از سازمان بهزیستی کشور، مهری السادات موسوی افزود: برخی خانواده‌ها، فرزندان نیازمند درمان یا کودکان معلول را به فرزندخواندگی می‌پذیرند که این افراد در نوبت نمی‌مانند. شهریور امسال، شیوه‌نامه خانواده‌های موقت نیز ابلاغ شد که در این راستا نیاز است فرهنگ‌سازی شود تا خانواده‌هایی که بستر مناسبی دارند، فرزندان را به صورت موقت به سرپرستی […]

 از سازمان بهزیستی کشور، مهری السادات موسوی افزود: برخی خانواده‌ها، فرزندان نیازمند درمان یا کودکان معلول را به فرزندخواندگی می‌پذیرند که این افراد در نوبت نمی‌مانند. شهریور امسال، شیوه‌نامه خانواده‌های موقت نیز ابلاغ شد که در این راستا نیاز است فرهنگ‌سازی شود تا خانواده‌هایی که بستر مناسبی دارند، فرزندان را به صورت موقت به سرپرستی بگیرند تا این فرزندان فضای مناسب رشد را داشته باشند

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰ هزار فرزند در گروه‌های سنی مختلف در سازمان بهزیستی کشور وجود دارد اما ۹۰ درصد افراد، خواهان گروه سنی خاص هستند.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بیشتر خانواده‌ها متقاضی فرزند دختر هستند البته این خانواده‌ها که نگاه جنسیتی دارند در نوبت بیشتری خواهند ماند.

موسوی تصریح کرد: حدود ۵۰۰ نفر از فرزندان نیازمند درمان سازمان بهزیستی در ۶ ماهه امسال مورد پذیرش خانواده‌ها قرار گرفته‌اند.

وی یادآور شد: دیدگاهی در برخی مردم وجود دارد که بر مبنای قانونی که مربوط به دهه ۵۰ بوده، در مورد فرزندخواندگی فکر می‌کنند. فرزندخواندگی تسهیل شده اما این تسهیل به این معنی نیست که فرایندی که خانواده‌ها باید طی کنند، کنار گذاشته شود.

فعالیت ۳۷۴ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: حدود ۳۷۴ مرکز اورژانس اجتماعی در کشور وجود دارد. رویکرد سازمان بهزیستی بر این است که در همه شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر در صورت فراهم بودن زیرساخت و نیروی انسانی، این اورژانس ایجاد شود.

موسوی افزود: امسال بی‌سیم‌های مراکز مختلف تحویل داده شده و اصلاحات لازم صورت گرفته و بعد از رفع مشکلات، همه مراکز اورژانس مجهز به بی‌سیم خواهند بود که این امر سبب تسهیل ارتباطات می‌شود.

سعید بابایی مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور پیش از این گفته بود که حدود ۱۰ هزار کودک در ۶۵۰ مرکز نگهداری این سازمان نگهداری می‌شوند.

وی افزوده بود: کودکی که از نعمت داشتن پدر یا مادر یا هر دو در برهه ای از زمان حتی کوتاه محروم می شود در معرض فشارهای روانی زیادی قرار می گیرد. بنابراین معتقدیم که هر چه در مراکز نگهداری به این عزیزان خدمت صورت پذیرد باز جای یک خانواده را نمی گیرد.

متقاضیان فرزندخواندگی می‌توانند به سامانه فرزندخواندگی سازمان بهزیستی کشور مراجعه کنند.

قانونی در سال ۱۳۵۳ با محوریت مباحث قیومیت و فرزندخواندگی تصویب شد. در سال ۱۳۹۲ نیز این قانون دوباره با رفع موانع قانونی تصویب و ابلاغ شد.

در قانون قبلی سن فرزندخواندگی تا ۱۲ سال بود اما در قانون جدید تا ۱۸ سالگی افزایش یافته است. در قانون قبلی مرخصی دوره مراقبت برای مادر (فرزندخواندگی زیر ۳ سال) وجود نداشت اما در قانون جدید ۳ ماه مرخصی با حقوق در نظر گرفته شده است. در قانون قبلی مشاوره چندانی قبل از سرپرستی وجود نداشت اما در قانون جدید دفتر مشاوره دینی توسط حوزه علمیه قم با همکاری بهزیستی مشاوره قبل از سرپرستی داده می شود.

در قانون قبلی امکان سپردن سه گروه از کودکان وجود داشت طفلی که جدپدری یا مادرش شناخته شده نبود(طفلی جد پدری یا مادرش در قید حیات نباشند) کودکانی که به موسسه عام المنفعه سپرده شده و تا سه سال پدر و مادر و یا جد پدری او مراجعه نکنند اما در قانون جدید علاوه بر سه گروه قبلی ۲ گروه دیگر اضافه شدند: افرادی که سرپرستی آنان به بهزیستی سپرده شدند و تا دو سال پدر و مادر یا جد پدری او مراجعه نکنند و افرادی که سرپرستی آنان به بهزیستی سپرده شدند و هیچ یک از پدر مادر و یا جد پدری و وصی منصوب صلاحیت سرپرستی را نداشته باشد

رکنا

+