به گزارش زیرنویس، دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی افزود: « در میان تشدید درگیری و افزایش وحشت، ما به انجام وظیفه خود ادامه خواهیم داد. ما تسلیم نخواهیم شد.» ۳۱ سازمان حقوق بشری و بشردوستانه فلسطینی در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داده اند که “سازمان های […]

به گزارش زیرنویس، دبیرکل سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی افزود: « در میان تشدید درگیری و افزایش وحشت، ما به انجام وظیفه خود ادامه خواهیم داد. ما تسلیم نخواهیم شد.»

۳۱ سازمان حقوق بشری و بشردوستانه فلسطینی در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داده اند که “سازمان های امدادی سازمان ملل که در غزه فعالیت می‌کنند، برخلاف قوانین بین المللی به اهداف جنگی اسرائیل کمک می کنند.”

در نامه این ۳۱ گروه حقوق بشری و بشر دوستانه خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل آمده است: آژانس‌های سازمان ملل متحد از طریق هماهنگی گسترده‌ با اسرائیل در خصوص ارسال و توزیع کمک‌ها و متعاقباً تبعیت از محدودیت‌های غیرقانونی اسرائیل، نتوانسته‌اند با استقلال عمل کنند. آنها با این کار بشریت را به خطر انداخته اند.

دبیرکل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در آخرین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در مقر سازمان ملل در نیویورک در پی تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای ارسال کمک های فوری به نوار غزه بدون تصویب آتش بس فوری گفت که قضاوت درباره اثربخشی عملیات کمک‌های بشردوستانه در غزه بر اساس تعداد کامیون‌هایی که وارد غزه می‌شوند، اشتباه است.

او گفت: «مشکل واقعی روش های نظامی اسرائیل است که موانع بزرگی را برای توزیع کمک‌های بشردوستانه در داخل غزه ایجاد می‌کند. راه حل واقعی برای آنچه در نوار غزه اتفاق می افتد، توقف فوری جنگ به دلایل انسانی است.»

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: عملیات امداد رسانی موثر در غزه نیازمند امنیت نیروهای سازمان ملل است که بتوانند در محیطی ایمن کار کنند، ظرفیت لجستیکی وجود داشته باشد و فعالیت های تجاری از سرگرفته شوند. این چهار عنصر وجود ندارند.

گوترش همچنین از اسرائیل خواست موانع بر سر راه توزیع کمک ها را برطرف کند و گفت که هفته‌ها است هیچ گونه حمایتی از غیرنظامیان در غزه ندیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا از سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل سرانجام پس از یک هفته کشمکش و رایزنی ها و جدال لفظی دیپلماتها بر سر عبارت به عبارت قطعنامه پیشنهادی درباره غزه، قطعنامه کمک به غزه را به شماره ۲۷۲۰ روز جمعه به وقت محلی برابر با اول دی ماه ۱۴۰۲ و ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ پس از یک هفته کشمکش با ۱۳ رای مثبت تصویب کرد و آمریکا و روسیه بعنوان دو عضو دائم این شورا به آن رای ممتنع دادند و هیچ یک از ۱۵ عضو شورای امنیت با آن مخالفت نکردند.

۱۳ عضو شورای امنیت که به این قطعنامه رای مثبت دادند عبارتند از : آلبانی، برزیل، اکوادور، گابن، غنا، ژاپن، مالت، موزامبیک، سوئیس، امارات، چین، فرانسه و انگلستان .

شورای امنیت سازمان ملل ۱۵ عضو دارد که ۵ عضو آن دائم و دارای حق وتو هستند و ۱۰ عضو دیگر غیر دائم. اعضای دائم شورای امنیت عبارتند از: آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلستان و چین.

در این قطعنامه از درخواست “آتش بس موقت” خودداری شده است. قطعنامه تصویب شده شورای امنیت از همه طرف‌ها می‌خواهد که «ارسال فوری، ایمن و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به صورت انبوه» را به طور مستقیم به غیرنظامیان فلسطینی تسهیل و امکان‌پذیر کنند و به اسرائیل نیز امکان می دهد بر ارسال کمک ها به غزه کنترل داشته باشد.

این قطعنامه همچنین از طرف‌ها می‌خواهد «شرایط را برای توقف پایدار خصومت‌ها ایجاد کنند.» نسخه اولیه خواستار توقف جنگ بود، در حالی که پیش نویس دوم خواستار «تعلیق» جنگ برای ارائه کمک بود.

این قطعنامه همچنین از طرف‌ها می‌خواهد که «استفاده از تمام مسیرهای موجود به سراسر نوار غزه» را برای ارسال کمک‌ها تسهیل کنند. قطعنامه از دبیرکل سازمان ملل نیز خواسته است که یک مقام را برای نظارت بر ارائه کمک‌ها منصوب کند و از آن مقام می‌خواهد یک مکانیسم سازمان ملل برای تسریع کمک‌ها ایجاد کند. این نشان دهنده تفاوت دیگر با متن اولیه است. پیش نویس اولیه از دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده بود تا مکانیزمی الزام آور برای کمک های سریع ایجاد کند.

قطعنامه تصویب شده شورای امنیت همچنین خواستار آزادی “گروگانها” و ورود سوخت کافی به غزه برای رفع نیازهای بشردوستانه است.

به بیان دیگر، از نگاه تحلیلگران مسایل بین المللی می توان گفت آمریکا در نشست علنی روز جمعه شورای امنیت در واقع، دوباره هرگونه توقف یا تعلیق یا آتش بس فوری را وتو کرد و قطعنامه ای در شورای امنیت به تصویب رسید که همچنان به رژیم اسرائیل اجازه تداوم حملاتش را بدون هراس از مجازات بین المللی می دهد.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت فلسطین در رام الله روز جمعه اعلام کرد که از ۷ اکتبر تاکنون تعداد قربانیان حملات رژیم اسرائیل در غزه از ۲۰ هزار نفر فراتر رفته است.

تور ونسلند، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه ۲۸ آذر ماه در نشست شورای امنیت درباره وضعیت فلسطین اعلام کرد: «در حالی که جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه ادامه دارد، سال ۲۰۲۳ درحالی به اتمام می رسد که به عنوان یکی از مرگبارترین سال‌ها در تاریخ این درگیری است و وضعیت تقریباً در همه زمینه ها رو به وخامت است.»

ایرنا

منبع خبر: رکنـا