پیرترین استان کشور را بشناسید
پیرترین استان کشور را بشناسید

ایسنا نوشت: محمدرضا رستمی امروز، ۷ دی ماه در حاشیه سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به گیلان در جمع خبرنگاران، با اشاره به وضع موجود استان، گفت: استان گیلان با مساحتی حدود ۱۴ هزار و ۴۴ کیلومتر حدود ۹ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده و از این […]

- پیرترین استان کشور را بشناسید

ایسنا نوشت: محمدرضا رستمی امروز، ۷ دی ماه در حاشیه سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به گیلان در جمع خبرنگاران، با اشاره به وضع موجود استان، گفت: استان گیلان با مساحتی حدود ۱۴ هزار و ۴۴ کیلومتر حدود ۹ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده و از این نظر رتبه ۲۸ را در کشور دارد.

وی گیلان را دارای ۱۷ شهرستان، ۵۳ شهر، ۴۶ بخش و ۱۱۳ دهستان دانست و افزود: جمعیت استان حدود دو میلیون و ۵۶۳ هزار نفر است که معادل ۳.۰۵ درصد جمعیت کل کشور محسوب می شود؛ همچنین نسبت شهرنشینی در گیلان ۶۶ و در کشور ۷۶ است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان اینکه تراکم جمعیت در استان بالاست، اضافه کرد: با توجه به اطلاعات سال ۱۴۰۰، تراکم جمعیت در گیلان ۱۸۰.۲ است؛ در حالی که این رقم در کشور معادل ۴۲.۱ بوده و از این نظر گیلان رتبه سوم را به خود اختصاص می‌دهد.

رستمی با اشاره به سالخوردگی جمعیت در گیلان، افزود: میزان باروری ۱.۰۶ نفر در استان است که به نسبت میزان باروری در کشور که رقم ۱.۷۴ است رتبه ۳۱ را داشته و از نظر میزان سالخوردگی رتبه اول کشور به استان گیلان تعلق دارد.

وی نرخ مشارکت اقتصادی در گیلان را ۴۵.۲ درصد اعلام کرد و گفت: رتبه گیلان از این نظر چهارم و از نظر میزان بیکاری با ۷.۹ درصد نسبت به کل کشور که ۹.۲ درصد است، رتبه دوازدهم را داریم. همچنین در حوزه اقتصاد کلان بر پایه اطلاعات سال ۱۳۹۹، گیلان رتبه ۱۲ تولید ناخالص داخلی بدون نفت را دارد.

این مقام مسئول، ارزش افزوده بخش کشاورزی نفت را در گیلان ۱۹.۰۸۳ با رتبه ۹ در کشور اعلام کرد و افزود: ارزش افزوده بخش معدن نفت نیز در استان ۱۷۷ است و رتبه ۲۹ کشور را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین ارزش افزوده بخش صنعت نفت در گیلان ۱۵.۹۴۲ و ارزش افزوده بخش خدمات ۱۱۳.۳۸۲ است که به ترتیب رتبه‌های ۱۷ و ۱۰ را دارد.

وی سهم اشتغال در بخش کشاورزی در گیلان را ۲۰.۸ درصد دانست و اضافه کرد: سهم اشتغال در بخش صنعت در استان ۲۷.۳ و در کشور ۳۳.۶ و سهم اشتغال در بخش خدمات در گیلان ۵۱.۹ و در کشور ۵۱.۶ است؛ بنابراین رتبه گیلان در اشتغال بخش کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب ۱۰، ۲۴ و ۸ است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان تولید شلتوک، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شیر، عسل، زیتون، چای، کیوی، فندق، آبزیان پرورشی و ابریشم را از عمده تولیدات کشاورزی استان اعلام و اضافه کرد: گیلان در تولید چای، فندق و ابریشم رتبه اول، در تولید شلتوک و کیوی رتبه دوم و در تولید زیتون و آبزیان پرورشی رتبه سوم را در کشور به خود اختصاص می‌دهد.

رستمی عنوان کرد: براساس آمارهای سال ۱۴۰۰ در گیلان ۷۶۹ کارگاه صنعتی با ۱۰ نفر کارکن و بیشتر با حدود ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال داریم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان، تعداد نفرشب اقامت سفرهای انجام شده(هزارنفر) در گیلان را ۲۱۱۷ اعلام کرد که این میزان در کشور ۳۸۶۹۵ بوده و رتبه گیلان پنج است.

منبع: اطلاعات انلاین