«تابناک با تو» – اگر شما نیز در اطراف خود با افرادی در تماس هستید که با کوچک‌ترین اتفاقی از کوره در رفته و عصبانی می‌شوند، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌هایی که کمک می‌کنند تا بتوانید راحت‌تر با افراد عصبی ارتباط برقرار کنید و […]

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)«تابناک با تو» – اگر شما نیز در اطراف خود با افرادی در تماس هستید که با کوچک‌ترین اتفاقی از کوره در رفته و عصبانی می‌شوند، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌هایی که کمک می‌کنند تا بتوانید راحت‌تر با افراد عصبی ارتباط برقرار کنید و خشم آن‌ها را فروکش کنید، بیشتر آشنا کنیم.

عصبانی بودن یک خصوصیت اخلاقی انسانی است که تقریبا در همه افراد در هر سنی دیده می‌شود. زمانی که فرد عصبانی می‌شود روی حرکات و واکنش‌های خود کنترل کافی ندارد؛ از این رو آرام کردن او، کاری دشوار است.

معمولا مهارت کنترل خشم در بزرگسالان از کودکان بیشتر است؛ زیرا افراد بزرگسال می‌دانند که چه عوامل درونی یا محیطی، سبب عصبانیت آن‌ها شده است و اینکه چگونه می‌توانند آن را فروکش یا کنترل کنند؛ در حالی که کودکان چنین تحلیلی ندارند و ممکن است در مقابله با شرایط محیطی مختلفی که با آن مواجه می‌شوند، واکنش‌های غیر قابل کنترلی را از خود بروز دهند.

با به کارگیری یک سری روش و تکنیک‌های طلایی و موثری می‌توانید سبب آرام شدن افراد عصبی و کاهش تنش‌ها و مشکلات آن‌ها شوید. اگر شما نیز در اطراف خود با افرادی در تماس هستید که با کوچک‌ترین اتفاقی از کوره در رفته و عصبانی می‌شوند، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌هایی که کمک می‌کنند تا بتوانید راحت‌تر با افراد عصبی ارتباط برقرار کنید و خشم آن‌ها را فروکش کنید، بیشتر آشنا کنیم.

انواع خشم

خشم و عصبانیت یکی از قدرتمندترین احساسات فرد است که وجود آن کاملا طببعی است و معمولا از ترس نشات می‌گیرد. خشم انواع مختلفی، چون خشم رفتاری، خشم کلامی و خشم تحریک آمیز دارد. شناسایی نوع هر کدام از این خشم‌ها بسیار اهمیت دارد؛ زیرا می‌توان با تشخیص آن ها، راحت‌تر خشم افراد عصبی را فروکش کرد. در ادامه انواع خشم را به طور مختصر توضیح خواهیم داد.

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)

خشم رفتاری

خشم رفتاری معمولا غیر قابل پیش بینی، مستقیم و فیزیکی است. در این خشم فرد بیش از حد خشمگین و غیرقابل کنترل می‌شود. اگر با چنین افرادی روبرو شدید، اجازه دهید تا عصبانیت آن‌ها فروکش کند و روی نقطه ضعف‌های حساس آن‌ها دست نگذارید یا به عبارت دیگر بهتر است با آتش بازی نکنید.

در عوض به دنبال راهی برای آرام کردن آن‌ها باشید. توجه کنید که این افراد در یک وضعیت حساس و بسیار آسیب پذیر هستند و یک کلمه اشتباه از طرف شما می‌تواند سبب برخورد دفاعی آن‌ها شود. با افراد عصبانی به هیچ عنوان در مورد اینکه چه کسی مقصر است یا چه کسی باید سرزنش شود، صحبت نکنید و به جای آن به دنبال یک راه حل مناسب بگردید. سعی نکنید که با افراد عصبانی منطقی صحبت کنید؛ زیرا در این مواقع منطقی صحبت کردن به هیچ عنوان موثر نخواهد بود.

خشم کلامی

خشم کلامی یک نوع سوء استفاده روحی و عاطفی است که به شدت به فرد عصبانی صدمه می‌زند. در این خشم معمولا فرد از طریق فریاد، تهدید، توهین، انتقاد یا ترس و خشم خود را بیان می‌کند. معمولا افرادی که به خشم کلامی مبتلا هستند، از عصبانیت خود به قصد صدمه رساندن به افراد دیگر استفاده می‌کنند؛ به طوری که بعد از آرام شدن احساس شرم و پشیمانی دارند.

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)

در این مواقع بهتر است که به دل نگیرید؛ زیرا افراد عصبی از ته دلشان حرف نمی‌زنند و به این توجه کنید که هر آنچه که افراد عصبانی در خشم کلامی به زبان می‌آورند، ریشه در عواطف، واقعیت‌ها و ترس‌های آن‌ها دارد. البته به یاد داشته باشید زمانی که فرد آرام شد، از تمام حرف‌هایی که به شما زده، پشیمان خواهد شد؛ بنابراین اگر حرف‌های فرد را به دل بگیرید، نمی‌توانید هیچ کمکی به او کنید.

خشم تحریک آمیز

روشی سالم و سازنده برای مدیریت خشم، خشم تحریک آمیز است. در این خشم افراد از احساس عصبانیت خود استفاده کرده و به دنبال راهی برای ایجاد تغییرات مثبت می‌گردند. در خشم تحریک آمیز، وقتی فرد در شرایط سخت قرار دارد، مشکلات خود را به صورت منطقی و با لحنی آرام با دیگران بازگو می‌کند، سپس با همفکری یکدیگر به دنبال راه حلی برای حل آن مشکل می‌گردند.

در واقع در خشم تحریک آمیز فرد خشم خود را کنترل کرده و از رویارویی با مسائل اجتناب نمی‌کند و در نهایت با متوسل شدن به توهین لفظی، پیام خود را به طرف مقابل می‌رساند و قصد او فقط ایجاد تغییر مثبت است. افراد مبتلا به خشم تحریک آمیز، قصد آسیب رساندن به فرد را ندارند و می‌خواهند که مشکلات را به صورت منطقی حل کنند؛ با این حال، این روند به معنی این نیست از کلمات و جملات شیرین استفاده می‌کنند.

در این مواقع بهتر است صادقانه به حرف‌های آن‌ها گوش داده و با آن‌ها همدردی کنید. به عنوان مثال اگر فردی به شما گفت که از نحوه کار کردن شما در شرکت راضی نیست، باید نشان دهید که حرف او را متوجه شده اید و برای بهتر شدن کار خود تلاش خواهید کرد.

تکنیک‌های طلایی آرام کردن افراد عصبانی

اگر عصبانیت کنترل نشود، عواقب جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. در زندگی روزمره افراد، عصبانی شدن امری طبیعی است، ولی اگر نتوان آن را کنترل کرد، در نهایت برای فرد پشیمانی به بار خواهد آورد. طبق تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که پرخاشگری و عصبانیت ریشه در کودکی و نوع تربیت افراد دارد.

دلایلی که سبب عصبانیت می‌شوند، متعدد هستند و می‌توانند به دلیل خصلت‌های اخلاقی مختلفی، چون رقابت، خودشیفتگی و بی صبری و… باشند. وقتی این دلایل شناسایی و برطرف شوند، فرد می‌تواند کنترل بیشتری روی خشم خود داشته باشد. با چند اقدام و تکنیک مهم و ساده می‌توان به راحتی عصبانیت را در افراد کنترل کرد، در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)

پذیرش عدم تغییر افراد

برخی افراد تصور می‌کنند که می‌توانند به راحتی اطرافیان خود را تغییر دهند؛ در صورتی که چنین نیست. حقیقت این است که بعضی از مردم علاقه‌ای به تغییر دادن خود ندارند و دوست ندارند که از دیگران نیز کمک بگیرند. در واقع فرد برای اینکه بتواند عصبانیت خود را کنترل کند، نباید به دنبال تغییر دیگران باشد.

افراد عصبی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ دسته اول، افرادی هستند که علاقه دارند افراد دیگر به آن‌ها کمک کنند و دسته دوم افرادی هستند که همچنین خواسته‌ای ندارند. برای آرام کردن افراد عصبانی باید بدانید که کدام یک از این افراد در مقابل شما قرار دارند و در نهایت با آرامش بیشتری سعی به آرام کردن فرد عصبانی نمایید.

جویا شدن دلایل

با ارتباط و تاثیرگذاری بیشتر از فرد بپرسید که دلیل ناراحتی و عصبانیت او چیست. معمولا بهانه‌ها و دلایلی که سبب پرخاشگری در افراد می‌شوند، متفاوت هستند؛ به همین دلیل به فرد عصبانی فرصت فکر کردن دهید و علل عصبانیت او را نیز جویا شوید. درد دل کردن و صحبت با فرد عصبانی سبب می‌شود تا فرد بتواند هر آنچه که در دل و ذهن دارد، بیرون ریخته و خود را سبک کند.

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)

برای برقراری ارتباط، بهتر است که بیشتر از جملات و کلماتی استفاده شود که فرد با آن‌ها احساس راحتی کند و بتواند بهتر در مورد عواطف و احساساتش صحبت کند. علاوه بر این؛ یک زن همیشه باید از دلایل عصبانیت همسر خود و راه‌های مقابله با آن‌ها آگاه باشد تا بتواند در زندگی زناشویی به همسرش کمک کند.

تایید کردن

گاهی افراد عصبانی از سمت دیگران نیاز به تایید شدن دارند. در واقع افراد عصبانی دوست دارند که افراد دیگر آن‌ها را درک کنند و بدانند که احساسات آن‌ها امری طبیعی است و در همه افراد وجود دارد. هر از گاهی ممکن است همه افراد عصبانی شوند. گاهی خشم، احساسات دیگری مانند ترس، خجالت، غم و آسیب را در خود پنهان می‌سازد. عصبانیت فرد به هر دلیلی که باشد، بهتر است به او گوش دهید و احساساتش را تایید کنید.

همچنین نباید فرد را قضاوت کنید؛ زیرا هر گونه قضاوتی در کلمات یا زبان بدن ممکن است نشان دهنده عدم حمایت، تلقی شود. به طور مثال در هنگام مواجه شدن با یک فرد عصبی برای آرام کردن او می‌توانید از او بپرسید که انگار از شرایط پیش آمده عصبانی هستی، این عصبانیت کاملا طببعی است، به نظرت می‌توانیم در مورد آن بیشتر با هم صحبت کنیم تا بتوانی احساس بهتری داشته باشی؟

دعوا نکنید

وقتی یک فرد به شدت عصبی و در نقطه جوش قرار دارد، عصبانی شدن یا دعوا کردن، اوضاع را بدتر می‌کند؛ به همین دلیل باید روی آرام ماندن و عصبانی نشدن خود، تمرکز کنید؛ زیرا در غیر این صورت وضعیت به مشاجره تبدیل خواهد شد. این امر به معنای این نیست که کاملا بی احساس و بی تفاوت باشید، بلکه باید احساسات خود را کنترل کنید تا بیش از حد عصبانی نشوید.

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)

یک راهکار ساده این است که مسائل را شخصی نکنید و نفس عمیق بکشید. طبیعی است که بخواهید به فرد عصبانی برای دفاع از خود، پاسخ محکم دهید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که تا زمانی که فردی عصبی آرام نشده است، نمی‌توان با او هیچ گونه بحث استدلالی داشت.

در زمان حال باشید

معمولا افرادی که عصبانی هستند، سعی می‌کنند مکالمات یا موقعیت‌هایی از گذشته را که سبب عصبانی شدن شما می‌شوند، بازگو کنند. بهتر است در این مواقع، ایشان را روی موقعیت فعلی و پیدا کردن یک روش مناسب برای حل مشکلات، متمرکز کنید. هرگز اجازه ندهید که فرد عصبانی بتواند شما در مورد رویداد‌هایی که در گذشته افتاده است، ناراحت یا عصبانی کند.

اگر فرد عصبانی شروع به صحبت کردن در مورد وقایعی که در گذشته انفاق افتاده است، کرد، بهتر است به او بگویید در مورد این موضوع بعدا صحبت می‌کنیم، در حال حاظر می‌توانیم روی موضوعی که شما را ناراحت کرده است، تمرکز کنیم تا راه حلی مناسب برای آن پیدا کنیم.

آرام باشید

وقتی فردی بسیار عصبانی است و مدام فریاد می‌کشد، بهتر است که شما ساکت باشید و چیزی نگویید و اجازه دهید تا فرد عصبانیتش را تخلیه کند. اگر می‌خواهید با او صحبت کنید، بهتر است لحن و صدایتان را آرام کنید و اگر ترجیح تان بر این است که سکوت کنید، زبان بدنی باز و چهره خنثی داشته باشید. اگر به رفتار‌ها و عصبانیت طرف مقابلتان واکنش نشان ندهید، می‌توانید روی او کنترل بیشتری داشته باشید.

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)

البته توجه داشته باشید که بین فردی که عصبانیت خود را خالی می‌کند با فرد دیگری که با حرف هایش شما را آزار کلامی می‌دهد، تفاوت‌های زیادی وجود دارد. اگر فرد در هنگام عصبانیت شما را سرزنش می‌کند یا به نام‌های گوناگون صدا می‌زند، می‌توانید به او بگویید که من درک می‌کنم که شما عصبانی هستی و من برای آرام کردن شما اینجا هستم تا به شما کمک کنم، ولی لطفا به من توهین نکنید و عصبانیت خود را سر من خالی نکنید.

عذرخواهی کردن

اگر علت عصبانیت فرد، رفتار‌ها و حرکات شما است، می‌توانید با معذرت خواستن از او دلجویی کنید. معذرت خواهی نشانه ضعف نیست بلکه نشان دهنده این است که به احساسات طرف مقابل خود اهمیت می‌دهید. با یک عذرخواهی ساده می‌توانید این اطمینان را برای طرف مقابلتان به وجود آورید که در صورت بروز هر گونه خطا یا مشکلی، به رفتار خود واقف هستید و مهارت معذرت خواهی را نیز بلد هستید.

از سوی دیگر با عذرخواهی، فرد می‌آموزد که او نیز باید از خودگذشتگی داشته باشد تا بتواند در صورت انجام کار نادرست و اشتباه، از طرف مقابل خود معذرت خواهی کند. با این حال اگر مرتکب اشتباهی نشده اید، به هیچ وجه فقط برای آرام کردن فرد عصبانی، از او معذرت خواهی نکنید. به طور مثال یک معذرت خواهی موثر به این صورت است؛ متاسفم پولی را که پس انداز کرده بودید، خرج مسافرت و خوش گذرانی خود کردم. نمی‌دانم چرا این کار را انجام دادم و دلیل عصبانیت شما را نیز درک می‌کنم، بیاید با کمک همدیگر برای برطرف کردن آن، راه حلی پیدا کنیم.

تغییر محیط

تغییر دادن محیط، یکی دیگر از تکنیک‌های آرام کردن افراد در هنگام عصبانیت است. سعی کنید یک فضای دنج و آرام را فراهم کنید تا فرد از شرایط متشنج دور شود و بتواند کمی فکر کند. در این شرایط ممکن است فرد ضرورتی به گفتگو نبیند و بخواهد که تنها باشد. پیاده روی و تفریح در فضای آزاد نیز می‌توانند برای آرام کردن فرد عصبی موثر باشند. اگر فرد عصبانی که در اطراف شما وجود دارد، کودکتان است، برای آرام کردن و کنترل خشم او باید از تکنیک‌های کاربردی کنترل خشم در کودکان، استفاده کنید.

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)

همدلی کردن

همدلی به معنای ابراز احساس نارحتی از وضعیت اسفبار فرد و همچنین توانایی برقراری ارتباط با احساسات او است. برای همدلی با افراد عصبانی باید نشان دهید که متوجه حرف‌های او شده اید. بهترین روش برای همدلی کردن با یک فرد عصبانی این است که منبع و دلیل عصبانیت را پیدا کنید. مثلا به او بگویید که شما عصبانی هستید؛ زیرا فکر می‌کنید که باید تمام مسئولیت‌ها و وظایف خانه را تنهایی به عهده بگیرید.

حواستان باشد ممکن است به کار بردن جمله من کاملا احساس شما را درک می‌کنم، امکان دارد که طرف مقابل را بیشتر عصبی سازد؛ زیرا فرد عصبانی، باور دارد که هیچ کس واقعا نمی‌تواند احساس او را درک کند.

استفاده از طنز

می‌توانید زمانی که فرد در اوج عصبانیت است، شرایط را طنزآمیز کنید. البته قبل از انجام این کار باید موقعیت را بسنجید و از روحیات طرف مقابل خود به خوبی آگاه باشید تا رویکرد شما موثر واقع شود. شوخ طبعی به صورت موثر می‌تواند با خشم مبارزه کند؛ زیرا باعث تغییر فرآیند‌های شیمیایی بدن خواهد شد. اشاره به یک موضوع خنده دار و شوخی کردن در زمان عصبانیت، می‌تواند حواس هر دو فرد را به صورت بالقوه از موضوع خارج کند.

خوب گوش دادن

وقتی مردم احساسات و عواطف مختلف را تجربه می‌کنند، نیاز به درک شدن از سمت دیگران دارند؛ به همین دلیل وقتی یک فرد ناراحت و عصبانی است، بهترین راهکار گوش دادن به صحبت‌های او است. در هنگام گوش دادن، به چشم‌های طرف مقابل نگاه کنید و در صورت لزوم به نشانه تایید سر خود را تکان دهید. عمل شنیدن و مکالمه می‌تواند به آرام کردن افراد عصبانی، کمک بسیار زیادی کند.

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که گاهی اوقات فرد عصبانی دوست ندارد که از او سوال پرسیده شود و باور ندارد که کسی بتواند او را درک نماید. بهترین راه حل این است که تمام تلاش خود را برای آرام کردن فرد انجام دهید و اگر فرد تمایلی به شنیدن حرفای شما نداشت، سکوت کنید.

به فرد عصبانی کمی فضا دهید

برخی افراد در زمان عصبانیت دوست دارند با دیگران صحبت کنند در حالی که ترجیح برخی دیگر این است که به تنهایی احساسات خود را مرور نمایند. اگر حرف زدن باعث عصبانیت بیشتر فرد می‌شود، بهتر است که به فرد زمان و فضا دهید. بیشتر افراد عصبانی معمولا بعد از گذشت بیست دقیقه آرام می‌شوند، اما گاهی ممکن است برخی افراد به زمان بیشتری برای آرام شدن نیاز داشته باشند.

اگر احساس کردید که فردی بعد از عصبانیت نیاز به صحبت کردن دارد به او بگویید که همین جا منتظر شما هستم و اگر فکر کردید که فرد به تنهایی و زمان نیاز دارد بهتر است به او بگویید که می‌فهمم که الان عصبانی هستید، اما فعلا نمی‌توانم به شما کمک کنم تا حال بهتری داشته باشید؛ بهتر است چند دقیقه با خودتان تنها باشید.

جملاتی که سبب آرام شدن فرد عصبانی می‌شوند

گاهی ممکن است فرد به حدی عصبانی باشد که نشود با یک مکالمه معقول و سالم با او به نتیجه مطلوب رسید؛ به همین دلیل بهتر است که در آن مقطع زمانی بحث را رها کرده و از جملاتی مانند بابت کاری که کردم، معذرت می‌خواهم یا لطفا در مورد این موضوع بعدا صحبت کنیم؛ صحنه را ترک کنید. هنگام روبرو شدن با فرد عصبانی حفظ امنیت شما از نظر فیزیکی و روحی اهمیت زیادی دارد و عدم توجه به آن سبب می‌شود تا از نظر روحی و فیزیکی لطمه ببینید؛ به همین دلیل هنر رها کردن لحظه‌ای را یاد بگیرید؛ زیرا اصرار بیش از حد روی هر موضوعی، می‌تواند نتیجه برعکس داشته باشد. در ادامه به توضیح برخی از روش‌هایی که سبب آرام شدن فرد عصبانی می‌شوند، می‌پردازیم:

در مواجهه با افراد عصبانی چه باید کرد؟ (صبح من)

-آرامش خود را حفظ کنید.
-وقتی فردی عصبانی است، پرخاشگری نکنید و سر او داد نزنید.
-چهره تهدیدگرا و حق به جانب نداشته باشید.

از گفتن جملاتی مانند تو همیشه همینی یا جمله تو هر وقت که عصبانی میشی سر من داد میزنی! اجتناب کنید و به جای آن جملاتی مانند میشه یه مقدار آرام‌تر برخورد کنی یا میشه سرم داد نزنی؟ به کار ببرید.

سخن پایانی

بیشتر افراد تصور می‌کنند که عصبانیت و قهر کردن فقط مختص بچه‌های کوچک است؛ زیرا نمی‌توانند آن طور که باید احساسات خود را بیان یا کنترل کنند. آدم بزرگ‌ها نیز گاهی عصبانی و بدخلق می‌شوند. خوشبختانه کنترل خشم و عصبانیت در افراد بزرگسال به مراتب راحت‌تر از بچه‌ها است.

برای کنترل خشم در افراد روش‌های مختلفی وجود دارند که به صورت کامل به توضیح آن‌ها پرداختیم. گاهی اوقات روش‌ها و تکنیک‌های مدیتیشن نیز سبب بالا بردن روحیه افراد و آرام شدن آن‌ها در هنگام عصبانیت می‌شود. در هنگام عصبانیت می‌توانید چند نفس عمیق بکشید و استرس‌ها و فشار‌های روانی را تا حد زیادی کاهش دهید. حفظ کردن آرامش، پیدا کردن بهترین راه حل، تایید احساسات فرد و سکوت در هنگام عصبانیت، از دیگر روش‌هایی هستند که می‌توان در هنگام عصبانیت اطرافیان، از آن‌ها استفاده کرد.

منبع: صبح من

+