به گزارش زیرنویس، از وزارت بهداشت، بشیر حاجی بیگی روز یکشنبه با اعلام این مطلب افزود: استان لرستان با رشد ۲۹ درصد، استان خراسان شمالی با ۲۰ درصد و استان کرمان با ۱۳ درصد، بالاترین رشد آمار اهدای خون را در بین استانها به خود اختصاص دادند. وی با اشاره به رشد شاخص اهدای مستمر […]

به گزارش زیرنویس، از وزارت بهداشت، بشیر حاجی بیگی روز یکشنبه با اعلام این مطلب افزود: استان لرستان با رشد ۲۹ درصد، استان خراسان شمالی با ۲۰ درصد و استان کرمان با ۱۳ درصد، بالاترین رشد آمار اهدای خون را در بین استانها به خود اختصاص دادند.

وی با اشاره به رشد شاخص اهدای مستمر خون گفت: این شاخص هم اکنون در کشور بیش از ۵۴ درصد است و استان‌های سمنان با شاخص نزدیک به ۶۹ درصد، یزد با ۶۴ درصد و گلستان با ۶۳ درصد، بالاترین شاخص اهدای مستمر کشور را داشته‌اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید بر اهمیت افزایش مشارکت بانوان در امر اهدای خون گفت: متاسفانه این شاخص در خور بانوان مشارکت جوی کشورمان نیست و حدود پنج درصد بانوان اهدا کننده خون هستند.

وی افزود: استان‌های لرستان با بیش از هشت درصد، خراسان شمالی با هشت درصد و کردستان با هفت درصد، بیشترین درصد اهدای خون بانوان در بین استان‌های کشور را دارند.

دکتر حاجی بیگی با اشاره به کارآمدی شبکه ملی خون رسانی در تامین ذخایر خون استان‌ها بخصوص در فصول سرد سال گفت: میزان ارسال خون بین استانها در شبکه ملی خون رسانی در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه با رشد نزدیک به ۱۴ درصدی روبرو بوده است.

وی از هموطنان خواست با توجه به فصل سرما، اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند، زیرا نیاز به خون مستمر و همیشگی است اما آلودگی هوا، افزایش نزولات جوی، برودت هوا و ترافیک می تواند در ماه های پیش رو منجر به کاهش ذخایر خون شود که سخاوت و ایثار هموطنان همچون همیشه می تواند پشتوانه سلامت بیماران باشد.

 

منبع خبر: رکنـا