با پایان یافتن عملیات اجرایی طرح تحول در استان کردستان شاهد نتایج بسیار مطلوبی در حوزه شناسایی و اکتشاف ذخایری چون آهن، طلا و مس در سطح استان بوده‌ایم.   معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از شناسایی و کشف ذخایر قابل توجهی از آهن و طلا در استان کردستان […]

 با پایان یافتن عملیات اجرایی طرح تحول در استان کردستان شاهد نتایج بسیار مطلوبی در حوزه شناسایی و اکتشاف ذخایری چون آهن، طلا و مس در سطح استان بوده‌ایم.

 

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از شناسایی و کشف ذخایر قابل توجهی از آهن و طلا در استان کردستان خبر داد.

 

به گزارش پمرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت صمت، در پی اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی در استان کردستان که از خردادماه ۱۴۰۱ آغاز شده بود، در حال حاضر و در آستانه پایان عملیات اجرایی این طرح، ذخایر قابل توجهی از آهن، طلا و مس در این استان شناسایی شده‌است.

 

«علیرضا شهیدی» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، ضمن بیان این مطلب گفت: با اجرای دقیق فعالیت‌های زمین‌شناسی، اکتشاف و ژئوفیزیک هوایی در سطح استان کردستان به ذخایر قابل توجهی از منابع معدنی جدید دست پیدا کرده‌ایم که در آینده نزدیک معرفی خواهند شد.

 

وی با اشاره به حجم عملیات و میزان پیمایش‌های زمین‌شناسی و اکتشافی در استان کردستان یادآور شد: اجرای طرح تحول در این استان در قالب ۷۵ پروژه زمین‌شناسی و اکتشافی به وسعت پیمایش ۴۷ هزار کیلومترمربع و همچنین ۲۲ هزار کیلومترخطی برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی جهت اکتشاف ذخایر پنهان معدنی صورت گرفت که با توجه به حجم عملیات، میزان حضور متخصصان و زمان اجرای پروژه در کشور کم‌سابقه بوده‌است.

 

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به نتایج طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور افزود: در پی اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در استان خراسان جنوبی و معرفی ذخایرجدید معدنی در آن استان، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به طراحی و اجرای مستمر آن در کشور مبادرت ورزید که اجرای طرح در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، بخش‌هایی از استان‌های قم-مرکزی-اصفهان و همچنین استان یزد از دیگر مناطق اجرای این طرح تاکنون است.

 

وی اضافه کرد: با پایان یافتن عملیات اجرایی طرح تحول در استان کردستان شاهد نتایج بسیار مطلوبی در حوزه شناسایی و اکتشاف ذخایری، چون آهن، طلا و مس در سطح استان بوده‌ایم.

 

شهیدی همچنین گفت: در حوزه اکتشافات ژئوشیمیایی به ۱۷۴ حوزه امیدبخش درجه اول و در حوزه اکتشاف ذخایر پنهان معدنی به روش ژئوفیزیک هوایی به ۱۶ منطقه امیدبخش معدنی دست پیدا کرده‌ایم که نیازمند تکمیل عملیات اکتشاف است و امید می‌رود طی زمان کوتاهی به ذخیره قابل توجه و معدن برسد.

 

لازم به توضیح است، طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی کشور از ابتدای دولت سیزدهم با ابتکار و طراحی عملیاتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در قالب توافقنامه سه جانبه بخش معدن با حضور معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایمیدرو به اجرا درآمده که تاکنون ۲۱۰ هزار کیلومتر مربع از سطح کشور را مورد پیمایش‌های چهارگانه زمین‌شناسی، اکتشافات ژئوشیمیایی، زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوفیزیک هوایی قرار داده است.

انتخاب

+