به گزارش زیرنویس، مریم پورسیدبا بیان اینکه میزان شیوع اختلال اتیسم مطابق با آمارهای جهانی، هم در کودکان و هم در بزرگسالان، حدود یک درصد گزارش شده است، اظهار کرد: آمار برآوردی سازمان بهزیستی نیز شیوع مذکور را تایید کرده و آمار اعلامی از سوی فرهنگستان علوم پزشکی، آمار ابتلا از هر ۲۰۰ تولد زنده […]

به گزارش زیرنویس، مریم پورسیدبا بیان اینکه میزان شیوع اختلال اتیسم مطابق با آمارهای جهانی، هم در کودکان و هم در بزرگسالان، حدود یک درصد گزارش شده است، اظهار کرد: آمار برآوردی سازمان بهزیستی نیز شیوع مذکور را تایید کرده و آمار اعلامی از سوی فرهنگستان علوم پزشکی، آمار ابتلا از هر ۲۰۰ تولد زنده یک کودک را مشخص کرده است که البته شدت اختلال این افراد یکسان نبوده و در طیفی از خفیف تا خیلی شدید قرار دارد و از نظر نیاز به خدمات، متفاوت هستند.

وی با اشاره به خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای اختلال طیف اتیسم ، تصریح کرد: در حال حاضر در ۳۱ استان کشور، ۱۲۳ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم با ۱۳۴۱ نفر پرسنل تخصصی به ۴۳۹۱ کودک با این اختلال و ۲۷ مرکز چندمعلولیتی با کاربری اُتیسم با ۵۸ نفر پرسنل تخصصی و آموزش دیده، به ۱۵۳ کودک با اختلال طیف اُتیسم تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور، خدمات ارائه می‌کنند.

رییس گروه مطالعه و نظارت بر مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: پرسنل تخصصی این مراکز بعد از دریافت آموزش‌های گسترده حضوری و کارگاهی، از کفایت لازم به منظور اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخلات مرکز محور و خانواده محور در خصوص افراد دارای اختلال، برخوردار شده و ۷۱ مرکز از بین مراکز فوق به عنوان پایگاه‌های دائمی اجرای برنامه مذکور فعالیت می‌کنند.

به گفته پورسید، تیم توانبخشـی این مراکز شامل روانشناس بالینی، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر و مربی آموزشی است.

وی تاکید کرد که کمک‌هزینه توانبخشی (تسهیلات یارانه‌ای) سازمان بهزیستی کشور در ازای هر فرد خدمت‌گیرنده به مراکز پرداخت شده تا از بار مالی خانواده‌ها کاسته شود.

رییس گروه مطالعه و نظارت بر مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به دیگر خدمات سازمان بهزیستی، بیان کرد: سامانه ملی و الکترونیک غربالگری و تشخیص اختلال طیف اُتیسم، با لینک autism.behzisti.ne قابل دسترس بوده و کودکانی که از نظر ملاک‌های غربالگری قابل بررسی شناخته می‌شوند، توسط سامانه مذکور، برای دریافت خدمات تشخیصی و نیز معرفی به ستاد پذیرش و کمیسیون‌های پزشکی، توانبخشی، تعیین نوع و شدت معلولیت و قرارگیری در چرخه خدمات حمایتی و نیز بهره‌مندی از خدمات تخصصی در قالب مراکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلال طیف اُتیسم فعال در سراسر کشور (تحت نظارت سازمان بهزیستی)، راهنمایی می‌شوند.

پورسید خاطرنشان کرد: افراد با اختلال طیف اُتیسم در مرحله بعد از دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از مراکز روزانه توانبخشی اختلال طیف اُتیسم، می‌توانند از خدمات مراکز حرفه‌آموزی، کارگاه‌های تولیدی حمایتی و مراکز پشتیبانی شغلی تابعه سازمان برخوردار شوند.

وی اجرای برنامه مراقبین اُتیسم در سراسر کشور، (ویژه خانواده‌هایی که تمایل به استفاده از نیروی کمکی در منزل برای اداره امور فرزند اُتیسم خود به میزان سه روز در هفته و هر روز دو ساعت دارند)، فعالیت مراکز مراقبت موقت در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان و کرمان و پرداخت مستمری به افراد اتیسم نیازمند و دارای کارت معلولیت سازمان بهزیستی، را از دیگر خدمات سازمان برشمرد.

رییس گروه مطالعه و نظارت بر مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی  در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت تامین پوشک برای این افراد، توضیح داد: در افراد با اختلال طیف اتیسم نیز همانند سایر افراد دارای معلولیت، مشروط به تایید کمیسیون پزشکی و توانبخشی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت، به افراد واجد شرایط، کمک هزینه تامین لوازم بهداشتی از جمله پوشک، تعلق گرفته که البته سرانه پرداختی، به دلیل محدودیت‌های اعتباری، کمتر از نرخ واقعی است.

پورسید ادامه داد: همچنین در راستای تسهیل دسترسی افراد اتیسم تحت پوشش سازمان به خدمات بیمه سلامت، این افراد در سامانه اطلاعاتی ذیربط نشان‌دار شده و ذینفعان با ارائه کارت معلولیت می‌توانند از خدمات مرتبط برخوردار شوند. آمار افراد اتیسم برخوردار از خدمات بیمه سلامت، قابل دریافت از سازمان بیمه سلامت ایران است.

 

منبع خبر: رکنـا