مهدی ملکی/ دبیر گروه ورزشی قانون سقف بودجه چیزی شبیه مین‌گذاری میدان فوتبال بود و رای کمیته استیناف مشابه موشکی با قدرت تخریب بالا وسط برج به ظاهر زیبای «لیگ برتر» فوتبال ایران! این فوتبال حالا نه ‌تنها سقف ندارد بلکه به نظر می‌رسد حتی فاقد هر نوع چارچوب مشخص، استاندارد و قابل اجرایی است. […]

مهدی ملکی/ دبیر گروه ورزشی

قانون سقف بودجه چیزی شبیه مین‌گذاری میدان فوتبال بود و رای کمیته استیناف مشابه موشکی با قدرت تخریب بالا وسط برج به ظاهر زیبای «لیگ برتر» فوتبال ایران! این فوتبال حالا نه ‌تنها سقف ندارد بلکه به نظر می‌رسد حتی فاقد هر نوع چارچوب مشخص، استاندارد و قابل اجرایی است. گو اینکه از آن نمای به ظاهر زیبا تنها یک در باقی مانده؛ آن هم برای اینکه یادمان بماند روزگاری اینجا یک ساختمان وجود داشته است.

عصر روز گذشته رای جنجالی و خبرساز کمیته استیناف درباره پرونده کسر امتیاز از دو باشگاه سپاهان و پرسپولیس اعلام و هر دو تیم منتفع شدند. در واقع کمیته استیناف در اقدامی بحث برانگیز تصمیم گرفت ۴ امتیاز کسر شده از سپاهان و یک امتیاز کسر شده از پرسپولیس را به آنها برگرداند. دو باشگاه به دلیل احتمال تخلف در پرونده سقف قرارداد، جریمه شدند و بازگرداندن امتیازات آنها درحالی انجام شد که شایعاتی مبنی بر کسر امتیاز از استقلال به همین دلیل وجود داشت.

در هر حال آنچه قابل توجه است و حالا می توان با اطمینان بیشتری درباره آن نوشت، اینکه قانون سقف بودجه که مخالفان و معترضان بسیاری در ابتدای فصل داشت، نتوانست به اهداف تعریف شده خود دست یابد. در واقع آنهایی که چنین قانونی را تصویب کردند باعث قربانی شدن فوتبال شدند و چند ماه بعد کمیته استیناف با رای خود، قانون را قربانی کرد! قانونی که از همان ابتدا هم مشخص بود چندان ضمانت اجرایی ندارد و کمک خاصی به بهبود اوضاع درهم ریخته فوتبال و قراردادها نخواهد کرد. در این مدت همانقدر که چگونگی کسر امتیاز ۴ و یک به ترتیب از تیم های سپاهان و پرسپولیس با ابهامات و سوالات زیادی مواجه بود، به همان میزان طولانی شدن بررسی پرونده باشگاهی چون استقلال که چند باشگاه دیگر از آن شکایت کرده بودند هم عجیب بود.

با تمام این اوصاف از عصر سه شنبه شهر حسابی شلوغ شد و شهروندان این شهر(هواداران) بازهم بازی را به مافیا باختند. کافی است نگاهی به موضع گیری ها و مصاحبه های افراد مختلف در فوتبال مان بیندازیم تا متوجه شویم همه معترض هستند؛ استقلالی ها از یکسو و پرسپولیسی ها از سوی دیگر. عجیب اینکه هر دو سمت مدعی هستند سرشان کلاه رفته چون به قانون پایبند بوده اند و حالا در حق شان ظلم شده! البته این وضعیت، معترضان بسیار دیگری هم دارد که مات و مبهوت نظاره گر این شوی باورنکردنی هستند. در حقیقت حالا جز ناراحتی، عصبانیت و بدبینی به بهانه بی عدالتی، چیزی نصیب خیل میلیونی هواداران و دوستداران فوتبال نخواهد شد. آیا یک نفر از مسئولان فدراسیون فوتبال پاسخ قانع کننده ای برای این سوال دارد؛ قانونی که نوشته شد و اجرا و حتی عدم اجرایش تا این حد همه چیز را بهم ریخت، چه سودی داشت؟

منبع خبر: رکنـا