اعتیاد خارج از آموزش و پرورش صورت می گیرد مدارس سالم است
اعتیاد خارج از آموزش و پرورش صورت می گیرد مدارس سالم است

رکنا: سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متعقد است که فضای مدارس، چه دولتی و چه غیردولتی فضای سالمی است و معضل اعتیاد در خارج از آن رخ می دهد که به همکاری با دستگاه های فرهنگی دیگر را می طلبد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی زیرنویس، تابستان امسال بود که رضامراد صحرایی ، وزیر آموزش و پرورش گفته بود: روی آوردن برخی بچه ها به مواد دخانی از مشکلات جدی ما شده است. همچنین کم میلی به مشارکت در کارهای عمومی از دیگر آسیب هایی است که در آینده جدی می شود.

او چندی همچنین در پاسخ به این سوال که آموزش ها چقدر در کاهش اعتیاد در دانش آموزان موثر است؟ گفت: به طور کلی وضعیت ما از بسیاری کشورهای جهان بهتر است؛ اما وضعیت مطلوب زمانی است که حتی یک مورد هم نداشته باشیم. مسئله اصلی ما دادن پوشش صد درصدی در دانش آموزان و اثرگذاری برنامه هاست.

در این خصوص، با علی فرهادی ، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به گفت و گو نشستیم تا ببینیم برنامه های آموزش و پرورش در راستای کاهش آسیب اجتماعی از جمله افسردگی، اضطراب و اعتیاد در بین دانش آموزان چه برنامه ای دارد، با اشاره به اینکه اهمیت حوزه پرورشی اگر از حوزه آموزش بیشتر نباشد کمتر نیست، می گوید: بستر آموزش، در فضای تعلیم و تربیت سالم باید صورت بگیرد. فضای مدرسه باید آرام و سالم باشد و دانش آموز دسترسی به مشاورانی داشته باشد که آنها را با آسیب های روز آشنا کنند.

وی تاکید می کند: البته اولین جایی که باید در این خصوص به دانش آموزان آموزش دهد، خانواده است و در جایگاه دوم مدرسه قرار دارد. ما معتقدیم مدارس ما باید در حوزه های امور تربیتی، مشاوره و ورزش مجهز باشند به همین خاطر بخش زیادی از جذب معلم در سالجاری را به امور تربیتی و مشاوره اختصاص داده ایم. می دانید که در بین سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷، حتی معلم هم جذب نشده است چه برسد به مربی امور تربیتی، مشاور، معلم ورزش و مربی بهداشت!

اعتیاد خارج از آموزش و پرورش صورت می گیرد / مدارس فضای سالمی دارند

علی فرهادی با اشاره به اینکه در حال حاضر فضای مدارس، چه دولتی و چه غیردولتی فضای سالمی است، می گوید: فضای جامعه قطعا در دست آموزش و پرورش نیست و باید همه دستگاه ها تلاش کنند تا فضای جامعه سالم شود. ما موکدا می گوییم در مدرسه، دانش آموزان در فضای امنی قرار دارند؛ اما خارج از مدرسه تحت پوشش ما نیست. باید این را در نظر بگیریم که تحول شامل مسجد، محله، خانواده و… می شود و نمی توان گفت تحول فقط باید در «مدرسه» باشد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: همه دستگاه های فرهنگی باید به والدین کمک کنند تا مجهز به ابزار آموزش در خانواده به دانش آموزان باشند. در وزارت آموزش و پرورش و در بخش انجمن اولیا و مربیان این آمادگی را داریم که اولیا را آموزش دهیم؛ ولی مسائلی مثل اعتیاد خارج از آموزش و پرورش صورت می گیرد؛ لذا ما باید تلاش کنیم دانش آموز را به آگاهی برسانیم.

وی در پاسخ به اینکه دانش آموزان در محیطی به نام مدرسه دور هم جمع می شوند و امور روزانه خود را به اشتراک می گذارند؛ لذا اینگونه در صورت اعتیاد یک دانش آموز، سایر دانش آموزان نیز آن را فرا می گیرند، می گوید: نباید محله را از مدرسه جدا دانست. در مدرسه به سختی می توان به درمان روی آورد؛ ولی به راحتی می توان پیشگیری کرد که این از طریق حوزه پرورشی و تربیتی امکان پذیر است.

دانش آموز به دوست ورزشکارش بیشتر علاقه مند می شود تا دوستش که اعتیاد دارد

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه می دهد: دانش آموزی که به ورزش مجهز شود، به دوست ورزشکارش بیشتر علاقه مند می شود تا دوستی که اعتیاد دارد؛ لذا باید بستر فعالیت غیررسمی را در مدرسه بالا برد. برای دستیابی به این هدف که مدرسه باید به کانون تحول تبدیل شود همه نهادهای فرهنگی باید به آموزش و پرورش بیایند و وزارتخانه به تنهایی کامل نخواهد بود.

در گزینش آموزش و پرورش، سلامت برگزیدگان آموزن استخدامی مورد بررسی قرار می گیرد

علی فرهادی در ادامه در پاسخ به اینکه چه کاری وزارت آموزش و پرورش در راستای آموزش معلمان و مربیان پرورشی انجام داده است می افزاید: ما به دنبال انتخاب افراد شایسته هستیم. در آزمون استخدامی ، دانش شرکت کنندگان را بررسی می کنیم، در مصاحبه تخصصی، مهارت های آنها را مشخص می شود و در بخش گزینش سلامت معلمان در نظر گرفته می شود.

علی فرهادی در پایان در پاسخ به اینکه چرا برخی معاونان وزارت آموزش و پرورش به آمارهایی استناد می کنند که وجود خارجی ندارند و صحبت هایشان را به همه دانش آموزان نسبت می دهند و هیچ نظر مخالفی را اعلام نمی کنند، می گوید: نظرسنجی ها، توسط پژوهشکده مطالعات آموزش و پرورش انجام می شود و نظرسنجی ها نشان می دهند فعالیت های غیررسمی، از جمله اردو ، کارهای جمعی مهارت های دانش آموزی را بالا می برد و آسیب های اجتماعی را کم می کند. از سویی دیگر معتقدیم معلم هم باید ماهر، دلسوز و مجهز به دانش باشد. فرایند آزمون، مصاحبه و گزینش هم به این سه گانه توجه می کند؛ ولی باز هم با اینها معلم کامل نمی شود و می بایست آموزش های مداوم و پی در پی و مهارت افزایی یکی از این راه هاست.

منبع خبر: رکنـا