به گزارش زیرنویس،رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هم اکنون یک میلیون و ۷۰۷ هزار بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله و حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۶ سال به بالا و دو و نیم میلیون نفر نوسواد داریم. علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در […]

به گزارش زیرنویس،رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هم اکنون یک میلیون و ۷۰۷ هزار بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله و حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۶ سال به بالا و دو و نیم میلیون نفر نوسواد داریم.

علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در مورد بی‌سوادی مطلق و آمار مربوط به آن توضیح داد: شاید در اعدادی که اعلام می‌شود، کمی تفاوت وجود داشته باشد؛ دلیلش هم این است که آمارگیری ما تحت مدل خوداظهاری است و با توافقی که بین ما و مرکز آمار اتفاق افتاده است، امیدواریم در آمارگیری پیش رو به سمت ثبتی محور شدن برویم؛ در صورتی که این اتفاق بیفتد اعداد و آمارهای ما دقیق و متقن می‌شود. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در ادامه اظهار کرد: در مورد وضعیت بی‌سوادی مطلق هم اکنون می‌توان گفت: تقریبا در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله یک میلیون و ۷۰۷ هزار نفر بی‌سواد مطلق و حدود تقریبی دو و نیم میلیون نفر نیز نوسواد داریم. نوسوادان کسانی هستند که تا کلاس دوم یا سوم ابتدایی درس خوانده‌اند، ولی نتوانسته‌اند خودشان را به کلاس ششم ابتدایی برسانند. 

عبدی در ادامه بیان کرد: جمع این آمارها می‌گویند ما تقریبا چهار میلیون بی‌سواد و کم سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور داریم. البته نهضت سوادآموزی در حوزه اتباع نیز تکالیفی دارد؛ ما در این خصوص هم تکلیف ملی و هم تکلیف بین‌المللی داریم. برآورد می‌شود هم اکنون یک میلیون تبعه بی‌سواد و کم سواد در کشور داشته باشیم که این افراد نیز از کلاس‌های نهضت سوادآموزی استفاده می‌کنند. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در مورد افراد واجب التعلیم که هم اکنون در نهضت سوادآموزی تحصیل می‌کنند نیز خاطرنشان کرد: آمار مربوط به سواد افراد زیر ۱۰ سال مربوط به معاونت‌های آموزشی مربوطه در وزارت آموزش و پرورش است. 

او ادامه داد: در مورد گروه سنی ۶ سال به بالاتر، هم اکنون حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بی‌سواد مطلق داریم. البته این افراد از ۶ سال به بالاتر هستند یعنی سقف سنی ندارند و سن آن‌ها از ۴۹ سال هم ممکن است بیشتر باشد و عدد ۹ و نیم درصد را به ما نشان می‌دهد. نرمال جهانی سواد در این گروه سنی ۸۷ درصد است و ما به ۹۹ درصد رسیده‌ایم. 

عبدی اضافه کرد: یکی از کارهای جدی ما که از سال‌های گذشته شروع شده و همچنان هم ادامه دارد و بسیار پرارزش است، تفاهم با سازمان زندان‌های کشور است. هیچ زندانی‌ِ بی‌سواد یا کم‌سوادی نیست که وارد زندان شود و سواد یاد نگرفته از زندان خارج شود. 

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: احتمال دارد دوره زندان یک فرد کوتاه باشد که به همان میزان حضور، مقدار اولیه‌ای از آموزش‌های نهضت سوادآموزی را دریافت می‌کند و شاید مدت زمان زندانی شدن فردی طولانی مدت باشد و حتی با ادامه تحصیل، دوره‌های سواد، انتقال و تحکیم نهضت سوادآموزی را هم طی کند و در همان زندان وارد کلاس‌های بالاتر درسی شود. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی خاطرنشان کرد: یکی از شریک‌های جدی و همکاران بسیار مهم ما سازمان امور زندان‌هاست. گرچه دستگاه‌های دیگری از جمله کمیته امداد، بهزیستی، جهادکشاورزی، وزارت کشور و… نیز از شرکای بسیار خوب و مهم نهضت سوادآموزی محسوب می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

منبع خبر: رکنـا