اقدام بانک مرکزی ۱۳۰کشور برای ایجاد «ارز دیجیتال» تهدید جدید علیه دلار آمریکا!
اقدام بانک مرکزی ۱۳۰کشور برای ایجاد «ارز دیجیتال» تهدید جدید علیه دلار آمریکا!

ایرنا نوشت:گزارش‌های منتشرشده مؤسسات مالی، در تابستان بیانگر این بود که تعداد زیادی از کشورها در «مراحل پیشرفته» طراحی ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند.

 

به گزارش زیرنویس، در بحبوحه طرح «دلارزدایی» بلوک بریکس و دیجیتالی شدن کلی امور مالی، ۱۳۰ کشور به سمت ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) حرکت می‌کنند که ممکن است وضعیت دلار آمریکا را در معرض خطر قرار دهد.

واحد پول بریکس که احتمالاً در سال آینده رونمایی خواهد شد، ممکن است به فشار بین‌المللی بر روی دلار آمریکا بیفزاید.

گزارش‌های منتشرشده مؤسسات مالی، در تابستان بیانگر این بود که تعداد زیادی از کشورها در «مراحل پیشرفته» طراحی ارز دیجیتال بانک مرکزی هستند.

علاوه بر این، نظرسنجی انجمن رسمی مؤسسات پولی و مالی (OMFIF) بیان می‌کند که ۴۱ درصد از بانک‌های مرکزی انتظار دارند ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی تا سال ۲۰۲۸ میلادی به طور کامل عملیاتی شود.

این امر ممکن است به رواج استفاده از این ارزهای دیجیتال در جهان سرعت بیشتری ببخشد؛ بنابراین، کشورهای سراسر جهان می‌توانند بیشتر از ارزهای محلی استفاده کنند و از دلار آمریکا بیشتر فاصله بگیرند.

در سرتاسر سال ۲۰۲۳ میلادی، رویارویی بین ائتلاف بریکس و دلار آمریکا از اخبار مهم به شمار می‌آمد. در واقع، بریکس پیامدهای ژئوپلیتیک مهمی را با طرح‌های مختلف دلارزدایی خود ایجاد کرده بود. با این حال، طرح‌های بریکس احتمالاً تنها خطری نیست که دلار را تهدید می‌کند.

به طور خاص، پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در بحبوحه اقدامات بریکس، ۱۳۰ کشور به سمت ارز دیجیتال بانک مرکزی حرکت می‌کنند و این موضوع، دلار آمریکا را در معرض خطر قرار می‌دهد. ضمن اینکه این اقدام در کنار کار بر روی طرح ارز بریکس انجام می‌شود.

 

منبع: خبـرآنلاین