اصلاح کل باغات چای با ارقامی کمتر از تخلف «دبش» ممکن بود
اصلاح کل باغات چای با ارقامی کمتر از تخلف «دبش» ممکن بود

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور درگفتگو با خبرنگار اقتصادی اطلاعات ضمن اعلام این مطلب درباره تخلف ۳.۷ میلیارد دلاری کشف شده در واردات چای به کشور توسط “چای دبش” اظهارداشت: بودجه بخش چای کشور اصلا بااین ارقام قابل مقایسه نیست وبسیار کمتر از رقمی است که تصور می شود. وی ادامه داد: علاوه براینکه […]

- اصلاح کل باغات چای با ارقامی کمتر از تخلف «دبش» ممکن بود

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور درگفتگو با خبرنگار اقتصادی اطلاعات ضمن اعلام این مطلب درباره تخلف ۳.۷ میلیارد دلاری کشف شده در واردات چای به کشور توسط “چای دبش” اظهارداشت: بودجه بخش چای کشور اصلا بااین ارقام قابل مقایسه نیست وبسیار کمتر از رقمی است که تصور می شود.

وی ادامه داد: علاوه براینکه وقوع اصل این تخلف مایه تاسف است، جای این گلایه وجوددارد که اگر یک چنین ارقام درشتی برای تخصیص به واردات چای وجود داشته، چرا برای اصلاح نژاد باغات این محصول داخلی و افزایش کمی وکیفی تولید آن اختصاص پیدا نکرده است.

جهانساز تصریح کرد: براساس برآورد ما، می توان با تخصیص سالانه فقط ۱۰۰ میلیارد تومان درطول پنج سال، هم سرمایه صندوق تخصصی چای کشور را افزایش داد وهم بودجه اصلاح نژاد باغات چای کشور را فراهم کرد.

وی افزود:علاوه براین، از محل همان ۱۰۰میلیارد تومان سالانه می شد به چایکاران کمک بلاعوض هم ارایه کرد تا باغات خود را نوسازی کنند و رونق واشتغال ایجاد شود.لذا می بینیم که ارقام اصلا با هم قابل مقایسه نیست وجای این سوال وجوددارد که چرا دربرخی مواقع برای واردات، پول هست اما برای حمایت از تولید داخلی ده ها بهانه بودجه ای مطرح می شود؛ لذا توقع چایکاران این است که دیدگاه کلان اقتصادی کشور از واردات به سوی حمایت از تولید داخلی تغییر کند، چراکه چای ایرانی دارای کیفیت و ماندگاری بسیار بهتری از انواع وارداتی است. 

منبع: اطلاعات انلاین