نشانگر‌های رنگی روی محصولات غذایی به ما چه می‌گویند؟
نشانگر‌های رنگی روی محصولات غذایی به ما چه می‌گویند؟

ضمیمه خانواده امروز روزنامه اطلاعات نوشت: الگوی غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی‌ها، مصرف کم میوه، سبزی، حبوبات و مصرف بی‌رویه فست فودها و تحرک بدنی کم مهم‌ترین علل ابتلاء به بیماری‌های قلبی است. توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی، برای انتخاب محصولات مناسب‌تر کمک می‌کند. بنابراین همه افراد هنگام خرید […]

- نشانگر‌های رنگی روی محصولات غذایی به ما چه می‌گویند؟

ضمیمه خانواده امروز روزنامه اطلاعات نوشت: الگوی غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی‌ها، مصرف کم میوه، سبزی، حبوبات و مصرف بی‌رویه فست فودها و تحرک بدنی کم مهم‌ترین علل ابتلاء به بیماری‌های قلبی است.

توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی، برای انتخاب محصولات مناسب‌تر کمک می‌کند. بنابراین همه افراد هنگام خرید باید به برچسب محصولات غذایی که با سه رنگ سبز، نارنجی و یا قرمز مشخص شدند دقت کنند. برچسب محصولات حاوی مقادیر زیاد قند، نمک، چربی، اسید چرب ترانس و انرژی با رنگ قرمز مشخص شدند که باید مصرف این مواد غذایی محدود شود.

نشانگر‌های رنگی تغذیه‌ای با درج موارد شاخص‌های قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس در هر سهم از ماده غذایی به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا بتواند با نگاه سریع و با استفاده از رنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز ماده غذایی را از حیث شاخص‌های مهم تغذیه‌ای ارزیابی و مناسب‌ترین را انتخاب کند.

رنگ سبز بیانگر (اندک)، نارنجی (متوسط) و رنگ قرمز (زیاد) است و معیار‌های قابل فهم هر سهم، نام محصول، میزان سهم محصول بر حسب میلی لیتر یا گرم را نمایش می‌دهد. انرژی، قند، چربی، نمک و اسید‌های چرب ترانس با این سه رنگ نمایش داده و سهم هر معیار در محصول مورد نظر مشخص است و مصرف کنندگان می‌توانند با مطالعه آن مواد غذایی مورد نظر خود را تهیه کنند.

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک در افراد زیر ۵۰ سال پنج گرم (یک قاشق چای خوری) و در افراد بالای ۵۰ سال و بیماران قلبی عروقی و کودکان روزانه کمتر از ۳ گرم است. والدین باید از غذاهای تهیه شده در منزل و تنقلات سالم شامل میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچ‌های خانگی به عنوان میان وعده کودکان و نوجوانان استفاده کنند.

مصرف روزانه حداقل پنج واحد سبزی و میوه یک فاکتور پیشگیری کننده از فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی است. سبزی‌ها و میوه‌های تازه، غلات کامل (پوست نگرفته)، حبوبات و مغزها منابع فیبر هستند.

مصرف روزانه غذاهای حاوی فیبر در کاهش چربی و قند خون و تنظیم فشارخون نقش مهمی دارند و خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. برای افزایش ارزش غذایی برنج آن را به صورت مخلوط با سبزی و حبوبات مصرف کنید.

منبع: اطلاعات انلاین