آیا ارتباط هارپ با مساله عقیم‌سازی ابر‌ها صحت دارد؟
آیا ارتباط هارپ با مساله عقیم‌سازی ابر‌ها صحت دارد؟

وی ادامه داد: احتمال این‌که پس از ۲ هفته شرایط بارندگی در کشور تغییر کند، زیاد نیست. البته امواجی از کشور عبور می‌کند اما این‌که بتواند توده سردی را وارد کرده و به دنبال بارش‌های فراگیر داشته باشیم، وجود ندارد. وی با تاکید بر این‌که مدل‌های عددی فعلاً این وضعیت را نشان می‌دهند در رابطه […]

- آیا ارتباط هارپ با مساله عقیم‌سازی ابر‌ها صحت دارد؟

وی ادامه داد: احتمال این‌که پس از ۲ هفته شرایط بارندگی در کشور تغییر کند، زیاد نیست. البته امواجی از کشور عبور می‌کند اما این‌که بتواند توده سردی را وارد کرده و به دنبال بارش‌های فراگیر داشته باشیم، وجود ندارد.

وی با تاکید بر این‌که مدل‌های عددی فعلاً این وضعیت را نشان می‌دهند در رابطه با شایعات مربوط به عقیم‌سازی ابرها و سامانه هارپ، افزود: اینها فقط شایعه است که متاسفانه توسط برخی مطرح می‌شود. هارپ هم تاسیساتی است که در آلاسکا راه‌اندازی شده و امواج را برای آزمایش این‌که لایه یونوسفر یا لایه‌های بالایی جو ارسال می‌کند. این امواج هیچ ارتباطی به اتمسفر که در آنجا ابر تشکیل می‌شود، ندارد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی بیان کرد: ‌این اقدام برای آن است تا دانشمندان بدانند واکنش امواج رادیویی در لایه‌های یونوسفر چگونه است و مطالعات مذکور ارتباطی به اتمسفر ندارد.

وظیفه در ادامه با بیان این‌که کم‌بارشی و خشکسالی در بیشتر مناطق دنیا فراگیر شده و فقط مختص به ایران نیست، اضافه کرد: در این بین برخی این مسئله را برجسته می‌کنند. لازم به یادآوری است که سال گذشته یعنی در بهار و تابستان خشکسالی بخش‌های جنوبی اروپا را در نوردید و در کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، یونان و… خشکسالی بی‌سابقه‌ای رقم خورد.

وی تاکید کرد: در منطقه خاورمیانه نیز شاهد کم‌بارشی بوده‌ایم که برای برخی کشورها از جمله سوریه، ایران، عراق، ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی این کم‌بارشی بیشتر بوده است.

وی مهم‌ترین عامل بروز این وضعیت آب وهوایی را تغییر اقلیم عنوان کرد و گفت: تغییر اقلیم باعث تغییر الگوهای متداول آب‌وهوایی و خشک‌تر شدن مناطق خشک مانند ایران شده است.

وی در این‌باره به مثالی اشاره کرد و ادامه داد: تغییر اقلیم در یک نمونه باعث سیل پاکستان شد که حدود ۱۰۰۰ نفر تلفات جانی داشت. یا سیل سال گذشته در تهران و استان فارس. اینها پدیده‌های ناشی از تغییرات گسترده اقلیمی هستند

منبع: اطلاعات انلاین