به گزارش زیرنویس در حالی که به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم هنوز وزیر کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده است. تغییرات مدیریتی در سطوح عالی این وزارتخانه در سال جاری سبب شد که بسیاری از امور کشاورزی معطل بماند و از سوی دیگر بیشترین مفاسد اقتصادی که این روزها از […]

به گزارش زیرنویس در حالی که به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم هنوز وزیر کشاورزی قیمت خرید تضمینی گندم را اعلام نکرده است. تغییرات مدیریتی در سطوح عالی این وزارتخانه در سال جاری سبب شد که بسیاری از امور کشاورزی معطل بماند و از سوی دیگر بیشترین مفاسد اقتصادی که این روزها از سوی قوه قضائیه در حال افشا و پیگیری است مربوط به همین وزارتخانه است. عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران عدم پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران و طولانی شدن جلسات تعیین قیمت برای سال ۱۴۰۳را تغییر وزیر و سرپرست می داند، هر چند حالا مشخص شد که وزیر سابق کشاورزی و برخی معاونین وی سرگرم چای دبش ، برنج و در جدیدترین خبر؛ روغن بوده است.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران و عضو شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی در گفتگو با خبرنگار زیرنویس در خصوص آخرین وضعیت قیمت تضمینی گندم در سال آینده گفت: در شهریور ماه قیمت نهایی مشخص شد و مبلغ ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان به تصویب رسید، حالا اینکه چرا وزیر کشاورزی یا سایر دولتی ها تمایلی ندارند که به صورت رسمی اعلام کنند باید از خودشان پرسید.

هاشمی ادامه داد: تغییر مداوم وزیر و سرپرست سبب شد که امسال قیمت گندم دیرتر مشخص شود، حال امیدواریم هنگام پرداخت وجه مشکلات دفعه قبل دوباره تکرار نشود و پول گندمکاران به موقع و به صورت کامل پرداخت شود.

وی با بیان اینکه هیچ مابه التفاوتی بابت عدم پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران پرداخت نشده گفت: با اینکه مطابق قانون در صورتیکه دولت نتواند مطالبات خود را به موقع پرداخت کند باید بر اساس سود تسهیلات میان مدت بانکها به گندمکاران تاخیر تادیه پرداخت کند اما هیچ وقت این قانون اجرا نشده است. با توجه به مکاتباتی که با نمایندگان داشتیم امسال مبلغ مناسب برای پرداخت پول گندم در بودجه لحاظ خواهد شد.

هاشمی در خصوص تبصره مصوبه قیمت گندم گفت: یکی از راه های تعیین قیمت گندم ؛بر اساس تورم اعلامی از سوی مرکز آمار است. در جلسه تعیین قیمت داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه اصرار داشت که ما امسال تورم را روی ۳۰ درصد نگه خواهیم داشت. ما هم با توجه به اینکه اطمینان داشتیم که میزان تورم بیش از این عدد خواهد بود یک تبصره اضافه کردیم که اگر در پایان سال مرکز آمار میزان تورم را بیشتر از ۳۰ درصد اعلام کرد مابه التفاوت را به قیمت نهایی اضافه کنیم و با توجه به قرائن در اسفند ماه جلسه تعیین قیمت جدید برگزار خواهد شد.

عضو شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی در خصوص وضعیت آب مزارع گندم گفت: ما ۶ میلیون هکتار زمین زیر کشت گندم داریم که ۴ میلیون و ۲۰۰ هکتار آن به صورت دیم است، یعنی کاملا به میزان، زمان و تراکنش نزولات آسمانی وابسته است فلذا اگر وضعیت فعلی ادامه پیدا کند کشاورزان ما سال سختی خواهند داشت، ما سالهایی داشتیم که ۸۰ درصد مزارع کشت دیم ما محصول ندادند اما با مکاتباتی که  با سازمان هواشناسی داشتیم اعلام کردند که اسفند و فروردین بارش خوبی خواهیم داشت.

منبع خبر: رکنـا