به گزارش زیرنویس به نقل از نبض بورس، شاخص‌کل بورس در اولین هفته از زمستان ۱.۴۸‌درصد افت را ثبت کرد تا برخلاف پیش‌بینی‌ها بازار سرمایه زمستان را کم رمق آغاز کند. به‌طور کلی در هفته منتهی به ۶ دی هزار و ۳۲۸‌میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد و ارزش معاملات خرد به زیر ۵ […]

به گزارش زیرنویس به نقل از نبض بورس، شاخص‌کل بورس در اولین هفته از زمستان ۱.۴۸‌درصد افت را ثبت کرد تا برخلاف پیش‌بینی‌ها بازار سرمایه زمستان را کم رمق آغاز کند. به‌طور کلی در هفته منتهی به ۶ دی هزار و ۳۲۸‌میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد و ارزش معاملات خرد به زیر ۵ همت سقوط کرد و در این هفته به‌طور میانگین ۴ هزار و ۷۷۵ همت بود.

در پایان معاملات آخرین روز هفته، شاخص‌کل با افت ۰.۰۶‌درصدی ارتفاع معادل ۱۲۹۶ واحد کاهش، در ارتفاع دومیلیون و ۱۷۷‌هزار واحد ایستاد، اما شاخص‌کل هم‌وزن با ۰.۰۱‌درصد رشد (معادل ۴۴ واحد مثبت)، در محدوده ۷۵۵ هزار و ۲۹۸ واحد قرارگرفت. شاخص‌کل فرابورس نیز با افزایش ۵۹‌واحدی در سطح ۲۶‌هزار و ۳۶۸‌واحدی قرارگرفت..

عوامل موثر در رشد شاخص بورس

کارشناسان معتقدند از لحاظ تکنیکالی محدوده ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحدی برای شاخص مهم به‌شمار می‌آید و قرار گرفتن در این محدوده و تثبیت آن می‌تواند احتمال رشد بازار در روزهای آینده را تقویت کند. البته اخبار تجدید ارزیابی و روانه شدن گزارش‌های ۹ماهه روی سایت کدال بازار و پارامترهای دیگر مانند افزایش نرخ ارز نیمایی و قیمت‌های جهانی در سال جدید میلادی نیز از فاکتورهای مهم برای احتمال تغییر رنگ شاخص به سبز ملایم در هفته آتی خواهد بود.

حرکت بازار سرمایه در نتیجه ابهام در متغیر مهم فعلی یعنی اخبار تجدید ارزیابی کند شده‌است، با این‌وجود بازار سرمایه در انتظار محرک مهمی به‌نام گزارش‌های عملکرد شرکت‌هاست و به‌نظر می‌رسد با روانه‌شدن گزارش‌های ۹ ماه روی سایت کدال بازار سرمایه هفته بهتری را پیش‌رو داشته‌باشد.

هفته بهتر برای بورس

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه هفته گذشته افت و خیز کمی داشت و شروع اولین هفته زمستان به مانند اسمش سرد و بی‌رمق بود، گفت: البته در آخرین روز هفته تقاضا در بازار به نسبت روزهای قبل بیشتر شد. بازار در حال‌حاضر در تب وتاب تحولات تجدید ارزیابی شرکت‌ها قرارگرفته و منتظر رسیدن خبرها و تحولات جدید گزارش‌های ۹ ماهه در کدال است. البته به‌نظر می‌رسد بازار هفته آینده را پرخبرتر از این هفته سپری کند.

وی ادامه داد: دلار طی این هفته روند کاهشی به خود گرفت و مرز ۵۰‌ هزارتومانی را شکست که این امر به روند ریزشی بازار دامن زد. افزایش نرخ بهره بانکی به میزان ۰.۱۱‌ واحد درصد، پس از چند هفته کاهش متوالی، مهم‌ترین خبر دومین روز این هفته بود که سبب خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار شد و ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت را داشتیم. حاجعلی عنوان کرد: روز سه شنبه نیز خبری آمد مبنی‌بر اینکه شرکت‌های دولتی و وابسته به نهادهای عمومی باید صورت‌های مالی خود را در سامانه کدال منتشر کنند. اینکه بررسی شود شرکت‌های دولتی در چه قسمت‌هایی هزینه می‌کنند، می‌تواند به شفافیت اطلاعاتی بدنه دولت و حتی به بهبود عملکرد مدیران کمک قابل‌توجهی کند.

نوسان بازار سرمایه تا چه زمانی ادامه دارد؟

این تحلیلگر بیان کرد: در مجموع روند بازار در هفته‌های اخیر به‌صورتی بوده که در روزهایی که بازار با فشار فروش بیشتری مواجه است، سهام کوچک و متوسط بازار موردتوجه اهالی بازار سرمایه قرارگرفته، اما در روزهای مثبت شکاف میان نماگرها به سمت نمادهای شاخص ساز سنگینی می‌کند. وی گفت: بازار در حال‌حاضر با کاهش انتظارات صعودی از محرک اصلی بازار یعنی دلار، به اخبار مثبت تجدید ارزیابی دل بسته و در حال انتظار برای انتشار جزئیات جدیدی از اخبار مثبت درخصوص پروژه تجدیدارزیابی شرکت‌ها قرار گرفته‌است، از این‌رو نوسانات نماگرهای سهامی تا مشخص‌شدن جزئیات بیشتری از فرآیند تجدید ارزیابی شرکت‌ها ادامه خواهد داشت.

اکثر کارشناسان بر این امر اتفاق‌نظر دارند که هرقدر حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص‌کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم انداز روشن تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود، زیرا ورود سهامداران تازه نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند. حاجعلی بیان کرد: براساس اتفاقات صورت‌گرفته طی هفته‌جاری، به‌نظر می‌رسد طی هفته آینده با گزارش‌های ۹ ماهه خوبی که این هفته از شرکت‌ها در کدال منتشر شد، با افزایش فشار خرید توسط حقیقی‌ها و ثبت سفارش‌های حمایتی روی تابلو در نمادهای شاخص‌ساز از فشار منفی بازار بکاهد و بازار متعادلی را شاهد باشیم.

بازار در حال کف سازی

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: هفته‌ای که گذشت؛ هفته‌ای متعادل و منفی بود. حدودا در تمام روزها کندل‌های منفی با بدنه کوتاه ایجاد شد و متاسفانه ارزش معاملات پایین آمد. کاهش ارزش معاملات و روند نزولی فرسایشی را شاهد بودیم که همراه با ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت بود؛ به این معنی که خیلی از افراد سهام خود را نقد کردند و وارد صندوق‌های درآمد ثابت شدند. وی افزود: به‌نظر می‌رسد روند فرسایشی که در دو سه جهش قبلی ایجاد شد مجددا قرار است اتفاق بیفتد. RSI شاخص از حدود ۸۰ مقداری پایین‌تر آمده و در حال رسیدن به ۶۰ است که فکر می‌کنم هنوز هم عدد زیادی برای شاخص است و احتمال اینکه روند نزولی فرسایشی ادامه‌دار باشد، وجود دارد. البته نباید فراموش کرد که این هفته یک عرضه اولیه داشتیم که جان بازار را گرفت.

این تحلیلگر گفت: به‌نظر می‌رسد بازار همچنان کنترلی پیش خواهد رفت و هفته‌های آینده شاهد روزهای مثبتی هم باشیم، اما در مجموع ریزش شدید یا رشد قابل‌توجهی پیش‌بینی نمی‌شود و احتمالا در هفته آینده یک حرکت متعادل و منطقی را خواهیم‌داشت و کف سازی جدیدی برای صعود و رشد خیلی خوب خواهد شد.

مثبت ملایم

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با دنیای اقتصاد نیز گفت: از ابتدای هفته معاملات بورس دچار تغییرات محسوسی شد. ابتدای هفته را مثبت شروع کردیم، اما رفته‌رفته فشار فروش در بازار زیاد شد و تا حدودی بازار منفی شد و در نهایت بازار در حدود دومیلیون و ۱۷۷‌هزار واحد آرام گرفت. در انتهای هفته بسته‌شدن شاخص روی نقاطی که از نظر تکنیکالی در قالب مقاومت یا حمایت اهمیت دارند، مهم است. وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد دلیل این اتفاق فروکش‌کردن هیجانات هفته‌قبل ناشی از الزام شرکت‌ها به تجدید ارزیابی دارایی‌ها باشد؛ در واقع شرکت‌ها برای رشد و افزایش قیمت سهام خود نیاز به عوامل بنیادی اثرگذارتری مانند دریافت گزارش‌های مطلوب ۹ ماهه هستند، اما این گزارش‌ها در موعد مقرر روی کدال ثبت نشدند و همچنان اطلاعات موردنیاز به بازار نرسیده‌است. به نظر می‌رسد در هفته آینده با تکمیل گزارش‌های مالی شرکت‌ها این روند کمی باثبات‌تر شود.

انتظار افزایش قیمت‌ها در حالت جهش قیمتی را ندارم، اما به‌نظر می‌رسد با توجه به نزدیک‌شدن به پایان سال‌و وجود ابهاماتی در بازار طلا و آغاز سال‌نو میلادی، نویدبخش این است که در یکی دوهفته آینده روال مثبت را در بازار ببینیم، اما این مثبت‌ها جان‌دار و مطلوب نیستند و هفته آرام و متعادل و کمی مثبت را خواهیم‌داشت.