به گزارش زیرنویس، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی کشور در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی امام‌جمعه قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی ۱۳۴.۴ میلیون هکتار از اراضی کشور را در قالب حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری مدیریت می‌کند، اظهار کرد: حفظ، احیا […]

به گزارش زیرنویس، عباسعلی نوبخت رئیس سازمان منابع طبیعی کشور در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی امام‌جمعه قم که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد با بیان اینکه سازمان منابع طبیعی ۱۳۴.۴ میلیون هکتار از اراضی کشور را در قالب حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری مدیریت می‌کند، اظهار کرد: حفظ، احیا و توسعه پوشش گیاهی در هر کشور تضمین‌کننده امنیت زیستی آن کشور است.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات پژوهشکده مرکز پژوهش‌های مجلس ایران ششمین کشور تولیدکننده کربن است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در معاونت باغبانی خود توانسته با کمک مردم در نهالستان‌های بخش دولتی و خصوصی در کشور ۶۲ میلیون اصله نهال و در بخش منابع طبیعی هم نزدیک به ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید کند.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور با بیان اینکه درخت به‌عنوان چتر سبز مهربانی خداوند می‌تواند سبب اتحاد بین اقوام مختلف کشور شود، گفت: برای اینکه ایران قوی و سرسبز داشته باشیم باید با کاشت درخت، امنیت زیستی خودمان را تضمین کنیم و در زندگی مردم آرامش ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما در کشور ۱۴ میلیون و ۳۷۵ هزار هکتار جنگل، و حدود ۳۰ میلیون هکتار بیابان داریم، گفت: برخی از استان‌ها از جمله استان قم در برخی از روزهای سال با ریزگردها مواجه هستند و اگر بتوانیم به کمک مردم نهال‌هایی که برای مقابله با بیابان‌زایی تولید کردیم را بکاریم بخش قابل‌توجهی از این ریزگردها را می‌توانیم واپایش کنیم.

نوبخت با بیان اینکه ما نزدیک به ۲ میلیون هکتار در بیابان‌ها درخت‌کاری انجام داده‌ایم، افزود: برخی افراد در دهه‌های گذشته سعی کرده‌اند که ناامیدی را در میان مردم ترویج کنند که ۴۰ سال است ایران خشک شده و قابل‌سکونت نیست تا مردم را دلسرد کنند درحالی‌که از نظر کارشناسی ما ۲۵۰ میلیمتر بارندگی در سال داریم و سالانه ۴۵۰ میلیارد مترمکعب باران در کشور می‌بارد که باتوجه‌به تبخیر و هدررفت آب، ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد مترمکعب آب برای استفاده در اختیار داریم.

وی با بیان اینکه برخی وزارت جهاد کشاورزی را محکوم می‌کنند که ما آب نداریم چرا این مقدار نهال کاشته می‌شود، گفت: هر نهال در سال ۲۰۰ لیتر آب نیاز دارد و اگر ما یک میلیارد درخت هم بکاریم برای آبیاری آن تنها به ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داریم؛ بنابراین اگر حکمرانی درست در این مسئله داشته باشیم طوری می‌توانیم مدیریت کنیم که امنیت زیستی کشور تأمین شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی کشور گفت: طبق مطالعاتی که با استفاده از هوش مصنوعی انجام شده است اگر در چهار استان جنوب ایران جنگل‌کاری و درخت داری شود میزان بارندگی ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و درجه حرارت این استان‌ها بین دو تا سه درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به نفوذ روحانیت در میان مردم متدین ایران بر نقش مؤثر روحانیت در فرهنگ‌سازی کاشت نهال در کشور تصریح کرد و گفت: ما خواهان این هستیم که از ظرفیت روحانیت برای فرهنگ‌سازی کاشت درخت در کشور استفاده کنیم تا همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند هر ایرانی ۳ درخت در سال بکارد و کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال در سال را شاهد باشیم.

با افرادی که به طبیعت آسیب می‌رسانند برخورد جدی شود

آیت‌الله سید محمد سعیدی نیز در این دیدار با اشاره به توصیه خداوند در قرآن به آباد کردن زمین، اظهار کرد: آنچه به‌عنوان صنعت دست بشر تولید می‌شود نباید مزاحمتی با خلقت خدا و طبیعت داشته باشد.

وی با بیان اینکه حیات ما وابسته به امور طبیعی است، افزود: اینکه می‌بینیم به‌خاطر آلودگی هوا بخش‌های مهمی از جامعه تعطیل می‌شود نشان‌دهنده اهمیت توجه به طبیعت در زندگی بشر است.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه طبیعت از الطاف الهی به نوع بشریت است، گفت: تنگناهایی که گاهی در امور طبیعی ایجاد می‌شود پیام و تذکری برای انسان‌های مؤمن دارد و آن این است که برون‌رفت از این مشکلات ممکن است و بن‌بستی در زندگی بشر وجود ندارد؛ وظیفه ما در این تنگناها این است که اهل ذکر باشیم و با اتکا به دانش و کار جهادی از این بن‌بست‌ها عبور کنیم.

وی با اشاره به اهمیت درخت‌کاری در نگاه مقام معظم رهبری، گفت: در روایت داریم که مردم به مسئولان خود نگاه می‌کنند که روی چه اموری اصرار و توجه دارند و وقتی مردم می‌بینند که رهبرشان روی درخت‌کاری توجه دارند آنها هم در این مسیر اهتمام خواهند داشت و فقط باید توسط دستگاه‌های حاکمیتی حمایت و هدایت شوند.

آیت‌الله سعیدی با تأکید بر اینکه باید با افرادی که به طبیعت آسیب می‌رسانند برخورد جدی شود، گفت: امام‌زمان (عج) هم که ظهور می‌کنند ابتدا غربالگری مفصلی صورت می‌گیرد و با افرادی که قصد ضربه‌زدن دارند برخورد می‌شود؛ زیرا در میان منتظران افرادی هستند که به دنبال منافع و مقاصد دیگری هستند؛ مانند یهودیانی که در سرزمین حجاز منتظر بعثت پیامبر خاتم بودند تا ایشان را مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه انتظار ظهور و آباد شدن زمین به دست امام‌زمان (عج) نباید باعث غفلت ما از وظایفمان شود، گفت: منتظر واقعی کسی است که به وظایف خود درست عمل کند؛ زیرا وظیفه همه مؤمنان این است که کارها را برای رضایت و خشنودی خداوند انجام دهند و یقیناً یکی از چیزهایی که خداوند را خشنود می‌کند این است که به مخلوقاتش آسیب نزنیم و طبیعت را تخریب نکنیم.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت آباد کردن زمین به دست بشر را خواست خداوند دانست و افزود: باید برای آبادی شدن زمین فرهنگ‌سازی شود و در این زمینه از ظرفیت‌های مختلف از جمله روحانیت و رسانه ملی استفاده شود؛ رسانه ملی امروز باعث افتخار ما است که در مقابل امپراطوری رسانه‌ای دروغ‌پرداز غرب ایستاده و به انتشار اخبار درست می‌پردازد و در این راه شهید می‌دهد.

منبع: مـهر