به گزارش زیرنویس، تیم امداد و نجات ژاپن امروز (چهارشنبه) در شرایطی عملیات جستجو برای بازماندگان زمین‌لرزه بیش از ۷ ریشتری روزگذشته را ادامه داده‌اند که مسئولان این کشور هشدار داده‌اند که احتمال وقوع رانش زمین و بارش بارندگی وجود دارد. زمین‌لرزه ۷.۵ ریشتری روز اول ژانویه ۲۰۲۴ استان «ایشیکاوا» در جزیره «هانشو» را لرزاند […]

به گزارش زیرنویس، تیم امداد و نجات ژاپن امروز (چهارشنبه) در شرایطی عملیات جستجو برای بازماندگان زمین‌لرزه بیش از ۷ ریشتری روزگذشته را ادامه داده‌اند که مسئولان این کشور هشدار داده‌اند که احتمال وقوع رانش زمین و بارش بارندگی وجود دارد.

زمین‌لرزه ۷.۵ ریشتری روز اول ژانویه ۲۰۲۴ استان «ایشیکاوا» در جزیره «هانشو» را لرزاند و امواج سونامی با ارتفاع بیش از یک متر را به همراه داشت و موجب وقوع آتش‌سوزی و شکافته شدن جاده‌ها شد.

طبق جدیدترین آمار از تلفات این زمین‌لرزه، تاکنون دست‌کم ۶۲ نفر در این حادثه جان باخته‌اند.

در پی وقوع این زمین‌لرزه، شبه‌جزیره «نوتو» در استان هانشو نیز به شدت آسیب دید و چندین ساختمان آتش گرفت و برخی خانه‌ها در شماری از روستاها همچون «واجیما» و «سوزو» با خاک یکسان شد.

دولت منطقه‌ای امروز تأیید کرد که علاوه بر ۶۲ نفری که در زمین‌لرزه جان باختند، بیش از ۳۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند که حال ۲۰ نفر بسیار وخیم است.

با توجه به آن‌که پس‌لرزه و شرایط نامساعد جوی عملیات نجات را دشوار کرده است، مسئولان محلی پیش‌بینی کرده‌اند که آمار تلفات همچنان افزایش یابد.

نخست‌وزیر ژاپن فومیو کیشیدا امروز پس از نشست اضطراری کارگروه بحران گفت: «بیش از ۴۰ ساعت از زمان این فاجعه گذشته است. ما اطلاعات زیادی درباره افرادی که به نجات نیاز دارند و افرادی که منتظر کمک هستند، دریافت کردیم».

طبق آمار و ارقام منتشر شده، بیش از ۳۱ هزار و ۸۰۰ نفر در پناهگاهها مستقر شده‌اند. تقریباً ۳۴ هزار خانوار در استان ایشیکاوا بدون برق مانده‌اند و بسیاری از شهرها نیز با مشکل قطعی آب مواجه هستند.

ژاپن پس از آن‌که امواجی با دست‌کم ۱.۲ متر ارتفاع، روستای واجیما را درهم کوبید و همچنین پس از آن‌که سونامی‌های کوچک‌تر در مکان‌های دیگر گزارش شد، تمامی هشدارهای سونامی را لغو کرد.

ژاپن سالانه صدها زمین‌لرزه را تجربه می‌کند البته اکثر آن‌ها خساراتی به همراه ندارد. تعداد زمین‌لرزه‌ها در منطقه شبه جزیره نوتو از سال ۲۰۱۸ به صورت تدریجی افزایش داشته است.

کشور ژاپن در سال ۲۰۱۱ با زمین‌لرزه زیردریایی ۹ ریشتری در امتداد سواحل شمال شرقی این کشور مواجه شد که سونامی را به وجود آورد که حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر جان باختند یا ناپدید شدند.

 

منبع خبر: رکنـا