به گزارش زیرنویس، سحر تاج‌بخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی کشور، با اشاره به پروژه‌های انتقال آب دریا برای تأمین آب مورد نیاز کشور، گفت: آنچه در اجرای این پروژه‌ها اهمیت دارد این است که با توجه به شرایط کشور و ظرفیت‌ها، بهترین بهره‌برداری را از امکانات سرزمینی انجام دهیم. استفاده از ظرفیت دریاها یکی از […]

به گزارش زیرنویس، سحر تاج‌بخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی کشور، با اشاره به پروژه‌های انتقال آب دریا برای تأمین آب مورد نیاز کشور، گفت: آنچه در اجرای این پروژه‌ها اهمیت دارد این است که با توجه به شرایط کشور و ظرفیت‌ها، بهترین بهره‌برداری را از امکانات سرزمینی انجام دهیم. استفاده از ظرفیت دریاها یکی از راهکارهای تأمین منابع آب است که در دنیا استفاده می‌شود، اما بسیار مهم است که استفاده از این ظرفیت‌ها ما را به بیراهه نکشاند و شرایط را از وضع موجود بدتر نکند، قطعاً اگر استفاده از این ظرفیت‌ها نامحدود باشد، مشکلات زیست محیطی برای موجودات دریایی ایجاد می‌شود و شوری آب را زیاد می‌کند.

تاج‌بخش با تأکید بر اینکه باید با توجه به اقلیم سرزمین خود بهترین وضعیت را برای کشور فراهم کنیم، بیان کرد: پیشنهادی در این خصوص از سوی وزارت نیرو به شورای عالی آب ارائه شده و در این پیشنهاد منابع مختلف آبی برای ظرفیت‌های کشاورزی، صنایع و زیست محیطی لحاظ شده که موضوع استفاده از آب دریا و پساب را هم شامل می‌شود. اگر برنامه مدونی به‌خصوص در حوزه کشاورزی نداشته باشیم شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

احداث چاه‌های غیرمجاز منابع آب‌های زیرزمینی را نابود کرده است

وی افزود: استفاده از آب‌های زیرزمینی و احداث چاه‌های غیرمجاز از مهم‌ترین چالش‌های ماست که موجب شده منابع آب‌های زیرزمینی نیز نابود شود. شرایط اقلیمی کشور مساعد نیست، منابع زیست محیطی و تالاب‌های فصلی در حال خشک شدن هستند و کمبود بارش هم رخ داده که با ادامه این روند رودخانه‌های دائمی کشور نیز به‌سمت خشک شدن می‌رود، بنابراین حتماً باید برنامه جامع مدونی در حوزه زیست محیطی تبیین شود و تمام دستگاه‌های کاربر آب مکلف به اجرای آن بر اساس منافع ملی باشند.

تفاوت اقلیمی ترکیه و ایران

وی افزود: به‌طور کلی توپوگرافی نقش بسیار مهمی در اقلیم دارد و عرض جغرافیایی و منبع تغذیه رطوبت نیز کمک شایانی به این موضوع می‌کند اما بقیه مواردی که اعلام می‌شود علمی نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری عنوان کرد: بارش ترکیه سالانه بیش از ۵۰۰ میلی‌متر است و این رقم در کشور ما ۲۳۰ میلی‌متر است و همان طور که گفته شد این موضوع به‌دلیل تفاوت اقلیم دو منطقه است. ضمن اینکه امسال با گرمایشی که در خاورمیانه اتفاق افتاد شرایط کاملاً متفاوتی رخ داد. در برخی مواقع اتفاقاتی در جو می‌افتد که پیش‌بینی‌پذیری را کاهش می‌دهد و یکی از این اتفاقات، افزایش دما است که سال ۲۰۲۳ را به گرم‌ترین سال تاریخ کره زمین تبدیل کرد. این موضوع سبب شد تا الگوهای جو در منطقه تغییر کنند.

وی افزود: در ماه مهر حدود ۱۲ میلی‌متر بیشتر از میانگین بارش بلندمدت دریافت شد و این بارندگی‌ها در آبان‌ماه نیز به محدوده نرمال رسید، اما در آذر شرایط بسیار بدی رخ داد. آنچه که در آذر رخ داد سبب شد تا رکورد جدیدی در منطقه ما ثبت شود. نکته قابل توجه این است که تابستان گرمی در منطقه تجربه شد و گرم‌ترین پاییز را نیز در رکورد خود ثبت کردیم و شاید در آمار دمای زمستانی نیز همین نتایج را داشته‌باشیم. در کل ستون جوی، یک گرمای بی‌سابقه در منطقه ما رخ داد به طوری که در هیچیک از مدل‌های پیش‌بینی تا این اندازه دیده نشده بود؛ به نظر می‌رسد این رخداد یکی از تأثیرات تغییر اقلیم در کشور باشد.

منبع: مـهر