خریداران بازار مسکن را ترک کردند
خریداران بازار مسکن را ترک کردند

خبر آنلاین نوشت: در شرایطی بانک مرکزی درصدد است دلایل آنچه ریزش قیمت مسکن می‌نامد را تشریح کند که بازار مسکن با کاهش شدید تعداد خریداران روبروست. گزارش همین نهاد نشان می‌دهد تعداد معاملات در آذرماه سال جاری نسبت به سال گذشته ؛ ریزشی ۶۵ درصدی را شاهد است. کاهش شدید شمار معاملات به عقیده […]

خریداران بازار مسکن را ترک کردند

خبر آنلاین نوشت: در شرایطی بانک مرکزی درصدد است دلایل آنچه ریزش قیمت مسکن می‌نامد را تشریح کند که بازار مسکن با کاهش شدید تعداد خریداران روبروست.

گزارش همین نهاد نشان می‌دهد تعداد معاملات در آذرماه سال جاری نسبت به سال گذشته ؛ ریزشی ۶۵ درصدی را شاهد است.

کاهش شدید شمار معاملات به عقیده فعالان بازار مسکن ریشه در ریزش شدید قدرت خرید دارد.

اگر متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران را طبق برآورد بانک مرکزی ٧۵ میلیون تومان در نظر بگیریم ؛ خواهیم دید که حداقل حقوق ١٠ ماه یک کارگر تنها برای خرید یک متر واحد مسکونی کافی است.‌به این ترتیب فاصله خرید اولی ها با مالک شدن هولناک شده است .

فروشنده هست ؛ خریدار خیر

یک فعال بازار مسکن در منطقه میانی تهران در پاسخ به سئوال خبرگزاری خبرآنلاین مبنی بر اینکه در شرایط فعلی تقاضای خرید و فروش با چه صورت است؟ گفت: هم تعداد فروشندگان نسبت به قبل کم شده هم تعداد خریداران اما واقعیت اینجاست که شمار خریداران بسیار اندک است.

وی گفت دلیل این اتفاق قدرت خرید بسیار پایین مردم است.وام ها کفاف خرید ١٠ متر مسکن را می‌دهد و در بهترین حالت خانه‌ها در تهران اگر مجهز و دارای امکانات جانبی مانند پارکینگ و آسانسور باشند بالاتر از متری صد میلیون تومان قیمت می‌خورند به همین دلیل کمتر کسی قادر به خرید است.

گزارش بانک مرکزی چه می‌گوید؟

طبق اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذرماه امسال ۷۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۲.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد و وضعیت بازار مسکن می‌تواند نشانگر بروز افت‌های شدیدتر قیمت در ماه‌های آتی باشد.

بانک مرکزی اعلام کرد که این رشد منفی در آذر ماه در تداوم روند نزولی این مولفه از تیرماه سال جاری بوده است که این امر حاکی از برقراری آرامش نسبی در بازار معاملات مسکن شهر تهران به دنبال برقراری ثبات در بازار ارز و سایر دارایی‌ها در طی ماه های اخیر و نیز به واسطه برنامه های در حال انجام دولت درخصوص ساخت و عرضه مسکن در سطح کشور است.

همچنین در آذر ماه، حجم معاملات مسکن در شهر تهران نسبت به ماه قبل معادل ۱.۲ درصد کاهش نشان می دهد و از مجموع ۲۲ منطقه شهر تهران، ۱۴ منطقه رشد قیمتی ماهانه منفی را تجربه کرده‌اند که این وضعیت می‌تواند نشانگر بروز افت‌های شدیدتر قیمت مسکن در ماه‌های آتی باشد.

با این حال فعالان بازار بر این اعتقادند که این کاهش قدرت خرید این که زمینه را برای ریزش اندک قیمت‌ها مهیا کرده است.

 

منبع: اطلاعات انلاین