روسیه برای دلجویی از ایران تحفه ۱۷ میلیون یورویی فرستاد
روسیه برای دلجویی از ایران تحفه ۱۷ میلیون یورویی فرستاد

هم میهن نوشت: در شرایطی که تراز تجارت غیرنفتی کشور به مرز منفی ۱۲ میلیارد دلار رسیده، خبر گشایش اعتبار به ارزش ۱۷ میلیون یورو در کشورِ دوست، روسیه، نمی‌تواند خبر مسرت‌بخشی باشد؛ آن‌هم در روز‌هایی که روسیه برای بار دوم تمامیت ارضی ایران را در جزایر سه‌گانه زیر سوال برده است.  هرچند می‌تواند این […]

- روسیه برای دلجویی از ایران تحفه ۱۷ میلیون یورویی فرستاد

هم میهن نوشت: در شرایطی که تراز تجارت غیرنفتی کشور به مرز منفی ۱۲ میلیارد دلار رسیده، خبر گشایش اعتبار به ارزش ۱۷ میلیون یورو در کشورِ دوست، روسیه، نمی‌تواند خبر مسرت‌بخشی باشد؛ آن‌هم در روز‌هایی که روسیه برای بار دوم تمامیت ارضی ایران را در جزایر سه‌گانه زیر سوال برده است. 

هرچند می‌تواند این همراهی در حوزه  مالی آن هم بعد از دوسال و اندی آمد و شد تهران به مسکو بعد از این رفتار استراتژیک مسکو در اجلاس کشور‌های عربی در مراکش، نوعی دلجویی سیاسی نیز باشد.

دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن تاکنون در حوزه تعاملات تجاری و اقتصادی بین‌المللی موفقیت چندانی به ارزش دلاری یا یورویی نداشته است.

حتی تراز تجارت امسال منفی شده است؛ هرچند وزیر اقتصاد در آمارسازی جدید این آمار منفی را وارونه جلوه داد و حتی مدعی تراز تجاری مثبت ۱۵ میلیارد دلار شد. حال در این شرایط بازگشایی ال‌سی یا ایجاد خط اعتباری برای واردات کالا‌های اساسی، آن‌هم به مبالغ بسیار اندک چگونه و چقدر می‌تواند دستاورد محسوب شود؟

سوالی است که قطعاً دولتمردان کنونی و حامیان رسانه‌ای آن پاسخ‌های دندان‌شکنی برای آن از نوع فرار رو به جلو دارند. در این شرایط تنها خواسته ملت از دولت و مسئولان حفظ وضعیت موجود است؛ به‌عبارتی باید از آن‌ها خواست نخست برای حفظ تعاملات تجاری و اقتصادی موجود تلاش کنند و به‌دنبال توسعه چندانی نباشند، هرچند آغوش باز بازار‌های بین‌المللی بر روی ایران باز نیست.

دوم و مهمتر اینکه از مسئولان بخواهیم مانع از هرگونه حیف و میل‌های ارزی، آن‌هم در شرایط سخت تحریمی شوند تا مشابه آنچه در فساد چای و فساد فرآورده‌های دامی رخ داده است، تکرار نشود. به‌عبارت ساده‌تر، اگر مدیران ارشد دولت سیزدهم به آنچه رئیس دولت سیزدهم بار‌ها اشاره کرده بود، می‌پرداختند و گشت ارشاد مدیران را راه‌اندازی می‌کردند، امروز می‌توانستیم با فساد ارزی بیش از ۳ میلیارد دلاری چای دبش بسیاری از مشکلات کشور را حل‌وفصل کنیم.

اقتصاد ایران به دلیل حضور مدیران اقتصادی و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی آن در شرایط خاصی قرار گرفته است. خاص بودن این شرایط به‌خوبی قابل درک است. حتی آمار‌های اعلامی دولت کنونی برای اثبات کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ بیکاری، رشد تولید ناخالص ملی، رشد تولید، رشد شاخص بهره‌وری و. هیچ‌کدام نمی‌تواند باعث آن شود که مردم به دولت اعتماد کنند که اقتصاد در حال بازگشت به ریل است. شاید در چندماه اخیر قیمت ارز تغییر چندانی نداشته است، اما به‌زعم کارشناسان اقتصادی دولت سیزدهم در این حوزه نیز قدم در جای پای دولت‌های قبلی گذاشته است و فنر دلار را جمع کرده است، اما اینکه جهش بعدی آن چه قیمتی باشد، پیش‌بینی می‌شود عددی در کانال بالاتری باشد که می‌تواند نرخ تورم را با شدت بیشتری به جای کاهشی شدن آن، افزایش دهد.

بالاخره آمدوشد به مسکو سکه شد

گویا سفر اخیر رئیس بانک مرکزی به روسیه این بار دستاورد داشته؛ به‌طوری‌که بعد از آن، روابط عمومی بانک مرکزی در خبری ادعا کرده است ضمن عملیاتی شدن بستر‌های پولی و بانکی میان ایران و روسیه، فصل جدیدی از روابط بانکی دو کشور آغاز شده است.

بر این اساس اولین ال‌سی شبکه بانکی ایران در خارج از کشور به ارزش ۱۷ میلیون یورو توسط بانک سپه در روسیه گشایش یافته، همچنین خط اعتباری به ارزش ۶ و نیم میلیارد روبل برای واردات کالا‌های اساسی از روسیه برای ایران نیز ایجاد شده است. عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی در واکنش به این رخداد در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «اینکه مراودات اقتصادی و بانکی با همسایگان از جمله روسیه گسترش یابد، خوب است، اما خوشحالی از موافقت یک بانک روسی برای اعطای اعتبار۶۶ میلیون دلاری، برای خرید کالا‌های اساسی، درحضور رئیس بانک مرکزی ایران، همزمان با موضع ضدایرانی روسیه در مورد جزایر سه‌گانه، در شأن مسئولین کشور نیست.»

روز گذشته روابط عمومی بانک مرکزی خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه زیرساخت‌ها و بستر‌هایی همچون اتصال سامانه‌های پیام‌رسان غیرسوئیفتی و برقراری روابط دوطرفه کارگزاری با پول‌های ملی میان بانک‌های تجاری دو کشور که قبلاً ایجاد شده بود مورد استفاده بانک‌ها و فعالان اقتصادی قرار گرفته است. در دیدار و مذاکرات رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با رئیس‌کل بانک مرکزی روسیه، علاوه بر نهایی‌سازی توافق به‌کارگیری پول‌های ملی در مبادلات تجاری دو کشور به‌جای دلار، فرزین، رئیس کل بانک مرکزی پیشنهاد‌هایی در زمینه بهره‌برداری از ظرفیت‌های گروه بریکس و نهادسازی‌های پولی و بانکی در این حوزه طی دوره ریاست روسیه بر این گروه در سال آتی میلادی مطرح کرد که مورد توجه رئیس کل بانک مرکزی روسیه قرار گرفت.

منبع: اطلاعات انلاین