هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ چه تحولاتی در جهان ایجاد خواهد کرد؟
هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ چه تحولاتی در جهان ایجاد خواهد کرد؟

همشهری نوشت: درحالی‌که تا رسیدن به سال۲۰۲۴ چند روز بیشتر نمانده است، ۵ترند فناوری استراتژیک که برای سال جدید آماده تغییر شکل صنایع و بازتعریف شیوه کار و زندگی انسان هستند را معرفی می‌کنیم. محاسبات کوانتومی در نقطه مرکزی محاسبات کوانتومی که زمانی موضوعی علمی_ تخیلی به‌نظر می‌رسید، اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک […]

- هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ چه تحولاتی در جهان ایجاد خواهد کرد؟

همشهری نوشت: درحالی‌که تا رسیدن به سال۲۰۲۴ چند روز بیشتر نمانده است، ۵ترند فناوری استراتژیک که برای سال جدید آماده تغییر شکل صنایع و بازتعریف شیوه کار و زندگی انسان هستند را معرفی می‌کنیم.

محاسبات کوانتومی در نقطه مرکزی

محاسبات کوانتومی که زمانی موضوعی علمی_ تخیلی به‌نظر می‌رسید، اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک واقعیت پررنگ و پرکاربرد است. در سال۲۰۲۴، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در قابلیت‌های محاسبات کوانتومی خواهیم دید. این فناوری پیشرفته از اصول مکانیک کوانتومی برای انجام محاسبات پیچیده با سرعتی غیرقابل تصور حتی در کامپیوترهای کلاسیک استفاده می‌کند. از محاسبات کوانتومی می‌توان برای پردازش مجموعه‌ای از داده‌ها و حل مسائل پیچیده در امور مالی، مراقبت‌های بهداشتی و لجستیک سود برد. با دسترسی بیشتر به پردازنده‌های کوانتومی، کسب‌وکارها هم باید راه‌هایی برای استفاده از این فناوری برای به‌دست آوردن مزیت رقابتی پیدا کنند.

سال ۲۰۲۴ سال تحول با این فناوری های نوین | عجیب مثل واقعیت ترکیبی

تحول تجربیات با واقعیت گسترده

علاقه‌مندان به دنیای فناوری تا حالا با اصطلاحاتی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) آشنا شده‌اند. اما غوطه‌ور شدن در دنیای مجازی قرار است با فناوری XR به معنی واقعیت گسترده، نحوه درک و تعامل ما با دنیای دیجیتال را متحول کند. در سال۲۰۲۴، می‌توان انتظار افزایش کاربردهای XR را در صنایع مختلف از آموزش و مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا تولید و سرگرمی داشت. کسب‌وکارها می‌توانند از این فناوری نوین برای تولید برنامه‌های آموزشی همه جانبه، بهبود تجربیات مشتری و همکاری تیم‌ها از راه دور استفاده کنند. ادغام فناوری‌های XR نه‌تنها تعامل را افزایش می‌دهد، بلکه راه‌های جدیدی برای نوآوری و خلاقیت باز می‌کند.

هوش مصنوعی مبتنی بر پایداری

هوش مصنوعی با نام اختصاری AI با سرعت هرچه تمام‌تر به تکامل خود ادامه می‌دهد و بدون وقفه بر مدار پایداری می‌تازد. در سال۲۰۲۴، پیش‌بینی کارشناسان این است که این فناوری چالش‌های زیست‌محیطی را برطرف و به توسعه پایدار کمک می‌کند. راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی نقشی محوری در بهینه‌سازی‌ استفاده از منابع، پیش‌بینی الگوهای آب و هوا و توسعه فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست دارند. کسب‌وکارهایی که هوش مصنوعی را با تمرکز بر پایداری در اولویت خود قرار می‌دهند، نه‌تنها به داشتن یک زمین سبزتر کمک می‌کنند، بلکه خود را به‌عنوان رهبران نوآوری و مسئولیت‌پذیر معرفی می‌کنند.

تسریع در اتصال و محاسبات مرزی با شبکه ۵G

راه‌اندازی شبکه‌های ۵G قرار است نحوه اتصال و ارتباط ما را در دنیای آینده تغییر دهد. در سال۲۰۲۴، پذیرش گسترده فناوری ۵G سرعت و قابلیت اطمینان بی‌نظیری را به ارمغان می‌آورد و عصر جدیدی از اتصال را ممکن می‌کند. این روند با ظهور Edge Computing به معنی محاسبات مرزی همراه است، جایی که پردازش داده‌ها نزدیک‌تر به منبع اتفاق می‌افتد و علاوه بر کاهش تأخیر، قابلیت‌های انجام محاسبات در زمان واقعی را افزایش می‌دهد. این منبع داده معمولا یک حسگر اینترنت اشیاء است و پردازش به‌صورت محلی با قراردادن سرورها یا سایر سخت‌افزارها در نزدیکی محل فیزیکی منبع داده انجام می‌شود.

گسترش بلاک‌چین فراتر از ارزهای دیجیتال

درحالی‌که فناوری بلاک چین بیشتر با رمزارزها شهرت پیدا کرد، کاربردهای آن بسیار فراتر از ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین است. به‌نظر می‌رسد در سال۲۰۲۴ که بلاک‌چین در صنایع مختلف ازجمله مدیریت زنجیره تامین، مراقبت‌های بهداشتی و مالی به‌طور گسترده‌تری کاربرد داشته باشد. ماهیت غیرمتمرکز و ایمن بلاک چین، شفافیت و اعتماد را افزایش می‌دهد و آن را به یک راه‌حل ایده‌آل برای ساده‌سازی فرایندهای پیچیده و تضمین یکپارچگی داده‌ها تبدیل می‌کند. وقتی کسب‌وکارها راه‌هایی را برای استفاده از بلاک‌چین کشف می‌کنند، می‌توانند فرصت‌های جدیدی را برای کارایی، امنیت و همکاری ایجاد کنند.

منبع: اطلاعات انلاین