خیلی از افراد که حیوانات خانگی مثل سگ و گربه و انواع پرنده‌ دارند، از این موضوع بی‌خبرند که حیوان خانگی می‌تواند آلرژی خاموش را در آنها بیدار کند، یا اگر ژن آلرژی را از والدین به ارث برده‌اند و در خود دارند، ممکن است به مرحله بروز برسد، یا می‌تواند منجر به تشدید علائم […]

- آنچه باید درباره حساسیت به حیوانات خانگی بدانید/ اگر سگ و گربه دارید به این ۱۰ نکته توجه کنید

خیلی از افراد که حیوانات خانگی مثل سگ و گربه و انواع پرنده‌ دارند، از این موضوع بی‌خبرند که حیوان خانگی می‌تواند آلرژی خاموش را در آنها بیدار کند، یا اگر ژن آلرژی را از والدین به ارث برده‌اند و در خود دارند، ممکن است به مرحله بروز برسد، یا می‌تواند منجر به تشدید علائم آلرژی در آنها شود.

بسیاری از افراد هم تصور می‌کنند فقط گربه آلرژی‌زا است و سایر حیوانات حاوی آلرژن‌ها نیستند اما به گفته کارشناسان انواع حیوانات ازجمله گربه‌سانان، سگ‌سانان، پرنده‌ها، دام‌ها و … می‌توانند علائم آلرژی را در فرد یا افرادی که با آنها در ارتباط هستند، تشدید کنند.

دکتر محمدحسن بمانیان، فوق تخصص آلرژی، دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران به این موضوع مهم اشاره می‌کند که فردی که صاحب گربه است، اگر به یک مهمانی برود و گربه‌اش را با خودش نبرد و چند ساعتی در آن خانه بماند و بعد از آنجا برود، آن خانه به مدت ۶ ماه، آلرژن‌های گربه را در خود نگه خواهد داشت. درست مثل خانه‌ای که گربه همیشه در آن زندگی می‌کند. چون فرش و مبل و دیگر وسایل منزل به عنوان منبع نگه‌دارنده ذرات بزاق، پوست و ادرار حیوان عمل می‌کنند.

دکتر بمانیان با اشاره به این که حیوانات خانگی تا حد بسیار زیادی بر تشدید علائم آلرژی تاثیر دارند، می‌گوید: البته این موضوع بستگی به نوع حیوان هم دارد. انواع حیوانات ازجمله گربه‌سانان، سگ‌سانان، پرنده‌ها، اسب، خرگوش، خوکچه هندی و دام‌ها مثل گاو و گوسفند آلرژی‌زا هستند و اگر کسی با این حیوانات در ارتباط باشد، آلرژی‌اش می‌تواند شدت بگیرد.

دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران می‌گوید: گربه از حیواناتی است که ماده حساسیت‌زایش در پوست و بزاقش هست و این ماده می‌تواند ماندگاری طولانی و زیادی در محیط داشته باشد. حیوانات خانگی دیگر هم آلرژن ها یا مواد حساسیت‌زا را در شوره بدن، موها، بزاق، پوست و ادرار خود دارند.

به گفته این استاد دانشگاه، اغلب آلرژن‌های حیوانات خانگی در منزل‌هایی که حیوان خانگی ندارند هم وجود دارد و می‌تواند برای افراد آن خانه هم ایجاد مشکل کند.

دکتر بمانیان در پاسخ به این سوال که آیا حیوانات به طور مستقیم منجر به بروز آلرژی در فرد می‌شوند، توضیح می‌دهد: معمولا آلرژی وقتی ایجاد می‌شود که ژن‌های آن در فرد وجود داشته باشد. ژن از والدین به فرد به ارث می‌رسد و نقش این ژن‌ها در این افراد که سیستم ایمنی پرکاری دارند، این است که به عوامل محیطی پاسخ می‌دهند؛ عوامل محیطی که مضر نیستند اما ایجاد حساسیت می‌کنند. این ژن‌ها به تنهایی موجب بروز علائم حساسیت و آلرژی نمی‌شوند. بلکه یک سری عوامل دیگر باید در کنار این ژن ها قرار گیرند تا این بیماری ایجاد شود. یکی از این عوامل محیطی پِت‌ها یا حیوانات خانگی هستند.

این فوق تخصص آلرژی می‌گوید: ممکن است در خانواده‌ای دو نفر از یک پدر و مادر باشند که هر دوی آنها ژن را دارند، اما یکی از آنها علائم حساسیت را نشان دهد و دیگری علائمی نداشته باشد. آن که علائم از خود نشان داده، احتمالا بیشتر در معرض مواد آلرژی‌زا بوده است. این مواد آلرژی‌زا می‌تواند تغذیه، محیط زندگی (گرده‌ها)، حیوانات خانگی، آلاینده‌ها و … باشند.

دکتر بمانیان ادامه می‌دهد: گاهی اوقات هم ممکن است فرد، ژن آلرژی را در خود داشته باشد اما علائم آلرژی را نداشته و چون به تازگی گربه آورده، علائم آلرژی در او پیدا شده است. موی گربه می‌تواند مثل گرده گیاهان عمل ‌کند.

دبیر انجمن آسم و آلرژی ایران درباره آلرژن‌ها توضیح می‌دهد: آلرژن‌ها یا مواد آلرژی‌زا که جنس‌شان از پروتئین یا کربوهیدرات به اضافه پروتئین است، عواملی هستند که هم داخل خانه و هم بیرون از خانه وجود دارند. عوامل آلرژی‌زای داخل خانه حیوانات خانگی، حشرات، سوسک‌های کابینت و سوسک‌های حمام هستند. همچنین قارچ‌هایی که در جاهای مرطوب خانه مثل حمام‌ها، گلدان‌ها، پاسیون‌ها رشد می‌کنند و ما آنها را به صورت شوره‌های سفید یا سیاه می‌بینیم، یک نوع مواد آلرژی‌زا هستند. حتی گیاهان و گل‌هایی که در خانه نگهداری می‌کنیم که اغلب می‌توانند آلرژی‌زا نباشند، به خاطر رشد کپک‌ها و … در آنها به تدریج آلرژی‌زا می‌شوند. یعنی هم‌زیستی‌شان با عوامل دیگر می‌تواند باعث شود که فرد به آنها حساسیت پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

فکرش را هم نمی‌کنید که این علائم، نشان‌دهنده سرطان باشند/ ۸ علامت هشداردهنده سرطان

۲۳۳۲۳۶

منبع: خبـرآنلاین