سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور چندی پیش از یک فرار مالیاتی در حوزه طلا خبر داد که ۹ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است، اما پرونده مالیاتی نداشته است. برای کنترل فرار مالیاتی در حوزه‌های مختلف، قانون سامانه مودیان همه فعالان اقتصادی از جمله طلافروشان را مکلف کرد تا از اول دی معاملات […]

سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور چندی پیش از یک فرار مالیاتی در حوزه طلا خبر داد که ۹ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته است، اما پرونده مالیاتی نداشته است.

برای کنترل فرار مالیاتی در حوزه‌های مختلف، قانون سامانه مودیان همه فعالان اقتصادی از جمله طلافروشان را مکلف کرد تا از اول دی معاملات خود را در سامانه مودیان ثبت کنند، تا هم معاملات شفاف شود و هم فرایند مالیات ستانی برای همه اصناف از جمله طلافروشان به صورت سیستمی و با کمترین دخالت ممیزان مالیاتی عملیاتی شود.

در حال حاضر فرایند سندی و ممیز محور مالیات ستانی از طلا فروشان موجب شده تا برخی فرار‌ها و کم اظهاری‌های مالیاتی وجود داشته باشد.

مالیات طلافروشان

بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی، از مجموع حدود ۲۳ هزار و ۹۰۰ طلافروشی در سطح کشور، ۲۵ درصد که شامل حدود ۶ هزار واحد صنفی می‌شود مالیات صفر برای عملکرد سال ۱۴۰۱ آن‌ها محاسبه شده است.

علاوه بر این ۵۰ درصد طلا فروشان هم تا ۵ میلیون تومان مالیات برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. یعنی حدود ۱۲ هزار طلافروش ماهانه کمتر از ۵۰۰ هزار تومان مالیات پرداخت کرده اند.

بررسی آمار سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد که مالیات بیش از ۱۴ هزار ۵۰۰ واحد صنفی طلا فروش که شامل ۶۰ درصد طلا فروشان می‌شود در سال ۱۴۰۱ کمتر از ۱۰ میلیون تومان بوده است.

در این آمار آمده است که بیش از ۷۱ درصد از واحد‌های صنفی طلافروشی که شامل ۱۶ هزار ۵۰۰ مودی می‌شود کمتر از ۱۵ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ مالیات داده اند.

بر اساس آمار سازمان امور مالیاتی تنها حدود ۲۶۰۰ واحد صنفی طلا فروشی وجود دارند که بیش از ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ مالیات پرداخت کرده اند.

مطابق آمار بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی میانگین مالیات طلا و جواهر فروشان برای عملکرد سال‌های سال ۱۳۹۹ حدود ۴.۱ میلیون، در سال ۱۴۰۰ حدود ۶.۴ میلیون و در سال ۱۴۰۱ حدود ۹.۶ میلیون تومان بوده است. مالیات عملکرد هر سال طبق قانون مالیات‌های مستقیم در سال بعد از آن پرداخت می‌شود.

منبع: تسنیم

منبع خبر: رکنـا