رشد چشمگیر هاسپیتکس ۲۰۲۴/ حمایت جدی دولت از صنعت بیمارستان‌سازی
رشد چشمگیر هاسپیتکس ۲۰۲۴/ حمایت جدی دولت از صنعت بیمارستان‌سازی

هشتمین نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی، تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی ۱۴۰۲ امروز ۱۲ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد. ۱۲۰ شرکت کننده داخلی و ۳ شرکت خارجی از کشورهای فرانسه، استرالیا و انگلستان فعال در این حوزه  از امروز تا ۱۵ دی ماه آخرین دستاوردها و خدمات خود در […]

رشد چشمگیر هاسپیتکس ۲۰۲۴ /حمایت جدی دولت از صنعت بیمارستان‌سازی

هشتمین نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی، تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی ۱۴۰۲ امروز ۱۲ دی ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد.

۱۲۰ شرکت کننده داخلی و ۳ شرکت خارجی از کشورهای فرانسه، استرالیا و انگلستان فعال در این حوزه  از امروز تا ۱۵ دی ماه آخرین دستاوردها و خدمات خود در زمینه‌های  تجهیزات و مواد آزمایشگاهی را در معرض دید بازدیدکنندگان، متخصصان و علاقه مندان این حوزه قرار داده‌اند.

حمایت از تولیدکنندگان صنعت بیمارستان سازی

عبدالناصر آزاد بخت مدیر کل دفتر صنایع، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت در جریان برگزاری افتتاحیه این نمایشگاه و در جمع خبرنگاران عنوان کرد: تولید در کشور نسبت به واردات، مراحلی پیچیده و دشوارتر دارد. وزارت صمت در بحث تامین مواد اولیه، تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی و همینطور حمایت‌های تسهیلاتی، برنامه‌های خوب و مدونی را برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته است. قطعا تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و بیمارستان سازی نیز از این حمایت مستثنی نیستند.

رشد چشمگیر هاسپیتکس ۲۰۲۴ /حمایت جدی دولت از صنعت بیمارستان‌سازی

رشد کمی و کیفی نمایشگاه بیمارستان سازی

 وی همچنین به برگزاری نمایشگاه بیمارستان سازی اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه از نظر کمی و کیفی نسبت به سال‌های گذشته، رشد قابل توجهی داشته است. مشخص است که صنعت بیمارستان‌سازی به عنوان یک صنعت دانش‌بنیان، رشد چشمگیری را در کشور داشته و امیدوار هستیم تا وزارت بهداشت با همراهی وزارت صمت بتواند از ظرفیت تولید‌کنندگان استفاده کرده تا با کاهش ارزبری از کشور، با افزایش اشتغالزایی و رونق تولید در این حوزه مواجه شویم.

مدیر کل دفتر صنایع، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وزارت صمت در رابطه با تاثیر برگزاری نمایشگاه هاسپیتکس بر صنعت بیمارستان سازی، بیان کرد: هر نمایشگاهی نویدبخش ارائه دستاوردهای جدید در حوزه تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی است. اگر بنا باشد قابلیت هر شرکتی به نمایش گذاشته شود، مسئولان و دست اندرکاران حوزه‌های مرتبط با این صنعت می‌توانند در چنین نمایشگاه هایی حضور پیدا کرده و آخرین دستاوردها و فناوری آن شرکت را مشاهده و در نتیجه ظرفیت هر شرکتی در این زمینه مشخص شود.

همکاری وزارتخانه های صمت و بهداشت برای  احداث بیمارستان های جدید

آزادبخت همچنین گفت: ایجاد بازار و تجاری کردن محصولات این حوزه، نیازمند آن است که وزارت بهداشت بر اساس برنامه و سیاست هایی که در نظر دارد، بتواند بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جدید و تخت‌های بیمارستانی و همینطور تجهیزات به روز بیمارستانی را به نظام درمانی کشور اضافه کند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه ما تعامل خوبی را با وزارت بهداشت داشتیم. معاون محترم درمان هم مد نظر دارد که فضای مثبتی را در جهت تولید تخت‌های بیمارستانی ایجاد کند و مراکز درمانی و بیمارستان‌های بزرگتری بسازد. خود این موضوع در وزارت بهداشت که در جهت توسعه و ایجاد بیمارستان‌های پایلوت بیشتر در کشور مطرح شد، این کمک را ایجاد می‌کند تا دوستانی که در حوزه بیمارستان‌سازی در حال فعالیت هستند در مباحث تولیدی، اجرا و حتی موضوع طراحی با جدیت بیشتری ورود پیدا کرده و امکان این باشد تا بازار بزرگتری هم برایشان در نظر گرفته شود.

چالش های پیش روی صادرات تجهیزات پزشکی

آصف مهدوی رئیس اداره صادرات تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت نیز در حلشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه بین المللی بیمارستان سازی با اشاره به چالش های پیش روی صادرات تجهیزات پزشکی، عنوان کرد: محدودیت های انتقال پول و موارد این چنینی حاصل تحریم های ناجوانمردانه علیه کشور ما هستند که موجب بروز چالش های متعددی در این زمینه شده اند. بازگشت ارز حاصل از صادرات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این زمینه نیز چالش های متعددی وجود دارد. این در حالی است که با رفع این چالش می توان میزان صادرات تجهیزات پزشکی را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

رشد چشمگیر هاسپیتکس ۲۰۲۴ /حمایت جدی دولت از صنعت بیمارستان‌سازی

وی افزود: از طرفی شرکت های داخلی نیز باید به موضوع کیفیت محصولات خود توجه ویژه داشته باشند و به سمت اخذ استانداردهای بین المللی حرکت کنند. موضوعی که امروزه درگیر آن هستیم رابطه کیفیت کالا با قیمت آن است. به نحوی که شرکت تولیدکننده رغبتی برای افزایش کیفیت کالای خود ندارد؛ چرا که در صورت افزایش کیفیت باید قیمت کالای خود را هم افزایش دهد و در این صورت بازار را به رقبای خود که کیفیت را فدای قیمت کرده اند واگذار خواهد کرد.

رئیس اداره صادرات تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در ادامه گفت: این در صورتی است که با افزایش کیفیت کالا و رعایت استانداردهای بین المللی می توان همان محصول را به کشورهای مطرح صادر و درآمد ارزی خوبی را برای کشور ایجاد کرد.

مهدوی همچنین با بیان اینکه ظرفیت بسیار زیادی در حوزه صادرات تجهیزات پزشکی داریم، عنوان کرد: فعالان این حوزه در بخش مشاوره نیز می توانند تجربیات خود را با سایر کشورها، مخصوصا کشورهای همسایه به اشتراک بگذارند.

از برنامه هفتم توسعه جا ماندیم

 وی در ادامه گفت: ‌صنعت بیمارستان سازی  حوزه ای است که چند صنعت در آن دخیل هستند. بنابراین می توان از ظرفیت تمام این صنعت ها استفاده و جایگاه صنعت بیمارستان سازی در منطقه و حتی جهان را ارتقا داد. ما نیز در این راستا به عنوان وزارت بهداشت هماهنگی خوبی با وزارت صمت داریم تا بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

رئیس اداره صادرات تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت همچنین خاطرنشان کرد:‌در برنامه هفتم توسعه اشاره شده که صادرات تجهیزات پزشکی تا پایان زمان بندی این برنامه باید به ۱ میلیارد دلار برسد؛ اما این در حالی است که این عدد در حال حاضر به حدود ۳۰ میلیون دلار است. بنابراین باید همگی تلاش کنیم تا در فرصت باقی مانده موفق شویم به هدف گذاری برنامه هفتم توسعه در حوزه صادرات تجهیزات پزشکی دست پیدا کنیم.

مهدوی در پایان به ظرفیت بالای کشورهای همسایه برای صادرات تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم توافق با کشورهای عضو G5 است تا بتوان محصولات مورد نیاز کشورها در زمینه تجهیزات پزشکی  را از میان کشورهای عضو این گروه تامین و خریداری کرد. امروزه صادرات خوبی به کشور عراق، کشورهای حوزه CIS (ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان)، روسیه و … انجام می شود که نویدبخش روزهای خوب برای صادرات تجهیزات پزشکی کشور است.

منبع: اطلاعات انلاین