پرداخت ۱۰ هزار فقره تسهیلات ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
پرداخت ۱۰ هزار فقره تسهیلات ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی

تفاهم نامه سه جانبه میان یک بانک و دو سازمان دیگر برای پرداخت ۱۰ هزار فقره پرداخت تسهیلات ساخت ن نیروگاه‌های خورشیدی از سوی یک بانک به خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی مبادله شد.

به گزارش زیرنویس، به نقل از وزارت نیرو، در نشست شورای عالی راهبری اجرای طرح نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی ۵ کیلوواتی که با حضور سید مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط همچون بهزیستی و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری در سالن شهید مطهری ساتبا برگزار شد، آخرین اقدامات اجرایی طرح ساخت سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی ویژه خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی، چالش‌ها و موانع پیش روی اجرای طرح با همکاری عوامل اجرای طرح بررسی شد.

در این نشست درباره نحوه تأمین منابع مالی این طرح تبادل‌نظر و مقرر شد، تفاهم‌نامه سه جانبه میان ساتبا، کمیته امداد و بانک رسالت، مبادله و در پی آن بانک رسالت متعهد شود در حدود ۱۰ هزار فقره تسهیلات به خانواده‌های مددجویان کمیته امداد برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی اختصاص دهد.

ساخت ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی طی ۵ سال

جعفر محمدنژاد، مدیرکل دفتر توسعه سامانه‌های مقیاس کوچک، گفت: تمام نهادهای ذیربط و شرکت‌های توزیع برق در سراسر کشور به عنوان ناظر این طرح تلاش خواهند کرد مددجویان را پس از ثبت نام و تأیید صلاحیت‌های فنی برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی به بانک‌ها معرفی کنند. با توجه به اینکه این طرح مصوبه معاونت اول ریاست جمهوری است در ارسال پرونده‌های ارجاعی برای پرداخت تسهیلات به بانک با ابلاغ معاونت اول ریاست جمهوری تسریع می‌شود.

محمدنژاد با بیان اینکه زیرساخت‌های مناسبی از نظر مسائل فنی طرح ایجاد شده و شرکت‌های پشتیبانی کننده برای اجرای طرح حضور دارند، خاطرنشان کرد: ساتبا و شرکت‌های توزیع برق بارها در استان‌ها مسائل مرتبط با این طرح برای شناخت خانواده‌های تحت پوشش و چگونگی مشارکت آنها در اجرای این طرح را تبیین کرده‌اند و در صورتی که همکاری بانک‌ها تسریع شود، حداقل تا پایان امسال، شاهد راه‌اندازی بخش قابل توجهی از نیروگاه‌های خورشیدی ۵ کیلوواتی در سطح کشور باشیم.

لازم به ذکر است؛ قرار است طرح ساخت ۵۵۰ هزار سامانه خورشیدی حمایتی ۵ کیلوواتی در مدت ۵ سال اجرا شود. اجرای این طرح تأثیر زیادی بر زندگی خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی خواهد داشت، وضعیت اقتصادی ۵۵۰ هزار خانواده تحت پوشش نهادهای حمایتی را بهبود بخشیده و بیش از ۲۵۰۰ مگاوات از محل تولیدات نیروگاه‌های خورشیدی حمایتی انرژی حاصل خواهد شد.

منبع: مـهر