دولت در تشخیص منافع ملی به اشتباه افتاده است
دولت در تشخیص منافع ملی به اشتباه افتاده است

خبرآنلاین نوشت: «دولت به اشتباه افتاده» این عبارتی است که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در ارزیابی نوع مواجهه دولت سیزدهم با اقدامات روسیه علیه ایران، استفاده می‌کند. سید احمد آوایی که پیش از این معاونت وزیر دادگستری را برعهده داشته از مواضع دولت در مقابل روس ها بعد از […]

- دولت در تشخیص منافع ملی به اشتباه افتاده است

خبرآنلاین نوشت: «دولت به اشتباه افتاده» این عبارتی است که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در ارزیابی نوع مواجهه دولت سیزدهم با اقدامات روسیه علیه ایران، استفاده می‌کند. سید احمد آوایی که پیش از این معاونت وزیر دادگستری را برعهده داشته از مواضع دولت در مقابل روس ها بعد از همراهی آنها با مواضع اعراب در مورد جزایر سه گانه تعجب می کند و می گوید؛ «از ادعای روسیه تعجب نکردم چرا که ذات روس‌ها همین است و نباید تعجب کرد اما از اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی برخورد مناسبی با روسیه نکنیم، جای تعجب دارد»

آوایی همچنین به منافع ایران در رابطه با روسیه اشاره می‌کند و می‌گوید رابطه با مسکو نه تنها نفع اقتصادی برای تهران ندارد بلکه این رابطه برای ایران ضرر هم دارد چراکه روسیه اقلام را گران‌تر به ایران می‌فروشد.

در ادامه گفتگو با سید احمد آوایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید:

*******

*آقای آوایی! اخیراً در جریان نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، روس ها با مواضع ضدایرانی اعراب درقبال جزایر سه گانه همراهی کردند، از طرفی دولت سیزدهم در واکنش به این اقدام روسیه به محکوم کردن موضع مسکو اکتفا کرد، ارزیابی شما از این اقدام دولت سیزدهم چیست؟ برخی این نوع موضع گیری را منفعلانه ارزیابی می کنند.

به نظر می‌رسد دولت در تشخیص منافع ملی به اشتباه افتاده است، به عبارت دیگر بنده معتقد هستم که اصلاً نباید روس‌ها را ملامت کرد چراکه اگر کشوری به فکر منافع ملی خود نباشد باید مور ملامت قرار بگیرد، روس‌ها از ابتدا همین بودند و فکر نکنید که روس‌ها عوض شدند.

علاقه روس ها به دلار نفتی بیش از علاقه آنها به یران است

در حال حاضر روسیه منافع ملی خود را در این می‌بیند که در هماهنگی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس علیه ایران موضع‌گیری کند و احساس می‌کنند این اقدام به درآمد آنها کمک می‌کند چراکه روس‌ها علاقه زیادی به دلار نفتی دارند تا جایی که علاقه اینها به دلار نفتی بیش از علاقه به ایران است.

بنابراین موضع‌گیری روسیه علیه ایران جای تعجب ندارد، این قضیه تعجب دارد که ایران واکنشی که در شأن اقدام روسیه باشد، از خود نشان ندهد، واقعیت امر این است که روس‌ها در طول تاریخ هیچ‌وقت گامی به نفع ایران برنداشته است برای نمونه در جریان جنگ تحمیلی شوروی با عراق همراهی می‌کرد.

روسیه ایران منزوی دوست دارد و به دنبال باز شدن گره های برجام نیست

در مورد برجام هم روس‌ها به دنبال این نبودند که گره باز شود و رابطه ایران با دنیا بهتر شود چراکه روس‌ها یک ایران منزوی که تنها راهش رابطه با آنها است، را دوست دارند چراکه روسیه به دنبال منافع خودش است البته جمهوری اسلامی و وزارت امور خارجه باید واکنش در خور شأن به روسیه نشان دهد اما به نظر بنده در حال حاضر وقت آن رسیده که تجدیدنظری در سیاست خارجی داشته باشیم، بررسی بیشتر و آسیب‌شناسی صورت بگیرد که متوجه بشویم قضه چه چیزی است. در مجموع معتقد هستم که نباید از کنار قضایایی نظیر موضع‌گیری روسیه علیه ایران به راحتی عبور کرد.

ایران احتیاج به مماشات با روسیه ندارد/ اگر رابطه ایران به روسیه کمرنگ شود، چه چیزی را از دست می‌دهیم؟

*در طول عمر دولت سیزدهم این اولین‌بار نیست که روسیه برخورد یا موضع‌گیری نامناسبی علیه ایران دارد کما اینکه نحوه مواجهه با رئیس دولت ایران هم در سفرهایی که به مسکو داشت حاشیه ساز شد. این نوع رویکرد همراه با سکوت و مدارای دولت فعلی با روسیه ریشه در چه دارد؟ بخاطر تحریم ها و شرایط اقتصادی مجبور به تحمل رفتار روس ها هستیم یا…

بنده معتقد هستم در حال حاضر جمهوری اسلامی بسیار توانمندتر از این است که به دلیل احتیاج به روس‌ها مماشات کند، به عبارت دیگر با توجه به قدرتی که ایران در هر زمینه‌ای دارد، می‌تواند با اقتدار بیشتری با روسیه برخورد کند.

مماشات دولت رئیسی با روسیه از نگاه یک نماینده مجلس /دولت در تشخیص منافع ملی اشتباه می کند/روس ها به دلار نفتی بیش از ایران علاقه دارند!

من به این فکر می‌کنم که ایران چه ملاحظاتی با روسیه دارد؟ در حقیقت اگر رابطه ما با روسیه کمتر شود، ایران چه چیزی را از دست می‌دهد؟ و یا روس‌ها چه خدماتی به ایران ارائه دادند که اگر برخورد محکمی کنیم، آن خدمت را انجام نمی‌دهند؟ شاید هم بنده اطلاع ندارم. اما نکته قابل توجه این است که روسیه در هر زمینه‌ای به ایران گران‌فروشی کرده است، لذا اکنون وقت تجدیدنظر جدی در برخورد ما با روسیه است و باید بیشتر بر روی آن فکر کرد. بنده واقعاً تعجب کردم، حتی صدای افرادی که از نظر فکری تعامل زیادی با روسیه داشتند، درآمده است.

از اینکه ایران با روسیه برخورد نکرد، تعجب می‌کنم

*شما از چه چیزی تعجب کردید؟

بنده از ادعای روسیه تعجب نکردم چرا که ذات روس‌ها همین است و نباید تعجب کرد اما از اینکه ما به عنوان جمهوری اسلامی برخورد مناسبی با روسیه نکنیم، جای تعجب دارد در غیر این صورت نباید از روسیه تعجب کرد چراکه هیچ امر جدیدی اتفاق نیفتاده و موضع‌گیری بر علیه منافع ملی ایران جزء ذات روس‌ها است.

روسیه به ایران گران‌فروشی می‌کند

*به تعاملات اقتصادی روسیه و ایران اشاره کردید، روسیه تا چه اندازه منفعت اقتصادی برای ایران دارد که به دلیل آن منافع ایران راه مماشات را با روسیه انتخاب کند؟

روس‌ها همیشه در هر زمینه‌ای اعم سیاسی و اقتصادی به ایران گران‌فروشی کردند، در نتیجه روسیه هیچ خدمت قابل توجهی برای ایران ندارد.

منبع: اطلاعات انلاین