطلاعاتی سابق روسیه نوشته است: پاتروشف در ماه اوت به دستیار خود دستور داد تا عملیاتی را طراحی کند که پریگوژین را بکشد.

مقامات اطلاعاتی غربی به ژورنال گفتند که در یک فاصله زمانی هنگام بازرسی هواپیما توسط بازرسان ایمنی، یک بمب کوچک زیر بال هواپیما کار گذاشته شد. این جت برای حدود ۳۰ دقیقه در ارتفاع ۲۸۰۰۰ پایی پرواز کرد تا اینکه بمب منفجر شد و هواپیما به زمین سقوط کرد. تمام ۱۰ سرنشین هواپیما از جمله پریگوژین، چهار محافظ او، سه خدمه و دو نفر دیگر که برای گروه واگنر مهم بودند، کشته شدند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به رویترز گفت که درباره این ماجرا اظهار نظر نخواهد کرد و افزود: «متأسفانه اخیراً، وال استریت ژورنال به تولید آثار تخیلی علاقه زیادی داشته است.»

پاتروشف، جاسوس سازمان اطلاعات ک گ ب بود. او بعداً رئیس جانشین آن، اف اس بی شد. او در حال حاضر دبیر شورای امنیت ملی روسیه است و از سوی برخی به عنوان گزینه جایگزینی برای پوتین در صورت بروز اتفاقی برای رئیس جمهور در نظر گرفته می‌شود.

وال استریت، پاتروشف را «قدیمی‌ترین متحد، معتمد و وفادار به پوتین» توصیف کرده است. در این گزارش آمده است که پاتروشف اغلب در مناسبت‌های عمومی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و اغلب چهره‌ای در پس‌زمینه است. اما او قدرت عظیمی دارد.

در این گزارش آمده است که او از تابستان ۲۰۲۲ به پوتین گفته بود که پریگوژین یک تهدید است زیرا گروه واگنر به او قدرت سیاسی و نظامی زیادی می‌دهد. افسر سابق اطلاعاتی روسیه گفت که پوتین این هشدارها را نادیده گرفت تا اینکه پریگوژین در اکتبر ۲۰۲۲ با پوتین تماس گرفت و از کمبود تجهیزات شکایت کرد.

در ماه ژوئن، وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای گروه‌هایی مانند واگنر مجبور به امضای قراردادهای رسمی با ارتش شدند که خشم پریگوژین را برانگیخت. گروه واگنر در شورش خود یک مقر نظامی روسیه را در شهر روستوف-آن-دون گرفت و شروع به حرکت به سمت مسکو کرد و هواپیماها و هلیکوپترهای روسی را سرنگون کرد. این شورش با یک توافق صلح که شامل خروج پریگوژین از روسیه به بلاروس، متحد روسیه بود، پایان یافت.

به گزارش وال استریت ژورنال، ساعاتی پس از سقوط هواپیما، یک اروپایی که در جمع آوری اطلاعات شرکت و با کرملین ارتباط داشت، از یکی از مقامات آن پرسید که چه اتفاقی افتاده است. این مسئول گفت: او باید حذف می‌شد.

منبع: اطلاعات انلاین