اولین دوره دیجی‌کالا پرایز با موضوع «خلق راه‌حل‌های نوآورانه دیزاین بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا، بـرای ایجاد ارتباط حسی با مخاطبان» در خرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و از طراحان و تمام افراد خلاق سراسر جهان دعوت شد تا با ایده‌های نوآورانه و هوشمندانه در این رقابت شرکت کنند. امیر شبانی، مدیر هنری دیجی‌کالا درباره برگزاری دیجی‌کالا پرایز گفت: […]

- دیجی‌کالا پرایز؛ مسابقه طراحی بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا

اولین دوره دیجی‌کالا پرایز با موضوع «خلق راه‌حل‌های نوآورانه دیزاین بسته‌بندی‌های دیجی‌کالا، بـرای ایجاد ارتباط حسی با مخاطبان» در خرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و از طراحان و تمام افراد خلاق سراسر جهان دعوت شد تا با ایده‌های نوآورانه و هوشمندانه در این رقابت شرکت کنند.

امیر شبانی، مدیر هنری دیجی‌کالا درباره برگزاری دیجی‌کالا پرایز گفت: «یکی از مهم‌ترین نقاط تماس دیجی‌کالا با مخاطبان که در واقع از پررنگ‌ترین لحظات برخورد مخاطبان با برند دیجی‌کالاست لحظه‌ای است که افراد سفارششان را تحویل می‌گیرند. این سفارش‌ها در یک بسته‌بندی مخصوص دیجی‌کالا به همه تحویل داده می‌شود. در آن لحظه مخاطبان احساس خوبی به برند دیجی‌کالا دارند. هر قدر ما بتوانیم این لحظه را با تجربه‌ای که بسته ایجاد می‌کند بهبود دهیم می‌توانیم محبوبیت برند خود را نیز در بین مخاطبان افزایش خواهیم داد.»

وی در ادامه با توجه به اهمیت مسئله بسته‌بندی برای دیجی‌کالا و سابقه برگزاری رویدادی تقریبا مشابه توضیح داد: «ما قبل‌تر نیز چنین مسابقه‌ای را برگزار کرده بودیم. اما در آن تاکید اصلی بر طراحی گرافیکی جعبه‌ها بود. تقریبا دو سال قبل این ایده را داشتیم که دوباره بتوانیم چنین مسابقه‌ای برگزار کنیم اما به علت برخی شرایط و موانعی که وجود داشت اجرایی کردن این تصمیم تا سال گذشته طول کشید. تفاوت این مسابقه با مسابقه قبلی این است که تاکید ما فقط روی گرافیک جعبه‌ها نیست و موضوع مسابقه را پیرامون تجربه مصرف‌کننده در ارتباط با بسته‌بندی دیجی‌کالا تعیین کردیم.»

شیوه و معیارهای داوری در دیجی‌کالا پرایز

وی مهم‌ترین معیار داوری در این مسابقه را «خلاقیت» عنوان کرد و افزود: «هیچ مرز و محدوده‌ای در موضوع مسابقه وجود نداشت و طراحان اختیار و آزادی کاملی برای ایده‌پردازی داشتند.»

شبانی اولویت دوم داوری در این مسابقه، جنبه‌های زیبایی‌شناسانه آثار عنوان کرد و گفت: «نکته حائز اهمیت دیگری که در داوری و بررسی این آثار وجود داشت قابلیت اجرایی بسته‌بندی‌های طراحی شده بود. البته ما این مسئله را به عنوان پیش‌شرط در قوانین مسابقه قرار ندادیم تا مرزهای خلاقیت طراحان را محدود نکنیم. اما در نهایت این که شرکت‌کنندگان از شیوه‌های اجرا، متریال، سختی‌ها و موانعی که در فرآیند بسته‌بندی شرکت‌هایی مثل دیجی‌کالا وجود دارد درک خوبی داشته باشند، از نظر من امتیاز ویژه‌ای داشت.»

زمان اعلام نتایج

وی بیان کرد: «زمان اعلام نتایج این مسابقه به گفته شبانی در اواخر دی ماه خواهد بود و یک رویداد خصوصی به عنوان جشن اختتامیه دیجی‌کالا پرایز برگزار خواهد شد که در آن آثار برگزیده را اعلام کرده و به شرکت‌کنندگان جوایزی اهدا خواهد شد.»

تجربه اولین دوره مسابقه دیجی‌کالا پرایز

مدیر هنری دیجی‌کالا ادامه داد: «من به شخصه می‌توانم بگویم از حجم خلاقیتی که شرکت‌کنندگان در آثارشان به کار برده بودند غافلگیر شدم. انتظار نداشتم آثاری دریافت کنیم که در عین خلاقیت بالا قابلیت اجرایی خوبی هم داشته باشند. این تعداد آثار مطلوب نشان‌دهنده درک درست مخاطبان از کسب‌وکار دیجی‌کالا و انتظاراتی است که یک خرده‌فروشی آنلاین باید برآورده کند و برای همه ما این میزان از شناخت مخاطبان غافلگیر کننده بود.»

وی افزود: «آثاری که ما در مسابقه دریافت کردیم بسیار رضایت‌بخش بودند. این که افراد خیلی درگیر گرافیک بسته‌ها نشده بودند و در قسمت‌هایی مانند نحوه باز و بسته شدن بسته‌ها، افزایش طول عمر آن‌ها بعد از استفاده و با تبدیل کردن‌شان به چیزهایی دیگر مثل اسباب‌بازی، کتاب، وسایل خانه و … ایده‌های اجرایی داده بودند، برای من بسیار جذاب بود.»

به گفته شبانی، کیفیت آثار ارسالی به اندازه‌ای خوب بود که انتخاب میان آثار اول تا سوم را بسیار دشوار کرده بود و در نهایت تصمیم گرفتند برای قدردانی از لطفی که شرکت‌کنندگان به مسابقه داشتند ایده‌های جدیدی پیدا کنند.

تجربه همکاری با داوران بین‌المللی

مسابقه دیجی‌کالا پرایز در سطح بین‌المللی برگزار شده‌ است و داورانی از سایر نقاط جهان نیز در این مسابقه حضور داشتند. شبانی درباره تجربه همکاری با این داوران گفت: «ما به سراغ داورهای بین‌المللی رفتیم تا بتوانیم با معیارهای سنجش یک کار خوب از نگاه یک داور که در مسابقات معتبر بین‌المللی داوری کرده است، آشنا شویم. به علت مسائلی چون دوری، مسافت زیاد و آنلاین بودن این ارتباط نتوانستیم آن‌طور که انتظار داشتیم ساعت‌های طولانی در کنار این عزیزان باشیم، از آن‌ها یاد بگیریم، نوع نگاه‌شان را متوجه شویم و خودمان را در زاویه دید آن‌ها بگذاریم. اما در مجموع در همین جلسات آنلاین ما توانستیم معیارهای داوری‌مان را یکسان‌سازی کنیم و موارد بسیاری نیز از آن‌ها آموختم.»

تاثیرات همکاری بین‌المللی بر دیجی‌کالا

وی معتقد است که این سبک از همکاری‌ها باعث می‌شود دید کسب‌وکار دیجی‌کالا بسیار وسیع‌تر شود و بر اعتماد به نفس آن‌ها نیز بسیار تاثیرگذار است. چرا که در اینگونه ارتباطات و تعاملات است که تصورات اشتباهی که گاهی کسب‌وکارهای ایران از میزان عقب‌تر بودنشان از جامعه جهانی دارند رد می‌شود و درمی‌یابند که در مسیر درستی در حال حرکت هستند و این اعتماد به نفس به آن‌ها کمک خواهد کرد تا با شتاب و استواری بیشتری در مسیر خود گام بردارند.

مدیر هنری دیجی‌کالا در ادامه ابراز امیدواری کرد که بتوانند در سایر بخش‌های دیجی‌کالا نیز چنین تجربه‌هایی داشته باشند و گفت: «چنین تجربه‌هایی چندان برای دیجی‌کالا غریبه نیستند چرا که ما سال‌ها با مدیران خارجی نیز در بخشی‌های مختلف کسب‌وکارمان همکاری داشته‌ایم و یادگیری و انتقال تجربه همیشه در دیجی‌کالا وجود داشته و خوشحالم که در تلاشیم این روند متوقف نشود.»

چالش‌های دوره اول مسابقه

وی بیان کرد: «این دوره از مسابقات دیجی‌کالا پرایز بدون هیچ محدودیتی در نوآوری و خلق آثار برگزار شد و شرکت‌کنندگان هیچ محدودیتی نداشتند.»

مدیر هنری دیجی‌کالا درباره آینده این مسابقه و اینکه آیا در آینده نیز هیچ محدودیتی خواهد بود یا نه گفت: «این تجربه آن‌قدر جذاب بود که خود من به‌شخصه از طرفداران این هستم که دیجی‌کالا پرایز دو هم بدون هیچ محدودیتی برگزار شود. اما دیجی‌کالا پرایز یک مسیر ۴ ساله دارد و برای این که ما در این ۴ سال بدانیم که دیجی‌کالا پرایز به عنوان یک برند ثبت می‌شود و در این مسیر هر سال به سمت موضوعات متفاوتی در صنایع مختلف یا با تکیه بر مسائلی مثل متریال‌های تولید بسته‌بندی تا تکنولوژی‌های ارسال بسته‌بندی حرکت خواهد کرد. ممکن است در ادامه مسیر مجبور باشیم یک سری محدودیت‌هایی قرار دهیم. اما خب واقعیت این است که هنوز درباره این که چطور باز هم چالشی چنین جذاب را ایجاد کنیم نظر قطعی نداریم.»

منبع: خبـرآنلاین